• Lapinette

MAJ 2006 tråd 4...

Då var det dags att öppna tråd 4 för oss majbrudar. Bra att ni har hittat hit så vi kan fortsätta att dela idéer, stötta, få råd och höra hur det går inför den stora dagen i maj.

• Svar på tråden MAJ 2006 tråd 4...
  • Chessie

Jag avskyr snön! Paniken stiger för varje snöflinga och minusgrad. Vi skall nämligen ha festen i festtält på tomten!!! Det känns som det aldrig kommer att bli vår. Trots att man vet att det är sällan det ligger snö i maj, så känns det som att vi kommer att få skotta för att plats med ett tält. Klänningen får vi byta ut mot skidaverall. Undrar om det finns i ivory...;)

• Cattis28

Nu sitter vi fast i dryckesfrågan... Vad ska ni ha för vin och övriga drycker??

Vi funderar på:
    *Rött vin: La Chasse (dricker det just nu... riktigt gott)
    *Vitt vin: Chapel Hill (vet dock inte om det finns i Tyskland att köpa)
    *2 olika sorters öl.
    *Mousserande vin till brudskålen: ???? Kan nån tipsa? Inte för dyrt bara...
    *Cointrau som avec till kaffet.

Och köper ni här i sverige eller Tyskland??

• msbine

Cattis28: Kommer att köpa all dricka i tyskland då det bara tar två-tre timmar att köra dit hemifrån oss :) Vet dock ej vad det kommer att bli för vin, varken jag eller min m2b dricker vin, så vi tar med oss hans syster (vår toastmadame) så får hon välja ut nåt gott. Hade jag skullat välja vin hade jag bara tagit nån med n fin flaska :) Öl blir det carlsberg pilsner och classic.

• mia_maj2006

Vi ska ha följande:

Mousserande: Ronar 59:- på Systemet
    Vitt: Dunavar Pinot Gris 49:- på Systemet
    Rött: Mauro 59:- på Systemet

Vi har redan köpt allt vin. Mamma betalade

• Mopedvin

Vi har heller ingen aning om in- och utgångslåtar... Det enda vi har bestämt är psalmer och Rikard Wolffs "Det är dig jag vill ha" Börjar kännas lite jobbigt att inte ha en aning. Vem av oss är det som har Beatles som ingång, FiaMia? Kanske något att fundera på.

Vi har det bra med viner för vi köper ett "paket" med 5 rätter och olika vin till alla som de bestämt på restauranten. Skönt, på det sättet slipper man det problemet själv.

• Lugnet

Idag har jag varit och fixat mina naglar. Nagelförstärkning och fransk manikyr. Har aldrig gjort nåt sånt förut. Det blev jättefint tycker jag. Känns lite ovant men kul. Ska gå dit 2 gånger till innan bröllopet.

• FiaMia

kattkatt: Nej det var inte jag som skulle ha Beatles. Vi kör på det traditionella med Mendelssohn som ingångssmusik.

Vi har också bestäm menyn helt nu, det blir en svensk sommarbuffé (kallar hovmästaren den för)...

Hembakat bröd med örtdoftande smör
    Knäckebröd och Brännvinsost

Inkokt lax med dillmajonäs
    Löjromstårta på kavring
    Skagencanapé med havskräftstjärtar
    Örtfrästa kycklingbröst på avokado och olivsallad
    Grillad rostbiff med pickles och rostad lök
    Kokt färsk potatis

Helstekt oxfilé på bädd av vitlöksstekt potatis, serveras med vitlökssmör, grilltomat samt baconlindad haricots verts

Tror det blir kanon så... något som passar alla!

• Chessie

Har ni börjat fundera på vigselprogrammet? Hur många av er har träffat era präster? Jag har ännu inte träffat prästen, men med hjälp av vigselordningen på svenska kyrkans hemsida, har jag nog de flesta punkter klar att presentera för prästen, så får vi se vad hon säger.
    Hur utformar ni vigselprogrammet? Kommer ni att ha med alla texter prästen läser? Är det fler än jag som vill ha "den blomstertid nu kommer"? Bäst gillar jag egentligen "en vänlig grönskas rika dräkt", men den känns lite för "sommar" för ett majbröllop. Eller?

• mia_maj2006

kattkatt: Det är vi som ska ha Beatles, All you need is love. Vi gifter ju oss borgerligt och då känns det som man kan ha lite friare tyglar.

• Maja-bruden

Chessie! Vi ska ha "den blomstertid nu kommer" Vår dotter ska spela den på cello först och sedan ska alla sjunga då den spelas på orgel. Det kommer att bli så vackert! Vi är inte klara med all annan musik, men antagligen kommer dottern att spela en låt till och så kommer vi att ha en till psalm som inte är helt bestämd ännu. Som antingen in-eller ut-gångsmusik ska vi ha Birkalåten, jag ville ha elvis "I cant help falling in love with you" som utgångsmusik men den passade inte så bra att gå ut till trodde min systers man, och det är antingen han eller min bror som ska spela kyrkorgel. Och han har spelat på massor av bröllop, så han borde väl veta, men jag ska nog ändå fråga varför och be att vi försöker med den iallafall, för jag tycker så mycket om den!

Vi har inte träffat prästen ännu, bara pratat lite med honom i telefon. men det börjar väl bli dags för det snart, men jag känner att vi borde få klart det här med musiken först så man har något färdigt förslag att utgå ifrån.

Svar på tråden MAJ 2006 tråd 4...