• elora

Sept-06 by Nonika # 2

Ny trådstart för oss tjejer som håller hus med Nonika mfl :D

• Svar på tråden Sept-06 by Nonika # 2
  • evkasu

Hej flickor!

Var upp till Dalarna och träffade vår fotograf i söndags, är så himla nöjd med henne, tror det kommer bli kanon. Vi gick runt vigselplatsen, klättrade i hästhagar osv och letade efter bra platser att ta bilder på och letade även upp en back up vid eventuellt regn (nu vet ju vi som gifter oss 2 sep att det inte kommer regna då men men?. ) . Hittade en gammal fin dansbana med tak som nog blir kanon i så fall. Hoppas bara inte det blir så tokvarmt som det var nu, lagom är ju bäst.

Har inte fått så mycket gjort annars, mamma håller på och lägger upp D:s byxor och ska göra klart min klänning i veckan.
    I helgen blir det inte heller så mycket planering, ska på stor 30-årsfest.

lindamarias - herrgården ser jättemysig ut! Vi åker till Tällberg och bor på Åkerblads. Bröllopsnatten bokade vi rätt tidigt, känns viktigt tycker jag att få komma iväg och hinna mysa lite innan man slocknar efter den långa dagen.

elora - tack för erbjudandet, du är ju verkligen i farten nu så du skulle säkert kunna hitta något åt dem men en bor i London och den andra har lite svårt med storlekar så de behöver nog hitta något på varsitt håll tyvärr, prova och så?.

Jag funderar lite över hur vi ska göra med "förfriskningar". Efter vigseln kl 15 ska vi fotas och kl 17 är brudskålen, och 18 middagen.
    Medan vi fotas ska gästerna aktiveras lite och då måste vi nästan ha något att tugga på till dem, tänkte göra typ 3 sorters snittar. Eftersom det blir en del alkohol under kvällen tänkte vi först ha alkoholfritt till snittarna men det är ju ändå kul och festligt att komma i stämning med lite bubbel då så vi är inne på att köpa piccoloflaskor med mousserande vin (till brudskålen blir det äkta vara) så får de stoppa i ett sugrör och smutta på. Blir ju en extra utgift men känns roligare tycker vi nog. Vad tycker ni?

Ha det fint i värmen allihopa!

• Vackra

Hej hej alla.

Nu så var man hemma från leksand och träffade och gick igenom hela vigselcermonin! Härligt!
    Och har bokat konsultationstid för både frisör och blommorna nu! Så det sker nästa vecka! Jag tycker det ska bli så himla kul... älskar ju som sagt att planera och prata å fixa! (Som säkert de flesta gör här på BT också! ) ;P
    Göteborgskalaset började igår.. så ikväll ska jag ut med en väninna och se på alla fulla folk och hoppa in i nån Roda på stan och spela lite! :) Man måste ju få ut å roa sig medans killen jobbar natt! :D

Abbes-- vad kul med bortrövningen! :P Du får berätta sen eller sätta din m2b framför datorn som får säga hur hans dag varit! :D

Nonika-- härligt att ta en morgonpromenad! Ja snacks borde hålla sig bra tills Eran stora dag!

Bordeaux-- hur blev det med "planeringen"? Gjorde dina vänner nåt kul? :) *Nyfiken*
    Kul att fått köpt in alla lakan och det nu.. så man har allt hemma så det är klart!

lindamarias-- Herrgården ser underbar ut! Sådär mysigt och lite extra personligt tycker jag! :) Själva ska vi nog göra mysigt hemma i våran nyinflyttade lägenhet, och åka hem till den efter festen.. även om vi gärna hade velat bo nån annanstans den natten men pengarna sätter tyvärr stopp för det.. men det kommer nog att bli jättebra ändå! :D

evkasu-- Vi var i Tällberg nu i helgen för att träffa våran präst som ska viga oss faktiskt! =) Det gick jättebra allting.. och han sa så mycket fina saker.. jag fick några tårar av lycka där.. hm undrar hur det kommer att gå med själva vigseln sen då.. kommer väl stor lipa! Haha :D
    Vad kul att ni kollat på platser till fotograferingen! Jag hoppas det är fint väder så ni kan vara på alla era ställen ni kollat ut! Det blir ju oftast finast bilder utomhus tycker jag.. men självfallet även inomhus också! :)

Ha det bra allihopa!!

