• Miafina

Ni som vill gå ner 10-15 kilo. Forts.

Drakdal - Javisst tusan känns det bättre för varje kilo som försvinner =)

Låter bra att du itne gått upp trots att du "legat lite lågt" - Grattis =)

Idag (fast inte förrns ikväll) kommer mor...
    Lite pirrigt......
    Jag bara hoppas att hennes buffel till man klarar av att inte säga något elakt/dumt/störigt.... *hold my thumbs*

Kör hårt tjejer, vi är bäst =)
    (eller ngt sånt)

• Miafina

Tack Jessie.. och Grattis =)

Atkins är "extremare" än GI så vitt jag har förstått... (är inte helt inskolad på hur GI är så)..... I Atkins så får man i början äta 20 gram kolhydrater per dag... (netto)...

I GI så går det väl till stor del ut på att byta ut mot fullkortsprodukter, och även begränsa intaget av kolhydrater, men inte lika mkt....

I Atkins får man inte äta vare sig vanlig eller fullkonspasta/ris/potatis eller sådant. Kolhydraterna får bara komma från vissa mejeriprodukter - som grädde, ost mm, medans man inte får dricka mjölk tex - och grönsaker bla.

Men svårt att jämföra när man inte kan samma saker om båda... Men Atkins är extremare, även om de vilar på samma grund = Äta mindre kolhydrater/snabba kolhydrater... Samt att det inte är farligt att äta fett - Följdaktigen så är ingen av dem någon lågkaloridiet.

Personligen så har jag en känsla att det skulle vara svårt att leva efter Atkins hela livet, medans många här bla har framfört att GI kan man absolut tänka sig att följa hela livet igenom.

Det var min uppfattning, men finns säkert ngn som vet mer/bättre =)

• Miafina

Jessie... Förkortningar går utmärkt =)
    Förstår frustrationen men det är ju egentligen ett trevligt problem det där med klänningen.. även om man kanske inte känner så när det är dags =)

Vad jag menade var väl det att så vitt jag har sett så får man inte äta potatis/ris/pasta i någon av viktminskningsfaserna iaf... De har ju en inledningsfas, och som då skall vara del i början, men sedan om man behöver gå ner mkt/fortare än vad man gör med "viktminskningsfasen" som den heter...

Så jag antar att det första fasen (som jag är i) kan motsvara din rivstart kanske ?!

Men som jag har fattat det så får man sedan i GI (inte rivstart) äta dessa saker.. fast byta till bättre... ?

Man får äta grönsaker, men dessa är inte som det är i många andra dieter "fria"...
    Man får äta 3 port grönsallad per dag... Detta innebär inte att man behöver äta just grönsallad dock utan man kan ersätta den med andra grönsaker... 1 port motsvarar tex. 150 gr tomat eller 125 gr paprika osv osv....

Så visst får man äta grönsaker (fast begränsat)... Det är säkerligen mer grönsaker än vad många i vårt avlånga land äter oavsett.... För mig som älskar sallad känns det dock som en spott i havet eller ngt.

Att man bara får äta begränsat med grönsaker beror på de kolhydrater som grönsakerna innehåller...

Men det skall väl tilläggas att man pö om pö i programmet får äta mer kolhydrater... I viktminskningsfasen (andra) får man äta 5 gram fler kolhydrater per dag, och efter en vecka ytterligare 5... ökning med 5 per vecka alltså (fast dagligen)

Man får dock inte äta potatis/pasta/ris/bröd och annat i någon av faserna.....

Detta är vad jag har klurat ut av att läsa Atkins bok iaf.. Fullt möjligt jag har missförstått ngt dock =)

Vet inte om jag tycker att Atkins är krångligare... Möjligen för att man måste hålla reda på att inte äta mer än 20 gram kolhydrater per dag då möjligvis.... Men för mig känns det som ngn man lär sig.... Ungefär som att man lär sig VV pointsystem eller så...

Men men.. Jag känner att jag saknar mina stora mängder grönsaker sååå jättemkt.... Så jag tror att när jag gjort mina 2 veckor i första fasen, så stannar jag kvar i den i alla avseendet, förutom att jag lägger på mer grönsaker =)
    För jag tror absolut inte att grönsaker gör skada... Jag tänker ju liksom inte äta hinkar av det... Men lite mer än vad som sägs där iaf... Jag kan dra ner på kolhydraterna i annat istället för att kompensera eller så...

