• Therése 2006-07-01

Tar ni lån för att ha råd med ert bröllop?

Jag har under min tid här på BT undrat hur alla har råd mer sina bröllop. Och det slog mig att folk kanske tar lån. Vi har sparat i över 1 år och sparar varenda liten krona som blir över för att ha råd med det här.

Hur tänker ni? Tycker ni det är ok att låna pengar för en fest skull? Och hur mycket lånar ni? Eller har ni också sparat? Eller kanske betalar någon annan för er?

• Svar på tråden Tar ni lån för att ha råd med ert bröllop?
  • svarta

Jag och min sambo sparar ihop våra pengar så att vi kan betala vårt bröllop. Från början tänkte vi att vi skulle ta ett lån samtidigt som vi skulle köpa en större lägenhet, men de planerna sköts på framtiden och vi vill inte vänta så länge. Nu känner vi en stolthet över att kunna betala själva. Allt beror ju på vilken ekonomi och tid man har till förfogande. Att låna pengar är ju nästan som att spara, bara det att man lägger undan pengarna efteråt. Och betalar ränta då, förstås.

• Mitt hjärta är hemma

(Therése) Självklart är vi som slipper låna lyckligt lottade! Tilläggas i vårt fall är att vi ändå inte skulle få lov att låna, banken nekade oss lån överhuvudtaget pga att vi frilansar och inte har fast jobb. Banken kan ju inte låna ut till de som de inte tror kan betala tillbaka. Tur att mor min har större tilltro till oss!

• mama2

JAg och min M2B lånar inte i delar summan på tre. Varav vi betalar 30 000 och våra föräldrar 30 000 kr var. Vi har lyckats spara ihop det. För min del hade det inte varit värt att ta lån. Man kan göra ett romantiskt sommarbröllop i alla fall. Buffé, bygdegård eller varför inte trädgården och en resa vinresa till tyskland.

Ett bröllop behöver inte vara dyrt... gör det till er kväll utifrån era förutsättningar.

• mama2

oj, jag läste inte att ni inte hade någon möjlighet till ekonomisk hjälp. Men då hade jag haft ett bröllop för endast de närmsta och som betyder mest för mig (två av de närmsta vännerna eller familjen). Ett litet bröllop med guldkant!

• Tusenskona

Vi kommer inte ta lån. Mina föräldrar sponsrar oss med en summa.
    Dessutom har jag pengar på banken som vi kan ta av om det behövs.

• Therése 2006-07-01

Är det någon här som använder sig av en bröllopsfixare? Eller då kanske man inte behöver vara här?

• Chessie

Nej, vi tar inte lån, det skulle kännas konstigt... Varför vet jag inte.

Däremot försöker vi att prioritera, och söka billigare lösningar som funkar. Har stor släkt som hjälper till där de kan med förberedelser och kontakter. Inte under vigsel / fest - där är de givetvis lika mycket gäster som andra!!!

• Smurfina

Hmmm...jag är lite emot att äta kakan innan jag har betalt den så att säga. Alltså inte emot att andra gör det, utan det är bara så att jag själv inte kan njuta av det då.

Vi snålar som bara den fram till bröllopet...och hoppas på att få tillbaks till på skatten

Vi har sagt att vi lyxar till det så mycket som pengarna räcker till...resten får vara.

• Blivande Fru Johansson

Vi får sponsring av mina föräldrar, så vi slipper ta lån. Betalar en del själva..

Svar på tråden Tar ni lån för att ha råd med ert bröllop?