• Bordeaux

Hehe.... jag har ingen aning ju vad dom har hittat på .
    min m2b kom hem iadg och säger....

ska tillägga att jag är sjukligt nyfiken. omvänd fobi

nu vet jag när det blir , ,,,,,, den lilla ..........
    han vet hur jag blir när det vankas överaskningar. jag brusade upp lite för mycket tror jag.

jag har sagt till några ansvariga att inte ta mig på lördag då jag förmodligen har värsta niagara fallet just då . mens alltså.

han bara skrattade och gick och satte sig vid datorn....

har handlat lite med en kompis idag ,, då nämde jag att mina naglar bara går sönder , igår flög en av när jag satt och chattade på datorn.

då säger hon ,,, ja man vet ju aldrig vad som kan hända, den lilla lusen .

hoppas att dom drar mig till en nagel byggare:)
    har inte riktigt räknat in det i våran skrala budget.

så nu sitter jag här som på nålar:)
    men överlycklig över att jag får en möhippa
    hoppas bara att jag slipper i helgen.

dom kan väl vänta tills barnbidraget kommer.

monica

• elora

bordeaux: Haha det ska väl du inte behöva bekymra dig om att de ska vänta till barnbidraget? De har säkert sparat undan för din möhippa sen lönen nu i juli...eller missuppfattade jag din slutkläm helt? ;) Men det låter ju onekligen spännande! Jag kan inte heller sluta lägga mig utan har precis som du några ansvariga men det beror väl mest på att jag har så många vänner som INTE bor i stan. Sen gäller det ju att sålla oxå, jag tycker t ex att de som är bjudna på bröllopet är självklara till möhippan. Men nu har en joker dykt upp som insisterat på att få vara med på möhippan. Hon bjöd ju bl a in sig lite snyggt till bröllopet men vi har _inte_ skickat inbj.kort så jag tänker då inte falla för hennes enträgenhet känner jag. Jag menar, hade de känts som självklara gäster hade de väl redan fått inbjudan? ;)

Vackra: Det lät ju himla fint att ni gillade prästen, ibland är det lite lurigt med den saken. Vi hade önskemål om präst och fick som vi ville :D Han känns enormt "vanlig" och inte överambitiös med sin tro gentemot andra eller hur man nu ska förklara sig. Dock har jag inte hört något alls från honom men det kanske är semestertider.
    Kom att tänka på er övernattning i hemmet -varning för släktingar med extranyckel haha...Mitt tips är att önska er bröllopsnatten från era föräldrar. Det blir ju i snitt samma utgift som de ändå hade köpt någon present. Vårt pensionat är väldigt fint och det gillar jag. Enkelt och mysigt. Billigt med så många kompisar har bokat rum där ;)

evkasu: Ja det var synd att de är på olika håll, hittar man bara nåt i snarlik nyans så kvittar det ju hur slutresultatet blir. Men det löser sig som alltid till sist :D
    Lät väldigt skojsigt med Piccologlas och sugrör, lite annorlund men ack så skoj! Det hade jag diggat som gäst. Själv tyckte jag kompisens enkla tilltugg var gott. Hon hade lite snittar av mjuktunnbröd, oliver, vindruvor, ostkubar. Väldigt gott ihop och enkelt att fixa ihop så det blir nog nåt sånt för oss med.

lindamarias: Wow sicket läckert slott! Va fint...där lär ni sova som prins o prinsessa :D Som jag skrev ovan har vi bokat in oss på ett mindre hotell, vi måste nämligen tillbaks dagen efter och städa så då är vi i närheten...
    Bra att du bestämt dig för frissan med, jag har åkt på ett dilemma tycker jag. Den tjejen som var tänkt att hjälpa mig kan inte, så nu blir jag väl så illa tvungen att boka in mig på salong vilket jag å andra sidan skulle älska. Det är ju inte var dag man blir ompysslad så. Däremot måste jag bestämma mig för VAR jag ska friseras, här i stan, eller där jag brukar klippa mig (nära till kyrka etc ändå).

