• MissTerris

Gäster som bjuder in sig själva o respektive!!!!!!

Finns det fler som har problem med bekanta, vänner och andra som bjuder in sig själva eller försöker få med sina respektive på bröllopsmiddan???? Hjälp jag trodde mina vänner hade koll på att man inte gör så!!!!! Hur ska man säga, hur gör ni? ajajaj

• Svar på tråden Gäster som bjuder in sig själva o respektive!!!!!!
  • Karin78

Jag håller med ovanstående. Poängen med bröllopet är att fira kärleken och brudparets förhållande. Då tycker jag att brudparet själva kan respektera sina släktingar och vänners förhållanden. Det är en dag i kärlekens tecken och det känns väldigt egoistiskt att bara bjuda ena hälften av ett par. Då är det bättre att inte bjuda alls.

• snartgift

Halstabletten Håller med dig!

Tillfälliga dater kan man vara utan men är det sambos tycker jag att BÅDA kommer.

Skulle vi fått en inbjudan där bara mitt namn stått så hade jag frågat om det inte gällde min sambo (snart man :) ) och hade det inte gjort det hade jag stannat hemma!

• Fru 050806

Jag bara måste få fråga halstabletten och Karin78, hur hade Ni reagerat om Ni inte blivit bjudna överhuvudtaget? Hade det inte känts ändå värre än att åtminstånde fått chansen att komma själva (och kanske då ändå tackat nej eftersom Ni inte vill komma själva) än att inte blivit bjudna alls?

• Karin78

Är det en nära vän skulle jag vara besviken, men till dessa räknar jag bara sex, sju personer och min sambo har ytterligare lika många. Dessa hade jag frågat rakt ut om vi inte pratat om det tidigare, vilket vi troligen hade gjort.
    Det händer att personer i bekantskapskretsen gifter sig och alla bröllop blir man inte bjuden till, så är det. Vi känner mycket folk, utöver den innersta kretsen, och kommer inte bjuda alla till festen. Det är dessutom alltid möjligt att bara gå på vigseln, den är öppen för alla. Jag har ingen ångest över att jag måste bjuda "alla", för det är inte möjligt.

• Took

Igentligen ska man väl bjuda hela par när man bjuder till bröllop, men är det tex så att man vill bjuda 15 jobbarkompisar och tycker att med respektive blir de för många sä bör man nog säja det innan inbjudningarna kommit ut och förklara. Hade ngn på mitt jobb gjort så hade jag tyckt att det var ok men hade jag bara fått hem inbjudan med n´bara mitt namn och de inte hade pratat om det hade det kännts lite fel för tänk om det bara var min kille som inte fick komma. Har man inte fått ngn injudan alls bör man bara vara tyst och be att få komma tycker jag! :) Vi har en del som har svårt att få tag på barnvakt till vårt bröllop men bara jag vet att de försökt så tycker jag det e ok om barnet följer med för alternativet är ju att de inte kommer och jag vill ha min kära där! :)

• Jonnes brud

Varför är det så viktigt att båda i ett samboförhållande blir bjudna på bröllop när sambon inte ens en gång har haft möjlighet att träffa dem som ska gifta sig? Gratisfest, gratismat??? Jag skulle inte tycka det vore ett dugg konstigt om min M2B eller jag själv ensamma blev bjudna på bröllop där brudparet inte träffat den andre parten i samboförhållandet.

• Bebbsen05

Ser överallt här att det "enligt regleran och vett och etikett så ska man bjuda partners". Men jag ser ingenstans att gäster får styra och ställa i gästlistan?!

Och hur bra kompis är man om man inte respekterar brudparets önskan, utan ställer sig på tvären och inte kommer bara för att ens pojk/flickvän inte är bjuden? Lågstadiefasoner enligt mig ;)

Jag har en del vars partners jag inte känner, vi har bjudit dem ändå. Men jag kan inte sluta fundera på att om det inte vart så noga med att presentera dem innan, varför är det då nästan livsavgörande att de ska få komma med på bröllopet elelr inte??

• Pans

Bebbsen05: vi har oxå bjudit med respektive som vi i vissa fall inte ens har träffat. Vi har hoppats på att vi ska få träffa dessa respektive innan bröllopet eftersom det kommer kännas konstigt att behöva presentera sig för någon på ens egen bröllopsfest. Men dessvärre har det inte tagits några såna initiativ ännu från deras sida. Själva tycker vi nog faktiskt att bollen ligger hos dom.

Jag kan nog förstå att man väljer att inte bjuda respektive i vissa fall. Speciellt om det är arbetskamrater som man känner väldigt väl, men deras respektive har man aldrig träffat. Vi valde att göra annorlunda och jag kan säga att båda fallen kan nog framkalla reaktioner både hos gäster och brudpar!

• tessideluxe

Ja, Jonnes Brud, jag tror det kallas respekt... Har ni ingen sådan för era vänner så är det kanske lika bra att de inte kommer på ert bröllop.

Jag håller med föregående att är det jobbarkompisar och du bjuder dem i rollen som jobbarkompisar kan jag tycka att det är annorlunda. Men bjuder du folk i egenskap av vänner så är det respektlöst att inte bjuda den de valt att dela livet med.

Och nej, jag skulle inte se det som "en chans att få komma ändå, ensam" om min sambo inte blev bjuden. Jag skulle tacka nej av hänsyn till min sambo och mig själv.

/Tessi

• Took

Jag menade att de som inte är bjudna ska vara tysta och INTE be att få komma :)

Svar på tråden Gäster som bjuder in sig själva o respektive!!!!!!