• Therése 2006-07-01

Tar ni lån för att ha råd med ert bröllop?

Jag har under min tid här på BT undrat hur alla har råd mer sina bröllop. Och det slog mig att folk kanske tar lån. Vi har sparat i över 1 år och sparar varenda liten krona som blir över för att ha råd med det här.

Hur tänker ni? Tycker ni det är ok att låna pengar för en fest skull? Och hur mycket lånar ni? Eller har ni också sparat? Eller kanske betalar någon annan för er?

• Svar på tråden Tar ni lån för att ha råd med ert bröllop?
  • bröllops häxan

vi lånar 60 balobas..*L* som mest.
    Tänkte spara ihop summan först, men lite olyckliga tillfällen och uteblivna jobb och oförberädda utgifter har gjort att vi tänker göra det. I bland vill inte planerna gå i lås helt enkelt *L* Men inte sörjer vi för det. Nu får vi se hur mycket vi lyckas spara ihop tills räkningen ska betalas *L*

• Fialina 070707

Riktiga invändingar, jag ändrar mig! :) Att ha råd innebär ju egentligen bara att man prioriterar bröllopet. Har man råd att köpa en lägenhet, så är ju det för man sedan klarar av att betala avbetalningarna och räntan. Att ha råd med sitt bröllop är ju samma sak. Att inte ha råd, är att köpa lägenhet och bröllop som man inte klarar av att betala av.

• bröllops häxan

vill till lägga att bostadsmarknadet står på topp nu. Vist kan man göra fynd eller köpa "slitet" och renovera upp. Men priserna på bostadsmarknaden i storstäderna stiger inte så mycket mer nu..tyvärr..

• Therése 2006-07-01

C.T

Måste vara skönt endå att inte behöva bry sig så mycket om pengarna.

Jag funderar tom att sälja motorcykel för att ha råd att bjuda in alla som vi vill ha där. Trodde inte ens jag kände så mycket folk. Men det är 96 bjudna :S

• bröllops häxan

Therése 2006-07-01 : oj sälja motorcyckeln måste ju svida...

Låna på en bank då? är det uteslutet?

• BlueTopaz

Vi lånar ca 40.000:- till bröllopet. (budget 150.000)
    Det var meningen att bli 20.000:- men pengarna bara springer iväg.. jag fööörstååår inte! ;)

• Therése 2006-07-01

C.T

Det är väl mer jag som vill kunna lägga in lite mer än det vi sparat. Vår "spar" budget kommer inte att räcka och då kommer sambon sälja lite av sina aktier och så har han sparbuffert (som han gömmer och som jag tror är väldigt stor). Så vi kommer att klara oss vilket som. Men som sagt, vill ju också dra mitt strå till stacken.

Vi har nämligen bott ihop i 8 år men alltid haft skilda ekonomier. Men man kanske borde komma över det där nu när man ska gifta sig och allt.

• bröllops häxan

Therése 2006-07-01 : Jag förstår *L*

vi har varit ett par i 7.5 år och det var bara för ett år sedan vi "slog i hop" och har gemensam bubjet.

• Therése 2006-07-01

Blev inte det konstigt? Jag gör av med så mycket mer pengar än vad han gör. Han är en sån som bara sparar och sparar. Det här är det första jag sparat till. Känner mig så vuxen så :)

• Penny J

Det där med ekonomin har vi löst så här; Vi har ett gemensamt konto där vi sätter in en bestämd summa var varje månad. Jag tjänar lite mer än min m2b så jag sätter in lite mer än honom. Fast inte hela mitt "överskott". Jag har "privat" lite mer än honom kvar sedan också. Från det kontot betalar vi sedan alla räkningar, mat, gemensamma inköp typ möbler, presenter till släkt och vänner, resor och så. Samtidigt har vi privat ekonomi kvar som man använder om man köper kläder eller går på krogen eller vad man nu gör. Väldigt bra tycker jag.

Svar på tråden Tar ni lån för att ha råd med ert bröllop?