Inlägg från: Lapinette |Visa alla inlägg
  • Lapinette

MAJ 2006 tråd 4...

Alla har ju hittat hit så vi lär nog även hitta till nästa tråd om den döps till Maj 2006 tråd 5 (oj såg att det blir den femte tråden och inte fjärde som kommer att öppnas).

Jag har hängt med sen i juni 2005 men då var redan mia_maj och msbine här inne. De har nog hängt med längst (tror jag).

• Lapinette

Alla sjuklingar - krya på er!

• Lapinette

Själv ska jag tvinga ut min blivande på terrasen i Cannes. Han har en förmåga att hålla mig sällskap i max 5 minuter sen smiter han in till soffan med sin laptop i knät. Det innebär att i princip hela året om har färg och han ser likblek ut. Har hotat honom med att om han inte sitter ute med mig (då pratar vi om kanske 1 timma på lördagen och söndagen) så blir det brun utan sol för hans del.

• Lapinette

snaeckan - det är därför jag hotar med att han måste använda brun utan sol. Han gillar absolut inte att "kleta" ned sig även om jag nu får honom till att ibland använda ansiktcreme.

Själv vill jag inte och har aldrig gillat att kleta ned kroppen med bruncreme och liknande. Alla gjorde ju det när man tävlingdansade (då var man ju "tvungen" att vara jättebrun) men jag tog till solariet istället. Har dock slutat med att grilla mig sen några år tillbaka. Hmmm...kan ju inte vara nyttigt för kroppen. Nu blir det sol i lagom dos istället. Någon timma här och där när solen skiner i Cannes.

Hi, hi...visst är det färg året om. Dock ganska så grått, vitt och trist i Stockholm. Usch, vad hemskt det var att gå till jobbet imorse. Och hittills är det visst bara jag som har lyckats ta mig hit. Väldigt ensamt här på kontoret.

• Lapinette

kattkatt - kul att fynda! Själv köpte jag lite olika sorters pärlor för att sy på klänningen och ha i håret.

• Lapinette

kattkatt - var inne på Panduro och köpte men ska även gå till en pärlshop nere i Sturegallerian och kolla.

snaeckan - förstår att det är svårt att hänga med men sen i måndags är jag i det grå, blöta och idag snöiga Stockholm.

Telan - det låter gott! Renfilé skulle jag tyckt varit skoj då många av gästerna är från utlandet. Tänk dig så exotiskt!

• Lapinette

mia_maj2006 - har inte bröllopssnacket och hystering avtagit med tiden för dig? Själv känner jag mig inte alls lika benägen att prata bröllop och jag har t o m börjat fundera på sommarsemestern. Men visst är BT ett underbart upplägg. Så mycket tips man har fått här!

• Lapinette

Telan - ni är inte ensamma! Vi har inte bestämt något till vigseln än. Jag ska träffa vår solist på måndag och då bestämma mig för de 2 solosångerna.

Annars så har jag bokat frissa, färgning och slingor, två dagar innan bröllopet och så en SPA-manikyr (ej lösnaglar) dagen innan. MUS-sminking är även bokad, 25 maj. Attans vad vacker man ska bli?!

• Lapinette

snaeckan - trist när släkten strular. Vi har en del strul på den franska sidan men det är mest dåliga eller struliga förhållanden så vi inte har en aning om vilka som kommer med vilka. Börjar likna Dallas.

Maja-bruden - vi ska också ha den blomstertid nu kommer. Och prästen pratade jag med i januari (samt har haft lite mailkontakt) men vi ska inte ses förrän den 21 april. På gott och ont. Trist för att vi inte kan göra vigselprogrammet förrän dess men bra då vi kommer att ha hela vigseln (även prästen) färskt i minnet.

Cattis28 - vi måste ta vinet genom restaurangen (tyvärr) men däremot la vi brudskålen utanför restaurangen så där släpar jag med mig champagne från Frankrike varje gång jag reser hem.

Champagne - Pol Roger ca 210 kr (extrapris i Frankrike)
    Vitt vin - Chablis 390 kr
    Rött vin - under diskussion men budget 300-400 kronor
    Baren - Penfolds röda och vita för ca 270 kr

• Lapinette

kattkatt - min favorit är Pol Roger. Det är därför jag släpar på den på flyget varje gång jag reser . Den är så otroligt lättdrucken och lätt så jag tror absollut att du skulle gilla den.

• Lapinette

mia_maj2006 - den där tårtan lät underbart god. Du vill inte göra/sälja några tårtor till den 20 maj? Vi har ännu ej bokat tårta då vi inte är helt säkra på hur vi ska göra.

• Lapinette

kattkatt - vi beställde dock champagnen via internet till specialpris så den är dyrare i affär. Kommer inte riktigt ihåg ordinarie pris men självfallet billigare i Frankrike än i Sverige. I Sverige tror jag det är ca 310 kr/flaskan.

