• Norrbottensbrud

Någon som såg dokumentären om ROKS?

Var det någon fler än jag som såg dokumentären om ROKS på SVT ikväll?

Jag blev så upprörd så att jag skakade då ordföranden för ROKS pratade om män som djur och maskiner!!! De tycker inte heller att män som misshandlar ska genomgå vård eftersom de menar att inga resurser ska sättas på männen.

Måste verkligen säga att det inte är konstigt att feminister får ett dåligt rykte med tanke på vad dessa människor (sk radikala feminister) sitter och säger...

Fortfarande helt chockad...

• Svar på tråden Någon som såg dokumentären om ROKS?
  • ztar

Ettolrach
    Jag förstår precis vad du menar.... medans somliga andra väljer att inte göra det. Lustigt varför en del ALLTID ska muppa sig när det blir ens i närheten av en politisk diskussion?

• Ellte

Pôjk: Jag tror du missuppfattat ... PROGRAMMET presenterar ROKS som "vanliga" feminister...och ztar m.fl menar att detta gör att folk får en snedvriden bild av feminister. Vilket också är sant... (Att ung vänster gett dem något pris beror antingen på att de är felinformerade eller lika puckade ;))

Jag tycker att feminist är ett "skällsord" eftersom de flesta feminister som hörs och syns i massmedia är puckon...

Samma sak kan du se vad gäller andra grupper, som andra tidigare i tråden också sagt, till exempel pingstvänner. Idag är det nog få som inte genast tänker på Knutby när man säger pingstkyrkan... för att massmedia har framställt det som hände i den församlingen som sånt som händer i en "helt normal" pingstförsamling...

• ztar

Man 35
    Jo, det kan det ha gjort, men problemet är att det finns massor av okritska tittare där ute som sväljer allt med hull och hår ( vilket sådana program ofta är ute efter) och jag tycker att det är tråkigt att det blir så.

Jag har ingen lust att bli ihopkopplad med människor som säger att alla män våldtar osv för det är inte vad jag tycker. Så jag får nog börja kalla mig för något annat än feminist för annars tror ju folk att man är som alla extrema feminister som syns på tv, dvs smått psykotisk.... Trist att det alltid bara är de extrema åsikterna som får komma till tals i media (för de är väl bara de som säljer..)

• ztar

Ellte
    Du har uppfattat frågan helt rätt :)

• Man 35

Det ROKS ordförande & Eva Lundgren (och andra "extremistfeminister" ) i min ögon missar är att mäns våld /maktutövande inte nödvändigtvis är riktat just mot kvinnor.

Lek med tanken att man skulle ta bort alla kvinnor.
    Skulle män sluta slåss, bråka, mobba, spela maktspel, använda härskartekniker, etc?
    Jag tror inte det.

Att män av naturen är mer våldsamma än kvinnor tror jag inte är så kontroversiellt (vilket dock inte på något sätt ska användas som ursäkt för att män slår kvinnor, eller andra män för den delen), men det kan vara en förklaring.

Det jag dock tycker verkar ligga under ytan i ROKS resonemang är att ett samhälle där kvinnor var dominerande skulle vara fritt från våld, förtryck, härskartekniker, mobbing, etc, och det tror jag är en utopi.

Jag har träffat på ett stort antal kvinnor under mitt liv som visats sig vara högst kapabla till maktspel, mobbning, nyttjande av härskartekniker, förlöjligande av andra kvinnor & män, nedtryckaden av kvinnor och män genom nedlåtande kommentarer av sexuell karaktär etc. Detta till trots drar jag inte slutsatsen att alla kvinnor är sådana, men dock slutsatsen att kvinnor kan vara sådana, under rätt/fel betingelser.

Maktspel & styrkedemonstrationer, såväl fysiska som verbala, tror jag är något ofrånkomligt. I varje grupp och socialt sammanhang så förekommer det maktstrider, mer eller mindre uttalade. Ibland sker det med subtila medel, ibland stegars det till mobbning, och ibland tar det sig yttringar i rent våld.

Min poäng är att tävlande om makt och inflytande inte är specifikt något som män gör riktat mot kvinnor, utan detta är något som förekommer hela tiden, överallt, mot alla, och utövas av såväl kvinnor som män.