ABBES: Hehe jaa nu väntar vi alla med spänning på rapport från kidnappningen :D Jag vet en hel del om min blivande, det är ofantligt skoj hehe. Fast grejen med honom är att han börjar jobba häcken av sig nu (skördetid) och lär för det första vara helt slutkörd samt inte ha det minsta motstånd mot alkohol haha...Han är ju inte direkt långledig så att säga...

Nonika: Jaa självklart kan du köpa snacks å sånt, det håller! Och det blir väl fint om du har samma färg på frågepappren som inbjudan? En röd tråd är alltid bra att ha haha...

Nä nu ska jag beräkna hur mkt handgjort papper jag måste beställa till placeringskorten. Har fått köpa ny skrivare så nu har jag en Canon 3-i-1 bredvid mig. Vette sjutton om jag vågar köra de pappren genom den maskinen för det kanske var det som la vägen till graven för den gamla? Haha...

• Nonika

Åhh, just nu längtar jag jättemycket tills jag får bli gift Så den där ringen sitter på mitt finger och glänser istället för att ligga i översta lådan i hallbyrån och retas

Längtar mycket efter Greklandsresan också. Tänkte på det idag när vi var och badade...snart är man i Grekland och tumlar runt i vattnet där

Nä, nu ska vi grilla! Får skriva mer en annan gång.

Kram alla brudar!

• Ell

Oj vad ni har skrivit mycket, ska läsa igenom allt strax!

Jag har inte hunnit med nånting de senaste två veckorna, känns det som. Min storebror gifte ju sig i lördags, det var jättekul att se vad deras planering resulterade i! Det var ett riktigt lyckat bröllop, men en del saker har man ju såklart att klaga på, det har man alltid. Kaffet och tårtan serverades först runt kl.21 på kvällen (vigseln var kl.15) så de flesta var rejält kaffetörstiga vid det laget... En kopp kaffe till efterrätten hade inte varit så dumt, det tog så lång tid.

För oss som gifter oss 9 september är det ju bara en månad (!) kvar. Hjälp, nu får jag ju panik när jag börjar tänka på hur fort den här månaden kommer att gå!

• TingelingAnna

Oj vad ni skriver mkt. Här jobbas det o planeras för fullt o försöker samtidigt hinna med sommarvärmen.
    FIck veta igår att jag kan få mitt hår fixat av en riktig fotograf för 500 kronor. Superbra. Så så får det bli.
    Var även o tittade på lokalen igen i förrgår. Den var mkt rymligare än jag hade för mej. Så vi kommer få plats utan problem.
    Har fått svar av alla inbjudna nu oxå. Endast 4 stycken av 70 bjudna tackade nej. O då bor en av de som tackat nej i USA, helt godtagbart nej, den andra bor i Tyskland, oxå helt okej. O de två andra äger en restaurang som de inte kan åka ifrån. Känns kättekul att så många vill komma!
    Har bokat tid för nagelförlängning oxå. Känns lyxigt!
    Åhh, tjejer, det närmar sig. Nu är vi snart gifta. Allihopa av oss! :)

• Bordeaux

Är det någon som har bivit hippad än?
    vad har ni gjort i så fall

e lite nyfiken

monica

• elora

Heeej! Jaa huga så fort tiden går! Bara rusar iväg! Vad gör vi sen då när vi är gifta? Blir det en ny tråd kanske? Hehe...