Önskar att vi också kunde få tårtan via restaurangen som vi bokat. Det hade varit så bekvämt. Nu har vi istället för många valmöjligheter och alternativ. Ska försöka prova lite olika tårtor när min blivande är i stan i slutet på april och sen bestämma oss.

• Lapinette

De har rekommenderat oss 3 ställen att beställa tårtan från. Nu har min blivande ringt till ett par ställen för att fråga priser och då sagt bröllop (för vi ville veta om de höjde priset då). Det ena höjde med ca 10 kr/biten och det andra är stället som jag redan har pratat med 2 gånger och fick ca 25 kr/biten första gången och när jag sa bröllop 55 kr/biten och nu sa dem 30 kr/biten oavsett om det är bröllop eller ej. Herregud, vi har m a o fått 3 olika priser från Taxinge Slottscafé. Hur ska vi kunna veta vad som gäller? Tänker ringa dem i eftermiddag igen och höra.

• Lapinette

Nu har jag satt i uppdrag åt min man att ringa och beställa tårta dock tror jag inte att han får det till det pris som de sa till honom idag 30 kr/biten. Ska bli spännande och höra hur det gick.

Åhhh, har ni började bli "hippade". Mina vänner planerar inget alls. Jag hörde mig för med en av dem som jag umgås mest med just nu och hon visste inget (hon var ärlig det vet jag). Trist men jag antar att de har fullt upp med annat. Faktum är att jag frånsett dessa två helger bara är hemma en enda helg innan bröllopet och det är helgen innan. Ska jag försöka dra ihop något? Jag menar föreslå en eftermiddag när jag kan (finns bara 2!!) och kanske besök på ett SPA. Jag är orolig att det annars blir flera hippor, dvs att de olika kompisgängen ordnar utan att prata med varandra.

Vad tycker ni? Ska jag föreslå något eller helt enkelt strunta i det? Det blir ju lite annorlunda när jag bor utomlands mestadels.

• Lapinette

mialisa - talade du då om detta för en av dina vänner eller mailade du samtliga så alla då automatiskt fick mailkontakt?

• Lapinette

Jag råkade nämna detta med möhippa för min mamma och hon sa åt mig "att inte lägga mig i". Det verkar som det är någon som har börjat planera så då får jag nog försöka finna mig i det. Är dock oroliga om hur de ska få tag på alla. Jag har många vänner spridda vänner. Hmmm...som sagt, ska nog försöka luta mig tillbaka och inte ha sånt kontrollbehov (svårt).

mia_maj2006 - vi hade inga reserver och vårt osa datum var i lördags och alla utom 3 svarade innan den 20 mars. Vi blir exakt 60 och det är max för lokalen. Hade vi blivit någon mer så hade det säkert gått att knöka in någon stol till eller så hade vi fått gå från vårt koncept med runda bord.

Vi har nu bett om att få skriftlig offert på tårtan. Ska bli intressant och se vilket pris det blir på den. Helt galet att man ska få olika priser beroende på vem man pratar med.

• Lapinette

kattkatt - det låter ju helt underbart!!! Ha, ha, jag vet inte vad jag skulle ha sagt om jag hade fått en sådan tårta efter att ha talat om jag vill att den ska vara "stilren". Skönt att ni kunde enas om något som passade er mer.

Själv fick jag inte en offert på tårtan utan istället en bekräftelse. Vi har INTE beställt utan ville ha priset skriftligen då de hela tiden säger olika priser. Tror snart att jag lägger ned bröllopstårtan eller så blir det att beställa i Stockholm istället.

• Lapinette

kattkatt - det är samma ställe vi har pratat med och det är ett känt ställe för sina bakverk. Helt otroligt oproffsigt! Igår bestämde sambon att vi beställer i Stockholm. Jag ringde dit och ställde lite frågor och har nu beställt en bakelse i Schwarzwald till på lördag 10:00. Ska dit och hämta den för att provsmaka. Är den god så beställer vi där och så får en kompis frakta ut tårta plus ställning. Priset blir 35 kr/biten...och de har haft samma pris hela tiden .

• Lapinette

Telan, det hoppas jag med!!! För i sådana fall så bokar jag på direkten! Det ingår tårtställning vid bokningen och just nu är båda deras (två olika varianter) lediga den 20 maj.

Annars var jag och lyssnade på vår solist igår. Dock kunde jag inte bestämma mig för två sånger utan vi ska båda fundera lite och sen träffas igen. Jag vill ju gärna ha något på engelska så majoriteten förstår vad som sjungs men oj vad Gärdestads "för kärlekens skull" är vacker!

• Lapinette

Fick veta igår att vi får en annan präst till vigseln än vad som var sagts från början. Idag ringde vår nya präst, Ellinor, till mig. Det var ett mycket trevligt samtal som resulterar i att vår vigseln säkerligen kommer att bli superlyckad då hon kommer att hålla den på franska, svenska och engelska samt gav oss väldigt fria händer avseende sånger och annat. Känner mig så glad och nöjd!

Svar på tråden MAJ 2006 tråd 4...