• Pirrigt!

Fy F.. va snålt!!! USH!!!

Hade bröllop i helgen och hade sett fram i mot att träffa alla människor då vi bott i Denver i 10 år. Alla släckt och vänner har pratat om detta otroliga bröllop i 2 år nu och så hände det i helgen. Vi va sååå lyckliga och på morgonen effter när vi öppnar paketen eller kuvären skall man kanske säja så blev min make sååååååå besviken. Han började tro att min familj ej är glada att vi gift oss etc.... Per person gavs det ca 250 kronor i gåva och vi spenderade 1000 kronor per person i kyvärsavgift. USH!! Hur KAN FOLK MED. hAR MAN INGET SAMVETE ALLS NÄR MAN GÅR PÅ BRÖLLOP. Hur kan man med att tacka ja för 4 personer och sedan ringa och höra om ens dotter också kan ta med sin pojkvän och sedan inte ens skänka ett endaste öre aller ens ett kort. Vika ett papper och skriva grattis på är väl inte för mycket att att förvänta sig? Ush e såååå himmla ledsen och besviken. Jag vet att många säkert tycker att jag låter hemsk men ush vad ledsen man blir när folk kommer och roar sig och njuter och till och med säger att det är SÅÅÅÅÅ otroligt roligt och man inte ens får en lyckönskning utav dem. Oj vad långt det blev

• Svar på tråden Fy F.. va snålt!!! USH!!!
  • liten lilja

jag förstår dig verkligen. personligen tycker jag inte att storleken på en gåva är så viktig, men att inte ens ge ett gratulationskort...

men försök glädjas åt det lyckade bröllopet istället! presenterna är ju bara en liten del av det hela.

• jag ska bli en fru...läängtar-nu gift

Ja,usch det var i det snååålaste laget:(:(:(

• H & A

Att ni inte fick ett kort ens tycker jag var ledsamt... men ang storleken på gåvan så nej, där kan man väl inte ha några förväntningar??

Gåvan är väl en bonus och inget man ska räkna med oavsett hur mycket man lägger ut själv?

Själv tycker jag att den största gåvan är att folk kan och vill komma och dela vår dag inte presenterna...

• viktualia

När jag går på bröllop ligger nog min presentnivå på 250 kronor så länge det handlar om mina vänner eller släktingar. Kanske blir det en annan sak när min bror gifter sig, men annars tycker jag 250 kronor är precis lagom.
    Som gäst har man ju andra kostnader för bröllop...klädsel, ev resa, ev övernattning osv. Jag ska på ett bröllop i sommar där jag gissar att min totala kostnad med resa, present, ny klänning pga klädkoden samt övernattning kommer kosta mig 1500 kronor. Och då har jag inte räknat in min m2b:s kostnader.

Dessutom är det ju ni som har valt nivå på ert bröllop. Det är ju inte gästerna som bestämmt att det ska vara mat som kostar tusen spänn kuvertet eller valt lokal osv. Det var ju din och din makes fest, ert val och er stora dag.

Bröllopspresenter är verkligen inte något man kan kräva och för mig känns det som att det viktigaste är att jag får ha mina nära och kära omkring mig. Får vi presenter dessutom så är det an bonus. Kan inte låta bli att undra vad ni trodde innan?!?

• Fröken Malm

Kan hålla med om att man åtminstone kan köpa ett riktigt kort.

Men du verkar glömt bort varför ni gifter er. På dig låter det som om ni ställt till med bröllop för att håva in presenter.....

Tycker ni verkar giriga. Folk kan väl inte veta vad ni lagt per kuvert på bröllopet.

Det är tanken som räknas!

• brudkronan

Tror att det handlar om kulturkrock...

Vad jag förstår är det väldigt vanligt att ge pengagåvor till brudparet i USA - just för att man förhoppningsvis skall täcka en del eller hela festkostnaden och ge brudparet en bra start i livet tillsammans - den traditionen har vi ju inte alls i Sverige. Om ingen talat om det för era svenska släktingar så förstår jag att de inte visste att det är så man gör i USA - och jag förstår ju också att din amerikanske make tycker att det var snålt eftersom han väl inte visste att man INTE gör så i Sverige.

Att inte ens kunna komma med ett grattiskort tycker jag dock är skitdåligt...

• Pirrigt!

O nej jag förväntade mig inga presenter heller men min make som är Amerikan och hela hans familj hade helt andra planer och åsickter då, enligt dem, bröllopet är till för att fira brudparet och att ge dem en så kallad kick start som gift par med presenter. De anser att man som brudpar absolut inte skall ligga på minus effter ett bröllop speciellt inte när föräldrarna va så otroligt snälla och betalade närsan hela kalaset. Tycker synd om min mamms och papps som fick stå ut med allt och som nu ser sin släckt och familj i annat ljus. bhuuuu e såååå ledsen.

• anne på grönkulla

Grattiskort borde ju vara en självklarhet, det är rätt futtigt att inte kosta på sig det. Men sen, som flera säger kan man inte i Sverige räkna med en viss storlek/pris på presenten eller att värdet ska matcha kuvertkostnaden. Det uppfattas som rätt snålt att klaga på det.

• Holt

Egentligen är det så att man ska ge present motsvarande kuvert-avgiften som brudparet haft! Nu har jag iofs aldrig givit i den storleksordningen men jag vet att min farmor är noga med det där....
    Men samtidigt får man ju inte glömma bort varför man gifter sig

• Jeny

det är svårt med det där hur mycket man ska ge för. en av våra kompisar gifter sig nu i sommar och hon är den första i kompisgänget att gifta sig. så vi är några stycken som ska lägga ihop. så vill den ena lägga 500 eftersom det ändå är bröllop. men då blir det ju att man får lägga 500 till alla andra kompisar som gifter sig också, och tänk om det blir 3 bröllop samma sommar. dessutom kostade möhippan för den här kompisen 700...så det blir mycket pengar

Svar på tråden Fy F.. va snålt!!! USH!!!