• Therése 2006-07-01

Tar ni lån för att ha råd med ert bröllop?

Jag har under min tid här på BT undrat hur alla har råd mer sina bröllop. Och det slog mig att folk kanske tar lån. Vi har sparat i över 1 år och sparar varenda liten krona som blir över för att ha råd med det här.

Hur tänker ni? Tycker ni det är ok att låna pengar för en fest skull? Och hur mycket lånar ni? Eller har ni också sparat? Eller kanske betalar någon annan för er?

• Svar på tråden Tar ni lån för att ha råd med ert bröllop?
  • bröllops häxan

Therése 2006-07-01 : Hehe..nej det blev faktiskt bätre. Vi gör så här. Slår ihop alla inkomster. Betalar räkningarna. lägger undan 2500 till mat, Delar ut fickpeng/månadspeng(as töntigt men funkar sååå bra) Det som blir över in på ett gemensamt sparkonto. *L*

• Therése 2006-07-01

Mmmm, tåls att tänka på. Min sambo tycker jag är fånig, men usch, vill inte bli av med mitt privata liv. Hur fåningt det än låter.

Men som du Penny sa låter ju faktist väldigt bra. Ska ta upp det här hemma :)

C.T, hur mycket får ni i månadspeng? :)

• Penny J

Therese: Ja det är bra för då behöver man inte känna att det är jobbigt om man inte gör slut på lika mycket pengar privat, samtidigt som man han en gemensam ekonomi. Två flugor på smällen liksom...

• bröllops häxan

Det varierar vad vi ska göra den månaden. Men vi försöker hålla oss på 3500 var, men vid jul så vart det 5000 var *L*

Sen om det visar sig att han eller jag har gjort av med våra pengar och den andra har kvar de sista dagarna och vi vill gå på bio tex. Så själv klart så betalar jag hans biljett och han min..

Ibland så lånar jag 500 av honon eller han av mig och vi ger tillbaka det nästa månad. Men handlar det om en 50kr så brukar vi inte se det som en skuld.

• Therése 2006-07-01

LÅter som ni har löst det där bra tjejer :)

• Penny J

CT Det är ju egentligen samma som vi... En del gemensam och en del för sig själv. Skitbra!

• Mno

OJ!
    Jag å min sambo vi slår ihop inkomsterna, betalar räkningar, lägger undan spar pengar sen äter vi å hittar på saker med de övriga pengarna!
    Å det fungerara alldeles utmärkt för våran del.
    Slippa vara skyldiga varandra pengar.. näe. När vi ändå ska gifta oss så kan vi allt dela med oss av våra pengar tycker vi.

• Stampelina

Vi har separat ekonomi, men delar på räkningarna. Vi har ganska stor obalans - en sparar, en köper grejer...

Har ni tänkt skriva äktenskapsförord när ni gifter er ?

• bröllops häxan

Mno: Vet inte om du missförstog eller syftade på någon annan *L* Vi är inte skyldig varandra pengar....Jag sa ibland.:)
    Vi delar med oss av våra pengar fast vi inte är gifta :D

Ja se vad olika det är *L*

• Therése 2006-07-01

Stampelina

Jag har sagt till min sambo att han får skriva äktenskapsbevis om han vill. Det är inte min sambo som har pengar utan hans far, men händer det nåt så får han dom. Men lugnar det hans familj med ett förord så självklart får dom det. Är inte intresserade av pengar som ändå inte är mina.

Svar på tråden Tar ni lån för att ha råd med ert bröllop?