• MissTerris

Gäster som bjuder in sig själva o respektive!!!!!!

Finns det fler som har problem med bekanta, vänner och andra som bjuder in sig själva eller försöker få med sina respektive på bröllopsmiddan???? Hjälp jag trodde mina vänner hade koll på att man inte gör så!!!!! Hur ska man säga, hur gör ni? ajajaj

• Svar på tråden Gäster som bjuder in sig själva o respektive!!!!!!
  • clary

Hade det varit någon av min sambos närmaste vänner,skulle jag bli besviken om jag inte blev bjuden.
    Och jag skulle tycka att det var ganska konstigt om mina närmate vänner inte bjöd min sambo.
    Skulle det vara någon arbetskompis eller likande så skulle jag förstå om respektive inte blev bjuden.

• feb05

Vi bjöd in de respektive som vi visste fanns. Några av dem hade ingen av oss träffat - men det kändes ändå viktigt och rätt att bjuda hela paret, eftersom vi värdesätter att våra gäster kände sig välkomna och att vi respekterade att de hade sällskap. Efter att inbjudningarna gått ut fick vi vet att en av våra "singelkompisar" inte var singel längre och då fick självklart hennes pojkvän komma också! Det var helt naturligt för oss!

• halstabletten

Fru 050806 - Jag har vissa kusiner som aldrig bjudit "vår sida av släkten" till släktkalas trots att den andra sidan alltid fått komma. Visst, det är tråkigt men jag tycker inte sämre om mina kusiner för det. De kommer nog dock att bli de första jag sållar bort från min inbjudningslista ifall jag inte kan bjuda alla, men det får man ta. Vi träffas emellanåt ändå.

Som sagt, ajg blir hellre inte bjuden att att måsta förklara för min sambo att mina släktingar/vänner inte vill honom där. Då skulle jag skämmas.

• bluecat

Vi var tvungna att säga till en hel del att de fick jättegärna kommma till vigseln, men att vi helt enkelt inte hade råd att bjuda fler till middagen.
    Och det dök faktist upp några stycken, vilket jag tyckte var jättekul. Det visar att de inte bara var ute efter "gratismaten" utan faktist ville se oss bli man och hustru.
    Men för att göra en lång utläggning kort så tycker jag att man gör som man vill.

• hellokitty

Jag blev jätteledsen när min sambos vänner skulle gifta sig och jag först blev inbjuden och sedan fick jag helt plötsligt inte komma. Jag hade aldrig träffat dom pga att de bor utomlands större delen av året. Nu efteråt när vi träffats flera gånger har dom sagt att det var tråkigt att jag inte kunde komma på deras bröllop! Så nu i efterhand har jag fått reda på att det var en vän till dom som inte ville att jag skulle komma och hon ringde till min sambo och sa att dom bjudit för många och var tvungna att "avboka" vissa personer.
    Hon kommer inte bli bjuden till vårt bröllop!

• feb05

Vilken dålig stil...

Vi hade också några som bara fick komma till vigseln - bland annat jobbarkompisar. Det var i alla fall några från mitt jobb som kom och det var jättekul!

• vit tiger

självklart ska man bjuda sina vänners sambos. men blev sur när 2 av 3 singel kompisar säger på fyllan på midsommar- natten att flickvännen får väl komma?! så fegt. blir arg. vi svara typ vi löser det eller nått. har inte ens träffat dessa tjejer och tycker det känns för jävligt. men jag tänker göra det bästa av det å bara mesa me å hoppas att dom har vett å bjuda in oss på middag innan!!!! eller efter....

• Bebbsen05

Men är det inte mer ofint av gästerna att lägga sig i och klaga på gästlistan än av brudparet att inte bjuda folk de inte känner?
    Och en fråga som alltid dyker upp i huvudet på mig när denna diskusisoner kommer på tal:
    Om denna okända partnern nu är så viktig och att det är så viktigt att man ska träffas osv... Varför har man då inte träffats tidigare? På ett bröllop har man väl knappt så mycket tid till att lära känna någon?

• Karin78

det verkar handla om vilka man väljer att bjuda till festen tror jag. Vi vill, som sagt bara ha den innersta kretsen på festen och kommer bjuda resten till vigsel och mottagning. Om respektive till dessa gäster (altså inte innersta kretsen), som vi inte träffat tidigare, vill komma med och fira vår dag känns det som en heder. Vigseln är öppen för alla.

• ronja80

Jag har precis gjort det du blir upprörd över. Jag blev så oerhört sårad och kränkt över att min äldsta barndomsvän (vi umgås inte idag) inte bjuder med min sambo. Jag frågade vänligt om de hade fått några återbud och om det då fanns möjlighet att min sambo kunde få följa med. Jag anser att jag gav henne en chans att rätta till något som hade blivit fel. Läser man vett och etikettböckerna så står det klart och tydligt att man inte bjuder ena halvan av ett etablerat par. Tyvärr fick han inte följa med vilket resulterar i att jag inte kommer att gå på bröllopet.

Som gäst ser jag också det lite symbolikst med vilka man bjuder på ett bröllop. De man vill ska vara en del av ens gemensamma liv i framtiden bjuder man till sitt bröllop. Så resonerar jag inför mitt eget. Utifrån det perspektivet blir det ju från min synvinkel som gäst att nedvärdera min partner.

• Karin78

Starkt gjort! Väldigt modigt!

"Som gäst ser jag också det lite symbolikst med vilka man bjuder på ett bröllop. De man vill ska vara en del av ens gemensamma liv i framtiden bjuder man till sitt bröllop. Så resonerar jag inför mitt eget." ligger mycket i det du skriver. Det påminner om vårt sätt att tänka när vi funderat på vilka vi skulle bjuda till middagen.

• ronja80

Karin78

Det var många sömnlösa nätter och långa samtal med barndomsvännerna innan jag fattade mitt beslut. Till saken hör också att jag alltid bjudit in det blivande brudparet till fester och middagar när jag varit sambo en gång tidigare men ALDRIG fått någon inbjudan tillbaka. Så jag tyckte det kändes lite skrattretande att bli bjudan alls när de har visat så lite intresse tidigare.

Ett av argumenten till att han inte fick komma var att de aldrig träffat honom. Men som jag ser det har de heller aldrig visat något intresse för att göra det. Men ska jag behöva komma till ett bröllop och känna mig obekväm för att min respektive inte är där?

Ojdå.. jag har visst inte kunnat släppa det här riktigt än...

Svar på tråden Gäster som bjuder in sig själva o respektive!!!!!!