• lilla fideli

Ögonlaser

Jag har precis opererat bort min närsynthet, var faktiskt nästan halvblind innan, i Uppsala. Hur nöjd som helst!

Är det någon annan som är missnöjd? Kan synen bli sämre igen senare? Någon annan som är lycklig?

• Svar på tråden Ögonlaser
  • pickolina

En gammal kollega till mig samt många av hans kompisar åkte utomlands och op sina ögon. De betalade 5,000:- för sina op och det gick jätte bra för dem alla. De hade dock fördelen att kunna språket.

Personligen skulle jag aldrig åka utomlands och operera mig.

Är själv op i sverige och det kostade 24,000:- Mycket pengar men jag betalar nog hellre det och känner mig säker.

Om du tänker op dig utomlands så kolla upp sådana saker som om omoperation ingår eller vad det skulle kosta, ifall operationen måste göras om av någon anledning. Osv...

• Värmlandstös

Ni som gjort framgångsrika ögonoperationer, hur dåligt har ni sett innan? Jag har hört att man inte kan operera sig med bra resultat om man ser för dåligt?! Jag ser nämligen nästan ingenting och är sugen på att slänga glasögonen...

• la vie

Jag opererade mig för lite mer än 2 år sedan. Det bästa jag någonsin gjort!!!!! :) :) :) :) :)
    Hade väldigt torra ögon innan och svårt att använda linser.
    Det var en LASIK-op. det kostade 25 000 kr. Hade - 3.5 på båda ögonen och lite brytningsfel. De tog båda ögonen samtidigt. Har otroligt ont efter. Som någon beskrev med "lök-känslan". Läkaren sa dock innan att jag antagligen skulle få ondare (att det skulle svida mer) än normalt pga. att mina ögon var så känsliga. Det sved som fan men gick över på 2-3 timmar. Har lite sämre mörkerseende, stör möjligtvis lite när jag kör bil, men inte annars.
    För övrigt är riskerna väldigt små. Min läkare sa att man kan inte bli blind av själva operationen. I så fall av komplikationer efteråt (infektioner etc.), men han hade aldrig hört om det. Innan op. fick jag i varje fall en hel lista med risker. Så jag visste i alla fall exakt vad jag gav mig in på. Största risken är reslutatet inte blir så bra som man tänkte så patienten måste göra om den.
    En sak till: Jag skulle MYCKET hellre betala 24 000 kr i Sverige än att åka till Turkiet och göra det billigare. De har säkert jättebra kliniker, men jag skulle aldrig riskera mina ögon för några tusen.
    Hur som helst: Är superduperlycklig att jag gjorde op. Helt underbart att se. :) :) :)

• la vie

Värmlandstös: Man kan operera "lyckat" ända upp till - 12 (och + 12, tror jag)
    :)

• la vie

Just ja, det var någon som frågade om man kan få sämre syn igen. Såg inget svar på det så...
    Om synen skulle försämrats naturligt även om man inte gjort op. så gör den det även efter op. Det är därför man ska ha haft stabil syn i ca 2 år.

• lilla fideli

Där jag opererade mig opererar de upp till -10. Det går att göra till -12, men det gör de inte där. Jag hade -3,75 -4,75 på mina ögon innan, nästan halvblind alltså.
    Har precis kommit hem från Thailand, snorklade massa där. Helt underbart! Hade inte ens drömt om det innan op, eftersom jag visste att det inte skulle vara någon idé då jag såg så illa.

• Lilla spöket Laban

Jag fick mina ögon opererade för drygt ett år sedan och är väldigt nöjd. Jag ser jättebra på ena ögat och lite sämre (men ändå körkortssyn) på det andra. Jag får göra en till operation om jag vill på det ögat men låter nog bli då det sämre seendet idag gör att jag kommer kunna se bättre längre tills jag är äldre och ålderssynt.

Jag gjorde med ELSA/LASEK och betalade drygt 20 tusen. Det är klart bland det bästa jag gjort. Anledningen till att jag valde den metoden var bland annat att INGEN blivit blind eller fått sämre syn av den metoden. Den var i princip riskfri alltså.

• pickolina

Jag vill bara säga att Elsa/Lasek inte alls har samma krav på tjocklek på hornhinnan.. Så om man fått "nej" till operation så borde man höra med en klinik som utför Elsa/Lasek, vilket inte alla gör. Det vanligaste är fortfarande Lasik och då är det hyffsat vanligt att man har för tunn hornhinna.

• lilla fideli

Fast med den här lasern som jag blev opererad med, Zyoptics 100, poleras mindre vävnad än vanliga lasik. Därför kan fler bli opererade med den och slippa lasek/Elsa/Prk.

Svar på tråden Ögonlaser