• Therése 2006-07-01

Tar ni lån för att ha råd med ert bröllop?

Jag har under min tid här på BT undrat hur alla har råd mer sina bröllop. Och det slog mig att folk kanske tar lån. Vi har sparat i över 1 år och sparar varenda liten krona som blir över för att ha råd med det här.

Hur tänker ni? Tycker ni det är ok att låna pengar för en fest skull? Och hur mycket lånar ni? Eller har ni också sparat? Eller kanske betalar någon annan för er?

• Svar på tråden Tar ni lån för att ha råd med ert bröllop?
  • Fru Nilsson 1/7-06

Jag och min m2b är lyckligt lottade. Mina föräldrar är av den "gamla stammen" och betalar nästan hela bröllopet.
    Vi betalar ca 10-15.000:- själv. Ringarna, inbjudningskort, dekorationer, skor, brudbukett, vår bröllopsnatt samt transporter till och från kyrkan och till hotellet efter festen.

• Eruraina

skuller aldrig drömma och ta lån för gifta mig. Det gäller och börja spara tidigt om man vill ha ett påkostat bröllop.

• Soleil

Vi tar inte lån. Har sparade pengar sedan tidigare och räknar med att kunna spara ihop lite till innan det är dags.

• Therése 2006-07-01

Men det blir lite svårt att spara lång tid innan för dom som inte varit tillsammans så länge. Tänk på den du ;)

• Gerda

Therése 2006-07-01

Då kan man ta spartiden och læra kænna varandra lite bættre eller nåt ;)

• lejlej

Tänkte på det där om äktenskapsförord, Min man är ensambarn och kommer ärva gården med marker till sen. Vi behöver inte skriva äktenskapsförord, för det har hans föräldrar redan gjort, när han var liten. Alltså inte äktenskapsförord, mennåt med att om han skulle skilja sig tilfaller gården/arvet honom och inte mig.

förstår ni? Det är knappt jag gör det själv:)

• 26maj2007

Här blir inga lån. Vi spara till både bröllop och resa själva.

• Merlin

Inte här heller. Skulle kännas konstigt att ta lån för en enda dag. Vi bjuder bara de närmaste och fixar precis det vi vill ha. Egentligen är det väl bara en liten detaljgrej som vi avstått pga kostnad. Men då är det väl tur för oss att vi vill laga maten själva och fixa tårta, inbjudningskort mm på egen hand.

Har varit på många stora bröllop och jag tycker det blir lite opersonligt för man hinner inte prata med alla när det är så mycket folk. Men det är bara en personlig åsikt...

• lolabe

lejlej: det bästa är nog om din sambos föräldrar skriver testamente och däri anger att gården tillfaller din sambo som enskild egendom. Då behöver du och sambon inte skriva något äktenskapsförord.

• lejlej

lolabe: jag tror det är nåt sånt de gjort. Hans farbror jobbade med sånt, så det är i alla fall rätt gjort

• marro

Egentligen, summa summarum; ett lån blir ju att spara i efterhand?

• Therése 2006-07-01

Gerda

Jo, men vissa har brottom. Kan man knappast anklaga mig för, har haft min "gubbe" i 8 år.

marro

jag håller med dig. Jag har iofs sparat ihop allt, men ser absolut inga problem med att låna.

• Eruraina

Therése

då kanske man skall vänta lite, man behöver inte springa till altaret det första man gör i sitt förhållande... =)

• Ettolrach

Nej, vi tog inte lån, vi var så lyckligt lottade att vi hade pengar att bekosta vårt drömbröllop för redan när vi började planeringen.

Vi skulle nog inte ta lån för en sådan sak eftersom vi är lånefria i övrigt och då drar man sig för lån.

Hade vi inte haft pengarna till bröllopet hade vi sparat och/eller haft enklare stil på bröllopet.

Har dock inga synpunkter på om andra tar lån eller inte. Jag utgår från att vuxna människor har koll på vad de gör med sin egen ekonomi.

• Linslus

Lejlej: Men har DU något som DU kanske ärver (t.ex fint sommarhus av dina föräldrar, pengar m.m) så kanske du ska höra dig för om möjligheten att få DET som enskild egendom också i arv, via DINA föräldrar? Missförstå mig rätt; inte som "ha ha ska du så ska minsann jag" utan OM oturen är framme och ni skiljer er så blir ju hälften av DITT då även hans? Tänk då om t.ex dina föräldrar gått bort & lämnar "er" säg hus för 1-2 miljoner & ni sen skulle skilja er; då får han ju HALVA dina pengar PLUS att han står där med sin gård

Sen INTE SJUTTON ska ni väl skilja er eller hur? Men vad vet man om livet?

• 2007 på väg

Äktenskapsförord och testamente är bra företeelser och skönt att luta sig tillbaka på OM olyckan skulle vara framme! Rekommenderas till ALLA!

Ang budget för bröllop skulle jag inte ta lån inför denna dag. Man får nog helt enkelt rätta mun efter matsäck.

• lejlej

Linslus: Ja, tack, jag har faktiskt inte tänkt på det åt andra hållet, kanske mest pga att mamma bodde tills nyligen i hyresrätt, pappa visserligen i radhus, och sen har jag 3 bröder, kanske ännu viktigare då. Kom på att pappa ju faktiskt har en andelsstuga i fjällen, kanske ska be han skriva testamente eller vi äktenskapsförord, vilket kanske är enklare. Då skriver man väl bara att ev arv tillfaller mig resp. mannen, eller?

• Eppika

Visst skulle jag jättegärna ha ett påkostat och stort bröllop, men jag skulle aldrig ta lån för att kunna genomföra det.

Nu blir det istället ett litet bröllop (40 pers inkl barn) med familjen och närmsta kompisarna, ingen släkt eftersom vi båda har så stor släkt. Budgeten är ca 30-40.000 kr som vi kommer att betala själva.

Svar på tråden Tar ni lån för att ha råd med ert bröllop?