• Gemma

Bilder från vårt bröllop

Spöket Laban: Är inte så veckodagskänslig... när jag flyttade ifrån min man kunde jag känna mig skitsorglig när jag stod i kön till DagLivs Klippet med min portionsbit lax, min "singelstav" med smör (det STÅR alltså så i hyllan! "Singelstav"! Förjävligt) och tittade på alla som stod med jättestora chipspåsar och ringde till sina vänner och planerade kvällens aktiviteter. Men sen lärde jag mig att tycka om att vara själv. Och nu är det de bästa stunderna på dagen, när jag får gå hem ENSAM till min lägenhet och göra precis vad jag vill, och är det helg kan jag dra fram TV:n till sängen och stanna där en halv dag och bara vegetera. Mmmm.

Kram: G

• Gemma

Tillägg: Och är det lördag kväll är jag fri att sitta här och chatta ;)

Kram, G

• Gemma

Laban: Låter mysigt i soffan! Vad jobbar din man med? Jobbar du själv också?

Stjärnflocka: Grattis! Jag är inte så hemma i Paris, Colette lär vara värt ett besök men Lapinette eller nån annan kanske vet?

Kram, G

• Gemma

Lapinette - min bror och hans familj har preciiiis köpt en lägenhet i Nice! Så nu får man tillfälle att hänga lite mer vid sydkusten. Annars har vi mest hållit till i väst, eller sydväst. Min mans bästis har ett hus i St. Martin på Ile de Ré så där har vi varit nästan varje sommar, plus att vi gillar Baskien och Biarritz. Förutom i Loiredalen såklart.
    Hur blev ringen?

Kram, G

• Gemma

Stjärnflocka! Jag gillar också Le Marais och St Germaine-områdena. Och när det gäller trevlighet... Om jag säger såhär: Jag lärde mig franska snabbt som attan efter att ha träffat min nuvarande - inte av lust, utan för att kunna försvara mig. Jag är inget frankrike-fan, det ska jag villig erkänna. Får ofta känslan av att man blir bättre behandlad ju bitchigare man är och som svensk tycker jag att det är knasigt. Sen gormar de förfärligt mycket. Med tiden har jag emellertid lärt mig att gilla den franska stilen jättemycket, det är ju sällan så illa ment som det låter och lite argumentation kan faktiskt pigga upp stämningen emellanåt. Men visst blir det väl mycket tjafs emellanåt.
    Framför allt tycker jag att det är spännande med en man som kommer från en kultur som är (åter igen min subjektiva upplevelse) extremt olik min egen.

Laban: Min man är civilingenjör och projektledare. Jag jobbade tio år som journalist innan jag sadlade om och utbildade mig till reklamare, så nu är jag i samma bransch som din man. Fin hemsida förresten! Vad, på ett ungefär, gör du i skönhetsbranschen?

Majs: Grattis till kanske-bebisen! Det verkar hända en massa grejer i ditt liv.
    Vi var 74 på bröllopet, det kändes lagom, åt det stora hållet! Jag kan tyvärr inte komma in på din länk, men när det gäller att välja ställe är det nog generellt bra att ranka saker i sin egen - högst individuella - viktighetsordning. Det kan t ex handla om atmosfären i själva middagslokalen, möjligheten för folk att bo på stället, att maten är på ett visst sätt, att man får lov att ta dit catering om man hellre vill det, att festen får vara länge osv. Maten? Att kunna ha en fest som varar länge? Vår slutade t ex 7 på morgonen, just det här med tiden var speciellt viktigt för min man! Han och hans kompisar höll igång till 7, själv orkade jag "bara" till 5. Men han var i alla fall rar och följde med mig upp på rummet och stoppade om mig. Tres sexy eh ;)
    Lokalens storlek kan absolut vara kritisk, FÖR stor lokal är kanske inte så mysigt, men belysning och disposition är minst lika viktigt. Sen måste ni ju t ex ha mer plats om ni har buffé. En bra grej är om man har tillgång till några olika rum för dans och samtal osv. Fördrink i en vacker trädgård är nice på sommaren. Sen kan jag också tycka att inomhusmiljön är lite mindre viktig när det är sommar, än när man - som vi - gifter sig off season.
    Känner inte till Kristinehov men Långholmen är såklart ljuvligt. Schysst också att gästerna har möjlighet att bo på vandrarhemmet!

Lapinette: Jag är den där som har en pocketbok i knät och alltid vill sitta vid fönstret. Och som alltid, alltid lyckas dra in även den mest inpiskade enstöring i ett livligt samtal som varar hela vägen till resans slut!

Kram, G

• Gemma

Majs: Hmmm... förstår ditt dilemma. Kristinehov verkar mycket mysigare, samtidigt är det såklart en begränsning att behöva packa ihop vid midnatt. Det är svårt att ha åsikter om någon annans bröllop. Jag kan nog bara berätta hur det var för oss.
    Vi gifte oss två gånger samma dag (borgerligt + kyrkligt, för borgerligt är obligatoriskt i Frankrike medan kyrkligt är tillval).