• Pöjk

NokGroda. Göran P och Gudrun S är feminister, säger de själva...

ztar. Vågar du säga vem det är som "ALLTID ska muppa sig när det blir ens i närheten av en politisk diskussion", eller var det där bara luft?

Ellte. Ja, jag har inte sett programmet, men det råder tydligen delade meningar här om programmet vände sig mot alla feminister eller mot ROKS variant speciellt.

De som förnekar att ROKS är feministiska är rent ut sagt löjliga, nästan lika löjligt som att tro att det ROKS företräder skulle vara något som de flesta kvinnor står bakom, feminister eller ej.

Ellte igen. Lite skillnad, ingen har förnekat att de faktiskt VAR frikyrkliga.

• ztar

Man 35

Jag håller med dig nästan hela vägen.. :)

Jag anser inte att män är mer våldsamma av naturen, jag är helt övertygad om att detta är en konsekvens av de könsroller vi har.

Det ÄR mer okej för killar att leka vilda lekar redan som barn än vad det är för tjejer. "Boys will be boys" säger de ju, och jag tycker att det säger mycket om vad som är acceptabelt för en kille att göra och vad som är acceptabelt för en tjej.

• NokGroda

Det står en del om Roks-dokumentären på aftonbladet:

Kvinnojour lämnar Roks
    Uttalanden i tv blev för mycket
    Kvinnojouren i Skellefteå tänker lämna Roks, Riksorganisationen för kvinnojourer i Sverige. Det är uttalanden i SVT:s Dokument inifrån av Roks ordförande Ireen von Wachenfeldt som blivit för mycket. Bland annat sade hon: ?Män är djur, tycker inte du det??
    I tv-programmet har Roks framstått som en organisation med extrema feminister, där man tror på berättelser om pedofilnätverk med satanistiska inslag.
    Kvinnojouren i Skellefteå planerar nu att ansluta sig till den mindre riksorganisationen Svenska kvinnojourers riksförbund (SKR). Dit har även andra jourer i landet nu hört av sig, uppger SVT:s Västerbottensnytt.
    TT
    Publicerad: 2005-05-24

• Pöjk

Ellte. Visst att det blir trist, men ROKS får nog allt skylla sig själva. Antingen sparkar de ordföranden, eller så blir deras bidrag starkt nerskurna, det är min gissning.

ROKS tycks ha mycket makt och får en del pengar. Bra at de granskas, även om programmet säkert är sensationsjournalistik.
    Hur mågna feministiska organisationer tar offentligt avstånd från ROKS nu?

Okej, ett citat från linköpings universitets hemsida

"ROKS har en unik betydelse för svensk feminism i dag. Dels är det Sveriges största oberoende feministiska kvinnorörelse numera och dels uppvisar ROKS samma utmärkta förmåga att sluta allianser och arbeta över klassgränser som svensk kvinnorörelse har gjort alltsedan Fredrika Bremerförbundet startade 1884. ROKS har ett samarbete med statliga och kommunala myndigheter: utredningsväsendet, polis och sjukvård, för att påskynda lagstiftningen och skydda hotade kvinnor."

Var är alla riktiga feminister?

• Man 35

ztar:

När jag tänker efter lite så håller jag väl med dig, till viss del

Jag tror beteenden grundas i ungefär lika delar biologi och uppfostran. Det en uppsjö psykologiska experiment som väldigt tydligt visar på arvets betydelse, och det finns en lika stor uppsjö experiment som visar på uppfostrans betydelse.

Vad det gäller biologiska skillnader på kvinnor och män, så handlar det inte så mycket om att tro, för det vet man att det finns skillnader, och då menar jag inte bara vad det gäller könsorganen.... Kvinnor har t ex fler korsförbindelser mellan hjärnhalvorna, mm.

Om det sedan är så att män är mer våldsamma eller ej kan låtas vara osagt,
    men är iallafall i snitt fysiskt starkare än kvinnor, vilket gör att de har ett övertag i en diskussion där våldet är verktyget, och i kampen om att vinna diskussionen/makten så kan det ligga när till hands att använda det starkaste verktyg man har, vilket då skulle kunna förklara att mäns våldsamhet är mer manifest.

Svar på tråden Någon som såg dokumentären om ROKS?