• Miafina

F*n vad långt... ber 1000 ggr om förlåtelse... *morra*

• Miafina

Haha - snart får man väl inte vara på den här tråden utan att köra GI ;) *skämt*

Men facinerande egentligen... GI tycks ha slagit på stort senaste tiden...
    Nu är jag iofs inte så direkt gammal, men jag kommer ihåg det mesta som mor min testade för i välden och det närmaste GI var någon form där de typ skulle käka typ 6 ägg ena dagen, en massa sallad andra... x antal biffar en dag.. och nga dagar skulle man äta både massa ägg och biffar och så =)

Tur att utveckligen kommit lite längre nu.. så det går att vara lite mer varierad än så =)

MEn för att återgå.. Jo Gi låter väl som ngt man kanske skulle satsa på... Är lite orolig för att nedgången kommer att gå långsammare då än den gör nu.. och jag vet inte om jag har tålamod nog för det....
    Men jag har ju iofs själv sagt att jag skall slå mig på ngt "långsammare" än detta när jag kan ha strl 46 bra.... Så jag får väl stå fast vid det....

Byxorna satt bättre idag =)... inte bra, men bättre... Man behövde inte ha världens största tröja för att dölja det som "bubblade upp".. bara en rymlig =)

Ngn som har förslag på hur jag skall klä mig för att lyfta fram nedgången på bästa möjliga sätt i kväll när mor kommer ??
    Svarta byxor gör en ju slankare, men det har jag å andra sidan alltid så ingen skillnad direkt då.. Eller skall man köra på säkra kort....??

Haha... jag inser att jag låter jättedum =)
    Nervös för min mor... Men jag vill ju att hon skall bli glad, och hon har ju inte sett mig sedan i julas lite hastigt så =)

Far blev glad för mina -13 kilo iaf.. djupt impad, även om han nu inte kunde se resultatet utan bara fick höra =)

Nu bidde det långt igen... Jag är inte bra på kort =)
    Men har ni förslag på snygg klädsel som framhäver rätt så shoot =)

• Miafina

Samtliga av de par jag försöker komma i nu är kritstrecksrandiga.. fast inte dem som jag kan ha nu tyvärr... Men gud vad jag gillar ränderna.. därför jag är så frenetisk att gå i just dem *skratt*

Jag får leta djupt inne i garderoben.. nu är mina gamla kläder för stora och mina gamla-gamla är så där ngn halvcentimetrar för små..... Men jag tror att jag hellre döljer bubblet än går i byxor som jag nästan tappar =)

• Miafina

hmmm... jag har bigbig boobs, smal midja och big big höfter..... =)

Så midjan är väl liksom det som är överlägset mest "normalt"... fast eftersom jag har haft smal midja nästan hela tiden så... fast det klart då var det handtag lite här och var runt och kring den så.....

Hmm nä får nog bli de mest lagoma byxerna.. de hänger uppe iaf.. tillskillnad från övriga.. och är svarta, och såå en tajt top... så syns det att (nästan) alla handtag är borta =)

• Miafina

Tack.... hmm nu börjar jag bli nervös... *tycker jag är skitfånig*.... =)

• Miafina

Nädå, jag skojade bara.. känner mig inte alls påprackad ngt =)

Jag skall sätta mig ner sedan och göra lite jämförelser med GI, VV och det som stod i boken om att gå ner i vikt med kognitiv beteendeterapi, och se vad som ser bäst ut...

Men oavsett så tror jag att GI tanken den är bra oavsett.... Min sambo har börjat att göra lite mer så.... Även om han absolut inte FÅR går ner i vikt.. Men han äter så mkt skräp ändå så skadar honom inte att äta mer fibrer och mindre vitt =)

Hehe, jag bestämde mig för att vara lite "elak" idag.... Eftersom det är kväll och jag har samlat på mig en massa vatten så känner jag mig inte i toppform (mkt bättre på mornarna)... så blev svarta byxorna och halpösig tröja... syns troligen att jag gått ner iaf.. på ansiktet och sånt... Men inte hur mkt.. Så får jag vara strålande vacker imorgon istället =)
    Nu är de snart här, skall gå ut och dirigera parkeringsplats....

Sov gott och hörs vidare... Kör på =)

• Miafina

Jessie.... vad är du nyfiken på ?

Svar på tråden Ni som vill gå ner 10-15 kilo. Forts.