• lilla fideli

Ögonlaser

Jag har precis opererat bort min närsynthet, var faktiskt nästan halvblind innan, i Uppsala. Hur nöjd som helst!

Är det någon annan som är missnöjd? Kan synen bli sämre igen senare? Någon annan som är lycklig?

• Svar på tråden Ögonlaser
  • Beachy

Värmlandstös
    Hade själv ca -9 och -10. Op med Lasik för ca 5 år sedan och är supernöjd. Som flera andra här är det bland det bästa jag gjort någonsin.

De kan ju inte garantera att synen blir perfekt. Min är inte riktigt perfekt men har numera inga glasögon eller linser (så den är nästintill perfekt). Det jag kan känna själv att jag behöver är glasögon när jag kör i mörker, men det är ju fortfarande enorm skillnad mot innan då jag inte såg NÅGONTING utan linser.

• lilla fideli

Men om du såg så risigt har jag hört att det är större risk att man får operera om sig, dvs att man inte träffar noll vid första operationen, har du råkat ut för något dyligt?

• Lilla spöket Laban

Som jag skrev har jag inte perfekt syn på ena ögat efter operationen eftersom mitt ena öga gjorde allt för att reparera sig självt. Men det är ju bara att göra en ny om jag skulle vilja det. Det ingår i priset om man gör den inom 2 år från första operationen. Tror att det är sådan garanti vid de flesta operationerna.

• Ålin

Kan man operera översynthet också?

• trish

Gjorde en operation för 11 år sedan på Zebra kliniken på Lunds Lasarett (tror faktiskt inte att kliniken finns kvar...) och fick på betala 11500:- per öga. Var jättenöjd med resultatet...i ca7-8 år. Efter det började synen bli sämre igen och i vintras fick jag åter skaffa glasögon. Längesedan man var så ledsen... Jag hatar allt vad glasögon/linser heter, älskade friheten :(
    /trish

• lilla fideli

Ålin
    Ja, man kan operera översynthet oxå!

• lilla fideli

Trish
    Varför fick du operera dig igen? Var du inte stabil i ditt synfel vid första operationen? Då borde du ju kunna operera dig igen? Man ska ju inte behöva en ny operation efter så lång tid!

• Ålin

Tack lilla fideli! BT är bättre än nationalencyklopedin, bara att skriva en fråga så kommer svaret som på beställning

• trish

lilla fideli;
    Jag har bara gjort en ögonoperation som höll i ca 7-8 år. Sedan har jag levt i förnekelse tills min sambo sa till mig att sluta kisa när jag såg på TV och gå till en ögonläkare istället.
    Nu har ju iofs synen inte blivit lika illa som den var innan min operation (då: 4,75+2,25) men tillräckligt dålig för att jag måste ha glasögon när jag kör bil tex.
    Och jag älskade känsla av att kunna ta på mig vilka solglasögon jag ville när jag körde. Jag vet, jag vet - det finns linser men det är inte samma frihet i det. Man måste fortfarande hålla på och pilla och bry sig...
    Jag tycker absolut att alla som funderar på en operation ska göra det - även om det är mycket pengar. Känslan att se perfekt och slippa ALLT klydd... what can I say.
    Kram
    /trish

• Beachy

trish
    Usch vad trist. Finns det ngn möjlighet att återoperera dig? Vet att det inte alltid går beroende på hur mycket de slipade ner förra gången. Tror inte det skulle gå på mig.

Lilla fideli
    Har bra syn fortfarande, men precis som trish så tycker jag mig nu märka små, små förändringar, men det kan ju faktiskt bero på andra saker. Nu har det ju gått över fem år så jag är inte så speciellt orolig. Vet att OM det sker en försämring av synmen så kommer den inte att bli som förut.

Som jag skrev ovan så är nog en omoperation ganska omöjlig på mig (och andra med mycket dålig syn) pga att de faktiskt "slipar" så pass mycket att det inte finns något mer att slipa. Det är vad de sade till mig då, men tekniken och allt kan ju ha gått framåt så vem vet. Det är inte aktuellt nu i alla fall.

• johanwallbeck

Kommer ihåg när en nära vän till mig som bodde i gävle skulle operera sina ögon. Hon var orolig att kliniken där hon bodde inte hade tillräckligt med erfarenhet (för även ögonläkare behöver tränas) så hon bokade in sig på en klinik i Stockholm. Hur som helst, allt gick bra och nu flera år senare ser hon fortfarande väldigt bra. Men det är klart att det kan ske olyckor och dåliga saker ibland. Viktigt tycker jag är att man väljer rätt klinik, lätt utrustning och slutligen tar hand om sina ögon ordentligt direkt efter behandlingen. Speciellt efteråt är viktigt! Min vän använde sajten "allt om ögonlaser" för att hitta något specifikt i stockholm. Många varnade henne, men tur nog gick allt bra (peppar peppar). Hoppas hon inte behöver göra om operationen men vem vet....ögon är levande organismer och rätt som det är så ändras dom. Hoppas detta hjälpte lite! Glad

Svar på tråden Ögonlaser