Såhär var våra tider:
    11 borgerlig vigsel
    13 lunch
    13.30 började jag sminka och fixa mig. (Den här timmen var superviktig, här fick man tillfälle att slappna av och landa lite inför en rätt krävande natt. Under tiden åt tärnor och marschalkar lunch i stan och blev lite på örat så det var rätt fnissigt i kyrkan ;) )
    14.30 "finfoton" i trädgården
    16.30 kyrklig vigsel följt av gruppfoto
    18.30 fördrink med mingel i trädgården
    20.00 middag (6 rätter)
    01.00 brudvals följt av disco
    07.00 festen tog slut
    10.30 bussen gick in till stan
    11.30 brunch i stan (de sista gick vid 15-tiden)

Vi hade ett ambitiöst program eftersom folk reste från olika delar av världen. De hade också möjlighet att bo på slottet där vi hade middag och fest. Det är såklart väldigt annorlunda om de flesta bor i stan. Men om ni har långväga gäster är det trevligt om ni tar initiativ till en gemensam brunch dagen efter bröllopet. Vi lät gästerna betala brunchen själva och det var inget problem.

Kram, G

Jag tyckte att det hela var över alldeles för snabbt. Men det hade jag nog tyckt även om det varat i tre dygn. Och om det var NÅGOT jag skulle ha ändrat i efterhand, så skulle middagen ha varit lite kortare och dansen börjat vid 11. Det som drog ut på tiden var att det blev en del tal som skulle översättas till både engelska och franska (sammandrag), plus att vi hade satsat en del på middagen.

En supergrej var att vi hade skön mingelmusik under fördrinken (i trädgården). Blev en superstämning och folk tog verkligen kontakt med varann.

• Gemma

robbansjenny: Tack, wow, cool vill man ju vara (vid 32 ;) ) Kram, G

• Gemma

Lapinette, du borde vara skittrött på mig och mina bröllopsbilder vid det här laget ;) Själv vill jag liksom inte släppa taget, även om jag har en hel massa spännande saker att se fram emot.
    Vad otroligt gulligt av dina arbetskamrater att spara annonserna! Visst läser man dem med ett helt annat intresse nu? Själv var jag absolut ointresserad av bröllop fram till cirka fem månader innan mitt eget. Har aldrig drömt om att gifta mig, tyckte att brudklänningar och andra traditioner var horribla saker och att kyrkan var ond och läskig. Tänk vad man kan ändra sig.
    Låter som ett skitsmart upplägg att gå ut och äta tillsammans på torsdagen. Vi gick ut kvällen innan bröllopet med tärnorna och mina föräldrar. Men vi tussade också ihop olika gäster, och så träffades en del på flyg och tåg. Så stämningen blev kanon mycket tack vare att många lärt känna varann innan.

Majs, det är bara kul att få återuppleva och dela med sig. Tröttnar aaaaldrig...

Kramar: G

• Gemma

Laban! Min frogspace-mail får jag tillgång till i morgon, ska kasta mig över den! Tihi, då är man lite halvkändis snart ;) Kul. Framför allt får folk jättegärna tro att jag är sådär jämt, mejkad, lycklig, invirad i spets och med ett champagneglas i handen. Och här sitter man i mysdress med sina glasögon och är nöjd men allt annat än glammig.

Lapinette - bra grej med Sverige: Snälla präster! Katolska präster ÄR skräckinjagande. Vår var superschysst men jag var ändå rätt spänd i kyrkan. Det BLIR inte samma sak när man vigs till gemensamt (sam)liv av någon som aldrig har... eh... ni vet. Spooky.
    Ska ni gifta er i kyrkan eller borgerligt?

Vad blir det för vin? Vill veta! En rolig grej med Kina är deras viner. De försöker se lyxiga ut och heter saker som "Great Wall cabernet sauvignon" och så "made using only the finest methods in accordance to fine, French tradition" och så smakar det i alla fall Gato Negro i tetrapack. Vi tycker att det är så kul att testa saker, en del är gott men snacksen bestående av utplattade, torkade sjöhästar låter vi bli.

Det är trist när folk inte kommer men man får glädja sig åt alla dem som faktiskt är där. Och jag är övertygad om att kommunikationen funkar trots språkförbistring. Våra föräldrar har tillbringat hela dagar i sträck ihop, ensamma, trots att de inte kan prata med varann. Tror på sätt och vis att de tycker att det är lite skönt, att bara visa bilder, äta och softa.

Kramar, G

• Gemma

Lapinette, jag vet. Jag är tveksam. Samtidigt - en sån klänning ska användas! Känns som slöseri att ha den hängande i garderoben hos mamma och pappa (som nu). Den har ju bara fått dansa ett par timmar.
    Tänkte väl se om jag över huvud taget får några svar. Antagligen borde jag annonsera på ebay för marknaden för den typen av klänningar är betydligt större i USA och England. Men jag kan tänka mig att gå ner i pris betydligt, bara för att slippa besvär. Har du förresten erfarenhet av ebay? Själv har jag bara sålt grejer på Blocket men det tar emot att lägga ut min raring där.

Kram: G

Svar på tråden Bilder från vårt bröllop