• Therése 2006-07-01

Tar ni lån för att ha råd med ert bröllop?

Jag har under min tid här på BT undrat hur alla har råd mer sina bröllop. Och det slog mig att folk kanske tar lån. Vi har sparat i över 1 år och sparar varenda liten krona som blir över för att ha råd med det här.

Hur tänker ni? Tycker ni det är ok att låna pengar för en fest skull? Och hur mycket lånar ni? Eller har ni också sparat? Eller kanske betalar någon annan för er?

• Svar på tråden Tar ni lån för att ha råd med ert bröllop?
  • Therése 2006-07-01

Jag och min sambo hade ett prat om ekonomin igår, men kom nog fram till att vi fortsätter som nu. Han har sitt och jag mitt. Jag betalar mina räkningar och han sitt, sen får han pengar av mig varje månad för hälften av våra gemensamma räkningar.

Kanske blir annat när man får barn. Men det får vi ta då.

• Sara 2/9-06

Vi hade inte tänkt att ta några lån alls, men när mina svärföräldrar talade om häromdagen att dom inte ville betala (dom sa från början att dom skulle dela med mina föräldrar) så får vi nog göra det.. Känner lite panik nu. Mina föräldrar betalar hälften så det känns ju skönt.

• jocelyn

Hur har vi råd? Vi har sparat pengar. Inget lån för bröllopet.

• Penny J

En fråga angående äktenskapsförord... Degäller väl så att om man skiljer sig så delar man inte allt på hälöften utan man får det som man tog med sig in i äktenskaåpet om ni förstår hur jag menar? Men hur funkar det om en av parterna går bort? Får ändå den andre pengar och ägodelar då?

• Lady Marmelade

Om en går bort får man inte pengar eller ägodelar om man har äktenskapsförord.

• Penny J

Ser nu att jag stavade som en kratta i mitt förra inlägg... Pinsamt. Svenskafröken som man är och allt... Vart tar pengar och sånt vägen om man går bort då?

• Sanasol

Vi kommer skriva äktenskapsförord som specificerat gäller en enda sak, ett fritidshus vid norska kusten som min blivande äger tillsammans med sin syster. Vi kommer även skriva att ifall han skulle gå bort så tillfaller hans del av huset mig eftersom vi antagligen kommer att ha gemensamma barn. Äktenskapsförordet gäller alltså bara ifall vi skiljs.

• Lady Marmelade

Om den ene går bort och man har äktenskapsförord så går pengar och ägodelar från den avlidne till hans eller hennes familj och släkt beroende på vilka släktningar och familj från den avllidne som är levande. I första hand går pengar till den avlindes barn och sedan föräldrar.

• Sanasol

Detta beror väl helt och hållet på vad du skriver för slags avtal? eller hur? man kan ju skriva precis som man vill med hjälp av en juridiskt kunnande, så att det blir rätt.

• Chilianna

Vi har inte tagit lån för att kunna gifta oss utan sparat och sen glatt överraskade fått viss hjälp från föräldrarna. Skulle inte kännas bra att låna pengar för en fest, när man inte vet hur ekonomin ser ut framöver. Däremot har vi tagit 1/3 av resan på räntefri avbetalning och det tycker vi det är värt, men mer skulle inte vi lånat- då hade vi kännt att vi inte hade råd helt enkelt.

Svar på tråden Tar ni lån för att ha råd med ert bröllop?