• lilla fideli

Ögonlaser

Jag har precis opererat bort min närsynthet, var faktiskt nästan halvblind innan, i Uppsala. Hur nöjd som helst!

Är det någon annan som är missnöjd? Kan synen bli sämre igen senare? Någon annan som är lycklig?

• Svar på tråden Ögonlaser
  • Victory

Jag har allvarligt funderat på att operera synen! Ser för taskigt (typ -6.5). Men jag har läst att synen måste ha varit stabil (inte försämrats) på två år och min är väl inte riktigt stabil ännu. I februari 2006 är det två år sedan jag kollade synen senast så jag får väl vänta tills dess och kolla den igen (hoppas att den inte försämrats!!). Gifter mig i juni 2006 och det skulle ju vara underbart att kunna skippa glasögon och linser den dagen!

Lilla fideli: har du fått sämre mörkerseende? Det har jag hört att man kan få. Dessutom måste man ha tillräckligt med tårvätska och jag tror att jag har lite lite tårvätska. Måste nog boka in mig för en undersökning så jag får veta om jag ens KAN göra operationen, men närmsta klinik är i Umeå och det är 25 mil dit.

• lilla fideli

Nej, jag har inte fått sämre mörkerseende... Tydligen får ca 30 % bättre mörkerseende och 10 % får sämre mörkerseende. Men det är det ingen som talar om...

• Victory

Nu blev jag så inspirerad av din tråd så jag ringde och bokade tid för en förundersökning! Känns så spännande! Tänk om man kunde få se bra utan dessa glasögon! Men samtidigt känner jag mig lite osäker. Har du märkt av några komplikationer? Känns det annorlunda i ögonen, t.ex. torrare? Skulle vara bra att få höra från någon som har gjort behandlingen och inte bara från kliniken (för de vill ju inte framhålla eventuella komplikationer).

Sen återstår ju att se om jag kan genomföra operationen eller om min syn fortfarnade är för instabil. Känns hur som helst spännande att det är på gång!

• Victory

Det skulle i så fall vara en LASIK-behandling. Skiljer det sig mycket från den du gjorde?

• Helle74

Jag opererade mitt ena öga med LASEK-metoden för 2 veckor sedan, jag ser riktigt bra redan nu men det kan ta upp till en månad innan det blir riktigt bra. Var först helt inställd på att göra en LASIK-operation men blev rekommenderad av 2 ögonläkare att göra LASEK istället eftersom det är mindre risker med det ingreppet och mindre risk för komplikationer efterråt. Ska göra mitt andra öga om en månad. Denna metod gjorde ont när jag kom hem på kvällen sen skavde det i ögat i 3 dygn.

• pickolina

Victory

Jag har jätte torra ögon, aldrig kunnat använda linser pga det tex... Men jag har op mina ögon för synfel (lasik) och det har gått hur bra som helst... :)

lilla fideli

Tycker inte det låter så dyrt, jag betalade 24.000:- för min Lasik-op. Vidare, JA, synen kan och blir nästan alltid sämre igen med tiden bla pga åldrandet... Jag känner många som op ögonen för synfel, däribland jag själv och allas syn har blivit något sämre efter några år, men ingen jätte stor skillnad... Men en försämring med tiden för man räkna med.

biancablanca

Man kommer kanske behöva glasögon i framtiden då en op bara korrigerar det synfel man har idag, det stoppar ju inte den försämring som sker pga åldrandet.

• Helle74

Min operation kostade 11.500 kr/öga

• Snowflake

Var ngnstans har ni opererat er? Är det någon som kan rekommendera kliniker i Stockholm?
    Jag har också bestämt mig för att jag ska operera mina ögon, tänkte beställa tid till i slutet på januari.
    (Vi ska till Thailand i januari och man ska vara försiktig med solen efter en op har jag hört...)

• LadyFlame

lilla fideli:
    Jag gjorde min i malmö, tror det var gustav adolfs. det kostade 11000 för ett öga men gjorde man båda samtidigt blev det 17500.

Jag har fått lite sämre mörkerseende faktiskt med inget jag tänker på så ofta. kommer inte ihår vilken metod han gjorde på mig...han skrapade först med skalpell och sedan laser. Efter det fick jag lappar för ögonen som jag kunde ta bort nästa dag. Då kunde jag mest urskilja konturer, tog nog några dagar inann jag kunde se ordentligt. men det tar någr amånader inann man mår max resultat pga att det ligger kvar en "haze" (dimma) som ska läka ut.(vid andra metoder kan man se perfekt på en gång, men den jag gjorde skulle vara mest riskfri)
    det jobigaste med op tyckte jag var att jag har varit så ljuskänslig efter och har även varit ganska öm under ögonlocken så att säga, tog nästan ett år innan det kändes riktigt bra. men ni som tvekar, gör inte det (tveka alltså), för det är underbart att slippa glasögon/linser!

• Swing

Tänkte operera mig för nästan ett par år sen, hade hittat klinik som verkade seriös. Bekants bekant, var tidigare vår optiker, jobbar nu på ögonsjukhus i Sthlm avrådde! Hon tyckde jag var "för gammal" (var 42) och "linser (+ glasögon) har alltid funkat bra för dig, prova annars dom nya silikonlinserna vi har". Samt att visst är dom aningen dyrare på hennes ögonsjukhus, men dit kommer även de patienter som fått komplikationer efter operationer på andra kliniker

Kände mig besviken!! Antar hon menade väl, att jag får åldersförändringar när som helst och kan behöva glasögon i alla fall. Passa alltså på, ni som är unga!

Svar på tråden Ögonlaser