• MissTerris

Gäster som bjuder in sig själva o respektive!!!!!!

Finns det fler som har problem med bekanta, vänner och andra som bjuder in sig själva eller försöker få med sina respektive på bröllopsmiddan???? Hjälp jag trodde mina vänner hade koll på att man inte gör så!!!!! Hur ska man säga, hur gör ni? ajajaj

• Svar på tråden Gäster som bjuder in sig själva o respektive!!!!!!
  • anne på grönkulla

En respektive är inte automatiskt medbjuden om man själv är bjuden. Däremot anses det artigt att bjuda folks respektive, iallafall om de är ett etbalerat par (sambo, förlovade, gifta), även om man inte känner vederbörande (tanken bakom det är att man valt att i det sociala livet vara ett par och det bör ens vänner & umgänge respektera, tror jag). Jag skulle fråga om min m2b vore välkommen ifall jag fick en inbjudan bara till mig...

• Jenny i England

Jag får nog skylla mig lite själv eftersom jag är en Bridezilla och pratar mycket bröllop med arbetskollegor, vänner och bekanta. Därför upplever jag också det som att många bjuder in sig själva genom att säga: "Ska ni gifta er! Guuuuuuuuud vad kul! Jag får väl komma?" och då är det svårt att säga: "Nej".

Jag brukar säga att gästlistan inte är klar, vi vet inte hur många gäster lokalen kan ta osv (vi har varken datum eller lokal bokad för nästa sommar än så det är faktiskt sant), men förr eller senare får man ju meddela att "nej, tyvärr, du är inte bjuden"... Inte alltid lätt

• Jonnes brud

Jag skulle INTE fråga om min M2B var medbjuden till ett bröllop där inbjudan bara var ställd till mig. Skulle det vara så beror det på att de som har bjudit mig aldrig har träffat min älskling och jag skulle ha full förståelse för att de inte "vill" ha med honom den dagen. Jag skulle inte ha något emot att gå på bröllopet ensam.

• anne på grönkulla

En annan sak - om att "bjuda sig själv" - som brudpar så inte bara får man säga nej, jag tycker man har ett ansvar främst mot sig själv men också mot den man talar med att vara rak & ärlig "Nej, tyvärr, vi har valt att bara bjuda familjen" eller något sånt. Vi har gjort så (rymmer utomlands) och jag fick till min enorma förvåning en möhippa ändå - trodde att när inga kompisar var bjudna så skulle ingen engagera sig. Min poäng är bara att är man rak så tål många att höra ett rakare nej än man kanske tror. Att det sen är svårare inom släkten såklart - men har man "valt bort" att bjuda folk får man väl också stå för det?

• anne på grönkulla

Förtydligande (gud vad jag skriver...) - att man fråga är kanske inte ett krav på att få komma heller? Om m2b inte var bjuden (efter att jag frågat lite försiktigt) skulle jag säkert gärna gå ändå, om omständigheterna tillät det. Men jag skulle vilja veta vad som gällde... (och höra efter om jag förstått det rätt att inbjudan var BARA till mig)

• ms_krudd

vi har även det problemet att folk bjuder in sig själva. man träffar dom och de frågar när bröllopet är och den säger de:" då hoppas jag att jag blir bjuden" eller " när kommer inbjudningkorten?" man vill ju inte vara otrevlig eller säga de på ett fint sätt att vi ska bara ha ett litet bröllop med de närmaste för vi blir sammanlagt 120 pers. det har dykt upp några respektive som jag aldrig har träffat , men det känns som en till mer eller mindre, men hade man bjudit alla som vill komma så hade inte den stösta festlokalen i denna stan räckt till.....

• Gemma

Hej igen! Håller med om att etikettsreglerna är lite märkliga och att det är absolut bäst att vara nästintill brutalt rak och konsekvent. Men för många av oss känns det jobbigt. Och då kan det vara skönt att luta sig mot måhända lite ålderdomliga konventioner. Vi har i alla fall skrivit ut samtliga bjudnas namn, men varit noggranna med att ta reda på om folk är ihop med nån eller inte. Finns så många ömma tår överallt... Lycka till hur som helst.

• MissTerris

Vi har nu kommit överens att bjuda de närmaste kompisarnas nya pojk och flickvänner. Tack alla för era tips, skönt å höra att det är fler som har samma problem!! Jenny i england- erkänn alla engelsmän är det värsta på att bjuda in sig själva?? Vi bor oxå där och jag fattar inte om det är ett skämt, eller om man bjuder in bekanta hursomhelst? xxx

• Hanna h.

Folk beter sig konstigt ibland... jag hörde av en nära kompis att en annan kompis ev funderade på att ta med sig en "date" - "om hon hittade någon". Detta var ca 1½ månad innan bröllopet. Ursäkta? Hon är bjuden själv till bröllopet. Jag har inte lust att bjuda med någon av hennes tillfälliga kontakter, som vi inte känner och aldrig har träffat (har ingen lust att lägga massa pengar på en sådan heller). Så jag sa till min kompis att hon gärna fick säga att jag inte tyckte det var ok. Nu har jag int hört något mer och jag hoppas att folk har vett nog att inte dyka upp oinbjudna.

• halstabletten

Jag blev nyligen bjuden på släktkalas för att fira min kusins första dotter, men min sambo fanns inte med på inbjudan då de aldrig träffats. Jag ringde och frågade om det gick bra att även han följde med. Nu gick det bra...men hade han inte blivit bjuden hade nog jag valt att inte heller komma, eftersom vi annars fått köra cirka 8 mil extra. Hade det varit fråga om ett bröllop tror jag att jag gjort likadant...jag tycker att det är oförskämt att inte bjuda båda om det inte rör sig om typ arbetskamrater. Har brudparet en väldigt tight budget och har valt bort sambos till följd så tycker jag att de kunde ha struntat i att bjuda oss helt och hållet. Och ja, det är stor skillnad i fall det är killar man nyss träffat och någon man bott med i flera år.

Svar på tråden Gäster som bjuder in sig själva o respektive!!!!!!