Ell: Så kul att fått deltagit vid din brors bröllop, antar du registrerade det mesta som skedde? ;) Det gjorde jag vid kompisens bröllop, speciellt för vi skulle ha samma cateringtjejer. Jag ska be dem duka upp ett bord med kaffe o t ex After Eight som de som är kaffesugna kan ta sig en kopp efter maten! Sedan efter lite sånger, pauser m m kommer tårta, kaffe o avec.

Lindamarias: Ååå vilket lyx! Så härligt att få hjälp till superbilligt pris! Jag har verkligen beslutsångest nu när min tilltänkta hjälp inte vill ställa upp! Ska jag lägga ut närmare 2000 kr (timpris 780 kr!) på salong, eller hitta någon duktig amatör? Så jag messade några vänner och nu har en kompis hört av sig att hennes mamma gärna fixar med hår så vi ska försöka ses nästa vecka.

Bordeaux: Noop ingen möhippa/svensexa än, men jag tippar det blir av för oss båda den 2 sept då jag vet sambon ska iväg hehehehe...(hoppas han inte läser!)

HÄR KOMMER LITE FRÅGOR om hår!
    Har letat efter hår att förlänga håret, men frågan är: går det att göra uppsättningar med t ex clip-ons? Ska slänga in denna fråga på håravdelningen oxå.

kram för ikväll...
    PS: Gissa om man var smått klantig? Har planerat bordsplacering och inser att jag glömt morsans sambo! Pinsamt :D (klämmer in honom vid barnbordet...höhö)

• Ell

Hej allihop!

Nu äntligen har jag tid att skriva lite, och har också hunnit läsa igenom allt ni skrivit.

pelle: vilken härlig svensexa du fick!! :) Skoj att du blev "biten" av dykningen, där ser man hur det kan gå. :D

elora: javisst, jag registrerade och fotade ALLT! :D:D man ser ju allt på ett helt annat sätt när man själv håller på och planerar bröllop... en sak som förvånade mig, det var att när vi kom hem på söndag och kollade igenom alla foton så upptäckte jag att jag inte alls hade lagt märke till brudbuketten! Hade någon frågat så hade jag nog inte ens kunnat svara på vilken färg den var...men av fotona framgick det att den var väldigt liten och diskret med rosa rosor och lite grönt i.

Som sagt, en kopp kaffe direkt efter maten hade varit en väldigt god idé!

Fick sedan höra att serveringspersonalen klantade sig med tårtan, och skrapade bort grädde från ena sidan. De fick vispa ny grädde och spritsa på...

Planeringen har stått väldigt stilla nu, men snart ska jag väl få lite fart igen.

Min möhippa blir ikväll, det ska bli jättekul. Vi är bara 6 personer som deltar (vi har ju så litet bröllop att inte fler av väninnorna är bjudna), vi ska först åka ut till ett badhotell och simma, basta, och sola. Sen blir det middag på en fin restaurang och efter det lite drinkar på någon krog. Ska bli jättekul att få slappna av en kväll och umgås med de allra allra bästa vännerna, utan kidnappning och utklädning, för jag avskyr sånt, och det vet mina vänner. :) En lite annorlunda möhippa, men möhippan är ju till för att bruden ska ha roligt, inte för att följa traditionerna slaviskt. :)

Nonika: 1500 kr för en brudbukett svart låter jättedyrt... vi kommer att betala 1000 kr för min bukett, två små näbbuketter, en kastbukett och corsage. Men det är säkert en stor prisskillnad mellan orter också, jag bor ju på landet.

TingelingAnna: så roligt att det inte är fler som tackat nej! :) Man blir så glad över att alla inbjudna vill vara med på den stora dagen! :)

Abbes: spännande med svensexa! :)

Nu ska jag försöka städa lite, och sen ska jag till apoteket, jag har ett recept på tabletter som flyttar fram mensen lite, det finns risk för att jag annars har den på bröllopet. :(

Ha det så bra allihop, och stressa inte! :)

Svar på tråden Sept-06 by Nonika # 2