• Norrbottensbrud

    Någon som såg dokumentären om ROKS?

    Var det någon fler än jag som såg dokumentären om ROKS på SVT ikväll?

    Jag blev så upprörd så att jag skakade då ordföranden för ROKS pratade om män som djur och maskiner!!! De tycker inte heller att män som misshandlar ska genomgå vård eftersom de menar att inga resurser ska sättas på männen.

    Måste verkligen säga att det inte är konstigt att feminister får ett dåligt rykte med tanke på vad dessa människor (sk radikala feminister) sitter och säger...

    Fortfarande helt chockad...

  • Svar på tråden Någon som såg dokumentären om ROKS?
  • NokGroda

    När jag ändå var på aftonbladet tittade jag på en omröstning de har just nu:

    Fråga: "Är Sverige tillräckligt jämställt?"

    Kvinnor: Ja 33% Nej 67%
    Män: Ja 60,2% Nej 39,8%

    Säger en del, gör det inte?

  • Ettolrach

    Små pojkar får höra att de inte ska gråta och små flickor får höra att de inte ska vara arga.

    Aggressivitet finns hos både män och kvinnor men könsrollerna och den uppfostran vi får får att passa in i könsrollerna gör att män ofta riktar aggressiviteten utåt och kvinnor inåt, mot sig själva. Genereltt sett, sedan är det självklart olika hur olika individer reagerar.

    Kvinnor kanske inte heller använder nävarna men generellt sett duktigare än män att manipulera och utöva våld på ett psykologiskt plan vilket är precis lika illa det. Har på nära håll sett en kvinna genom psykologisk manipulering bryta ned en man. Inga fysiska skador, men själsärr som troligen aldirg kommer att gå över.

    Kvinnors aggressivitet tar sig annorlunda uttryck men finns där den med.

    Det jag inte kan låta bli att undra är den bakomliggande agendan för att visa program som framstår en feministisk organisation på det här sättet. Alla rörelser och verksamheter bör granskas kritiskt men man undrar ju varför på det här sättet och varför just nu? Misstanken att det yttersta motivet är att misstänkliggöra feminismen som ideologi gnager i mig. Hela samhället tycks vridas bakåt idag med mer sexualfientlighet, präktighet och moralistiska tongångar. Som kvinna känner jag mig en smula oroad...

  • ztar

    Ettolrach
    Exakt så menar jag också! Håller med till 100%

  • NokGroda

    Ettolrach: jag citerar dig:
    "Hela samhället tycks vridas bakåt idag med mer sexualfientlighet, präktighet och moralistiska tongångar."

    vad menar du? jag blir intresserad och nyfiken.. kan du ge några exempel eller liknelser så blir jag glad..

  • ztar

    Man 35
    Vi tycker ungefär likadant :)
    :D :D

  • Norrbottensbrud

    Frågan var väl aldrig riktigt om det handlar om feminister eller inte. Det gjordes ju ganska klart i programmet att ROKS representerar något av en extrem feminism. Och extremer finns ju inom allt de flesta grupper.

    Det som presenterades i programmet var ju mer vilken påverkan och makt som ROKS har på våra myndigheter, regering och det faktum att de nästan lyckades nästla in på våra läroverk. Att man helt enkelt inom politiken sett deras argument som sanningen, helt okritiskt.

    Det är nog det som få varit medvetna om (inkl. jag) och som upprör många. Sedan verkar ju alla ha sin egen definition på feminism, så den diskussionen får nog aldrig någon lösning.

  • Ettolrach

    Jag har inga konkreta bevis utan det handlar mer om den känsla jag får när jag rör mig på olika diskussionsforum, pratar med kollegor och olika människor i olika situationer och tycker det känns som en värdekonservatism börjat kännas. Jag jämför med min tonårstid när det var mer accepterat och ok att experimentera sexuellt t e x än det verkar vara idag.

