• Gemma

Bilder från vårt bröllop

Hej igen och kram! Lapinette och en del andra - guess what, min man är civilingenjör... Galan var OK, lite stiff kanske, till skilland från dig är reklamare inte så dansbenägna. Fast Leif Pagrotsky höll som vanligt stilen, limmade tungt och ville plåta mig och min kompis, med min kamera. Kan bero på att jag hade festens minsta klänning, som hade den jobbiga egenheten att bli väldigt elektrisk och smeta sig mot kroppen...
    Kundpresentation kl. 8 dagen därpå kändes kanske inte helt humant.
    Vad ska du hitta på i Stockholm? Här är hur mycket snö som helst.
    Idag hade jag lektion på min gamla skola. De hade jättemycket ångest de små liven.
    Kram, G

• Gemma

Hej Brud Juni! Vi la en del jobb på att överbrygga kulturklyftor (shit vad pompöst det lät). Vi hade ca 40 svenska gäster, kanske 25 franska och resten engelskspråkiga. såhär gjorde vi:
    - I stadshuset lyckades vi få tag på en svensk kvinna som satt med i kommunfullmäktige som översatte.
    - I kyrkan pratade både jag och mannen en del, och så varvades svenska, engelska och franska av våra kompisar som läste. Kyrkobroschyrerna stod på franska och engelska.
    - Under middagen hade vi två toastmasters som pratade franska, engelska och svenska. De gjorde kort-korta sammanfattningar av alla tal och hade framförallt ett glatt humör. Bra är att utse nån till tolk som är GLAD för målet med alltihop är inte att det blir perfekt utan att skapa god stämning.
    - vid bordet hade vi en folder med meny samt presentation av samtliga gäster. Dessa skrev vi på 3 olika språk och så fick cateringen se till att lägga rätt språk vid rätt namn.

Det var urmycket jobb, men väl värt det. Stämningen blev verkligen kanon. Ta hjälp av vännerna, det är det bästa! Kram och lycka till, G

• Gemma

Just det, glömde - tärnan var jättejätteviktig. Hon var trespråkig och fungerade som kyrkovärdinna e tc. en sammanhållande kraft som kunde ta hand om gästerna och svara på frågor.

• Gemma

Junibrud en grej till - översätt inte ordagrant, kör små sammanfatttningar. Annars blir det outhärdligt långrandigt OCH arbetssamt för er / toastmastern. Be också folk att maila talen till toastmastern i god tid så blir arbetet lättare.

Nu ska datorn få sova på jobbet heeela helgen. Ha en jättebra helg och pussa på era män, ni som kan. Jättekram, g

• Gemma

Lapinette - du får nog inga problem att underhålla dig i Stockholm, låter det som. Själv hade jag en väninna från Spanien boende hos mig i helgen så det blev mycket vin och snack och god mat. Plus yoga på Sats (mitt gym också).
    Engelska som enda språk... innebär det att alla pratar / förstår engelska på festen? Förstår inte riktigt det där med språkansvariga. Vi körde som sagt tolkning i mikrofon så att alla hängde med. Kändes speciellt angeläget att mannens föräldrar gjorde det. Och när det gäller översättandet var det definitivt tungt men min man pratar i det närmaste perfekt svenska och engelska så vi hjälptes åt med allt. Men förklara gärna mer om hur ni har tänkt så kan jag ju se om jag kan bidra.

Kram, G

• Gemma

Lapinette - grattis till ringen! Härligt med en man som köper juveler till dig... mmm, min är inte så bra på det. Men han snickrar och bygger saker till mig vilket är gulligt på ett annat sätt. Och när jag studerade tog han lån och köpte en liten lägenhet åt mig, trots att han inte ville att jag skulle flytta! Mmmm... har bokat biljetten till Shanghai nu (1 v i mars). Längtar.
    Låter som om ni inte kommer få några problem alls med språksituationen. Det är väl bara din mans närmaste släkt som inte förstår. Han kanske har de bästa förslagen..? Det är ju han som känner dem. Ex. kan ni ju välja att översätta några nyckeltal. Om dina föräldrar är värdpar är det ju lämpligt att din mammas bordsherre (din mans far..?) håller tal och det blir kanske på franska? Ja, du förstår. Kram, G

• Gemma

Lapinette, från och med nu är ditt liv en stor godispåse med knappt... 120 karameller. Sug njutningsfullt på var och en av dem.

Kram, G

• Gemma

Lapinette, din man verkar känna dig som sin egen ficka. För oss var läget extra akut eftersom vi skulle skiljas åt en knapp vecka senare. Dessförinnan hade vi fem dagars "honeymoon". Den ville vi INTE ägna åt eftersnack. Så i bilen på väg till baskien kämpade vi hårt för att inte prata om bröllopet utan om framtiden. Och när vi kom fram kämpade vi lika hårt för att "leva i nuet". Det var inte helt lätt men det gick. Mycket vin och bergsvandringar krävdes. När jag kom hem ägnade jag mig mycket åt jobb och vänner, sen satte jag igång med hemsidan. Den blev mitt bröllopssubstitut. Efter typ tre månader fick jag nån sorts kris. Den varade i kanske tre veckor. Nu varvar jag resor och jobb med tankar inför framtiden. Det fungerar bra. Hoppas detta kan vara till nån hjälp... kram, G

• Gemma

Lapinette, jag skulle nog säga att det var lättare än vanligt att skiljas just den gången. vi hade ju liksom tydliggjort att vi hörde ihop, oavsett vad.

Nickolina, för mig var det lite samma sak. Fast först ville jag ha en alberta Ferretti, men de hade kass passform (i alla fall för mig), sen hamnade jag via Vera Wang i klorna på Monique Lhuillier. Lycka till med letandet! Kram, G

• Gemma

...lycka tillet var till din svägerska alltså.

Svar på tråden Bilder från vårt bröllop