Ögonlaser
Jag har precis opererat bort min närsynthet, var faktiskt nästan halvblind innan, i Uppsala. Hur nöjd som helst!
Är det någon annan som är missnöjd? Kan synen bli sämre igen senare? Någon annan som är lycklig?
Jag har precis opererat bort min närsynthet, var faktiskt nästan halvblind innan, i Uppsala. Hur nöjd som helst!
Är det någon annan som är missnöjd? Kan synen bli sämre igen senare? Någon annan som är lycklig?
LASEK-metoden som jag gjorde är den senaste metoden på marknaden, vet inte om det var den du menade pickolina. Den metoden är ett mellanting mellan den äldsta metoden PRK och LASIK-metoden. Jag visste inte mycket om den innan jag blev rekommenderad att göra den istället för LASIK.
Helle74
Nej jag tolkade "LadyFlame´s" inlägg som att hon blev op med PRK, den gamla metoden.. Men när jag läser ditt inlägg nu så kom jag på likheten mellan PRK och den nya LASEK, kanske var den metoden hon blev op med?! Hon visste ju inte själv. När jag op mig fanns inte LASEK så för mig blev valet LASIK, PRK kändes inte aktuellt.
En kille jag känner hade fruktansvärt ont i flera dagar efter att han opererat sig, och till råga på allt fick han göra om proceduren på båda ögonen. Han säger att det är det mest smärtsamma han någonsin upplevt (och då är han ändå kampsportare ). Han fick äta väldigt starka smärtstillande tabletter i flera dagar. Vilken metod kan det ha varit? Jag tror det var någon äldre metod, kanske PRK. Därför är jag lite rädd att det ska göra ont men de flesta här inne verkar ju inte ha någon sådan erfarenhet av LASIK i alla fall. Så den kanske jag vågar mig på...
Victory
Ja det var nog troligtvis PRK han op med. Min bror gjorde det för många år sedan och han hade väldig smärta en tid efter op, plus att man med PRK tar ett öga i taget.
Med LASIK känner jag ingen som haft någon smärta, samt att man kan ta båda ögonen vid samma tillfälle om man vill. Det är två av de anledningarna som gjort LASIK så populär...
När jag opererade mitt öga med LASEK-metoden fick jag ont ca 1,5 timme efter ingreppet och hade ont i 3 timmar, fick massor med smärtstillande och sömntablett så jag sov sen hela natten. Dagen efter hade jag inte ont utan bara skavkänslan i ögat som höll i sig i 3 dagar. Jag hade förväntat mig att det skulle göra mer ont, tycker inte alls att det var speciellt jobbigt.
Lasik är då man gör ett lock av hornhinnan, Lasek är då man skrapar av en del av hornhinnan och sedan föser tillbaka skiktet, PRK skrapar man av hornhinnan och föser ej tillbaka det efteråt utan det får växa in från sidorna.
lilla fidela:
Aha! Då börjar det klarna! Har aldrig riktigt förstått skillnaderna. tack för förklaringen!
Jag opererade bort min närsynthet med Lasik i februari och det är bland det bästa jag gjort. Redan samma kväll kunde jag läsa text-tv:n och innan operationen hade jag inte ens sett väckarklockan. Det gjorde inte ont alls, jag hade lite "grus" i ena ögat i två dagar men jag har sett perfekt. Redan dagen efter hade jag full syn och nu har jag 1,2 på båda ögonen. Möjligvis har mitt mörkerseende försämrats något, men det kan oxå vara så att jag tänker på det mer nu och tror därför att det är sämre, jag vet inte. Men det är inget som jag störs av.
Nånting man däremot bör tänka på är att man är känslig första månaden och får tex. inte får bada, så om man har en resa inbokad bör man göra det i god tid innan eller efteråt.
Det var dock helt underbart i somras när vi gifte oss, att slippa tänka på linser och torrhet/trötthet i ögonen
Till er som funderar på det: det ÄR värt det!!! Tveka inte!!
Kan bara instämma med skrea2005, det är det absolut bästa jag gjort (det och tandställning, hehe). Gjorde Lasik för lite drygt två år sen och ser perfekt. Som sagt, det är absolut värt det, och även om man ska vara medveten om riskerna så är det en helt fantastisk grej
Jag skulle aldrig göra en sådan operation. Tycker inte att det är värt att riskera ett sinne (vilket man faktiskt gör) det är människor som utför operationer och människor kan som alla vet fela :)
Har inga problem med att ploppa i linserna om morgonen, och jag menar, det finns ju linser som man inte behöver plocka ut på en månad! (dock inte för alla synfel)
Men känner folk att det är så jobbigt, så ska de ta sig en funderare över det här med LASIK. Sen är det bara att köra på.
Och ja, mörkerseendet försämras men det hoppas jag att alla fått reda på innan sina operationer. För de opererar bara pupillen centralt. Alltså när det är mörkt vidgas pupillen för att släppa in mer ljus, men den yttersta delen på pupillen ser du alltså fortfarande dåligt.
Kul att så många blivit nöjda förresten! :)