    Jag går som sagt på en känsla. Jag tycker dubbelmoralen är värre idag än för 25 år sedan. Tjejer ska se sexiga ut men om de inte "håller på sig" är de slampor. Särartsteorier tycks bre ut sig mer och mer...

    Det är svårt att konkret exemplifiera, det är en känsla av min verklighet snarare än något konkret. Jag upplever en tillbakvridning av vissa åsikter och värderingar men det är kanske min subjektiva uppfattning...

  • NokGroda

    Ettolrach: lite som det verkar vara i USA? jag minns att det under min uppväxt var accepterat att göra det mesta till en viss gräns.. man fick smaka men inte goffa, ungefär.

  • *Line

    jag måste säga! jag tycker att alla kvinnor borde anse sig själva som feminister! feminist SKA inte kopplas som något dåligt, för det är det inte! slå upp ordet själva i ett ordlexikon! vi kvinnor står lååångt under mannen och ibland undrar jag om vissa inte förstår de! om de bara tycker att det är tryckt att ligga där och vila, "det spelar ju inte så stor roll att vi har lägre löner" men jag vill ju ändå vara hemma med mitt barn hela tiden" ( självklart vill många det och självklart är det en ekonomisk fråga) Men hallå vakna upp!!!! däremot blir jag så jävla förbannad på något så korkat uttryck som att män skulle vara djur och maskiner! vill dem försöka vända på det underlägsna könet till att försöka få mannen att bli det? Idiotiskt, jag trodde vi kämpade för jämställdheten? kämpade för att få upp kvinnan till mannens nivå? för det behöver vi inte smutskasta och förtrycka, det är lika mkt vårt fel som mannens! vi måste lära oss att ta plats!!! hade det vart en man som sagt så om kvinnan så hade inte bidraget tagist bort från deras "jour" som nu vilka gör med kvinnojouren? jo männen!!! vi får ju tänka efter vad vi säger men samtidigt tänka på vem det är som tar bort bidraget för de som behöver det!!!! tänkvärt

  • Pöjk

    Mycket svammel blir det, tur att jag inte är kvinna och du hade åsikter om vad jag borde tycka.

    Synd om de som försöker kämpa för ett trevligare samhälle, när 9 miljoner männiksor "ska ta plats". Det blir många konfliker det.

  • Krutz

    Mycket konstigt att dessa självutnämnda feminister i den största feministiska organisationen i sverige egentligen inte alls är feminister.Och deras resa till toppen var ju självklart hårt motarbetad av alla "vanliga" feminister inom ROKS och utanför, DET VAR EN KUPP!! JA SÅ VAR DET!!
    Och att dom sedan spottar ur sig mängder med floskler,grodor,vridna undersökningar,könsdiskriminerande propaganda,sjunger hatsånger på deras "väckelsemöten" och dessutom får stora summor från staten för besväret, ja det är ju helt obegripligt eller hur?

  • Krutz

    urgh lite sen i tråden där, men men

  • annaglitter

    *suck*
    Definitionen av feminism är inte manshat.
    Jag försvarar inte kvinnorna inom ROKS som uttlar sig på det här sättet men att som pöjk genast använda sig av ordet feminism och sätta likhetstecken mellan militantfeminsm och tex liberalfeminism är patetiskt.
    Läs på innan du uttalar dig!!

  • Krutz

    annaglitter: nu vet inte jag riktigt vem du riktade dit medelande mot, men jag svarar som det var riktat mot mig.

    Jag vet mycket väl vad definitionen av feminism är i ordboken, vem har påstått att det är =manshat?

    Det är mycket möjligt att du inte försvarar ROKS o dylika feminazister, det är många som påstår det precis som du, men ingen verkar vara intreserad av att motarbeta dessa element. Feminismen får nog rensa upp lite i sin led om de ska få någon trovärdighet.

    Vad är det du tycker jag ska läsa på, kanske lite genusteori på högskola? Därefter kanske jag ska gå med i nån feminist organisation å bli frälst?

    läs på, gör rätt gör om innan du utalar dig!

Svar på tråden Någon som såg dokumentären om ROKS?