• Pirrigt!

Fy F.. va snålt!!! USH!!!

Hade bröllop i helgen och hade sett fram i mot att träffa alla människor då vi bott i Denver i 10 år. Alla släckt och vänner har pratat om detta otroliga bröllop i 2 år nu och så hände det i helgen. Vi va sååå lyckliga och på morgonen effter när vi öppnar paketen eller kuvären skall man kanske säja så blev min make sååååååå besviken. Han började tro att min familj ej är glada att vi gift oss etc.... Per person gavs det ca 250 kronor i gåva och vi spenderade 1000 kronor per person i kyvärsavgift. USH!! Hur KAN FOLK MED. hAR MAN INGET SAMVETE ALLS NÄR MAN GÅR PÅ BRÖLLOP. Hur kan man med att tacka ja för 4 personer och sedan ringa och höra om ens dotter också kan ta med sin pojkvän och sedan inte ens skänka ett endaste öre aller ens ett kort. Vika ett papper och skriva grattis på är väl inte för mycket att att förvänta sig? Ush e såååå himmla ledsen och besviken. Jag vet att många säkert tycker att jag låter hemsk men ush vad ledsen man blir när folk kommer och roar sig och njuter och till och med säger att det är SÅÅÅÅÅ otroligt roligt och man inte ens får en lyckönskning utav dem. Oj vad långt det blev

• Svar på tråden Fy F.. va snålt!!! USH!!!
  • anne på grönkulla

Tråkigt när det krockar sådär. Kanske kan ni förklara för dem att det inte funkar så i Sverige? Många par som gifter sig har ju dessutom ett fullt hushåll (ofta 2) då man bott ihop länge eller bott själva ett bra tag innan man gifter sig. Jag tycker inte att din familj ska känna sig dum eller snål för det utan det handlar om olika traditioner som man får respektera och ibland förklara.

• Pirrigt!

Jag klagar inte på presenterna i sig. Bara på att man som gäst kan ha mage att bjuda in fler och sedan inte ens ge ett j..... kort. Men men det koms ju ihåg i framtiden.

• Ellte

Jag förstår inte alls... Menar du på allvar att du är besviken för presenterna ni fått? Att det inte duger för er med det folk gett?

Att de inte gratulerar alls är konstigt och det hade jag nog också reagerat på...men fy TUSAN för att uttrycka sig på det viset du gör. Ni har BJUDIT era gäster på fest... BJUDA gör man utan att förvänta sig några gengåvor! Punkt!

• Pirrigt!

Glömde tillägga att min farmor grät av att hon va så generad av hennes barns, min faster och farbrors gester. Stackaren. Vad skall man trösta henne med förutom att det e ok för oss.

• Desperate2bewife

Blir jag bjuden på bröllop av min bror eller syster eller min m2b bror eller några av våra närmsta vänner kommer gåvan kosta minst 1000kr. Det är minimum vad jag vill lägga på en sån gåva. Bröllop är specialla tycker jag.

• Ellte

Ah, sorry! Nu hann du skriva mer medan jag författade...

• Pirrigt!

Holt: Tack för det. Det va fler som sade så till oss men vi va inte säkra.
    Bottom line. Jag och Maken hade en helt underbar bröllopsdag och nu ett otroligt underbart liv framför oss och det är allt vi behöver!! Vi älskar varandra! Vad betyder gåvor när man redan har hittat san kärlek?

• anne på grönkulla

Fast finns den traditionen i Sverige, av att matcha kuvertavgiften? Jag har hört det i många andra länder, men inte hemma. Det förutsätter ju dessutom t ex att brudparet informerar alla om vad de lagt ner på kuverten, vilket nog skulle uppfattas som ganska ogenerat present/pengafiskande. Åtminstone jag skulle inte ge med glädje till det brudpar som "krävde" en viss summa/värde i present...

• Ettolrach

Att ge present för ungefärligt kuvertpris är inte sed i Sverige, jag tycker personligen att det är lite hagalet att förvänta sig att gästerna ska bekosta mitt leverne och tvingas ge dyra presenter för att jag väljer ett dyrare kuverpris...

Alla kan inte skänka 100-tals kronor, bröllop eller ej. Och alla kulturer fungera inte lika när det gäller bröllopsseder.

• viktualia

vill verkligen inte förstöra din glädje med enligt svensk etikett har Holt fel... Och jag tycker inte heller att presenterna ska täcka kuvertavgiften.... Känns grymt girigt och surt. Håller dock med om att man som gäst ska ha med sig minst ett kort med lyckönskningar - det är snålt att gå på bröllop utan detta!!
    Intressant med den amerikanska traditionen med "kickstart"... känns väldigt avlägset i Sverige där ju de flesta levt ihop ett bra tag innan.

Hur som, jag tycker att du ska trösta din farmor med att din man, du och hon och de övriga gästerna fick en fin dag tillsammans. Att sen folk inte kan uppföra sig är DERAS problem snarare än ert!

Sköt om dig och njut av lyckan som nygift - själv har m2b och jag vår stora dag fortfarande framför oss!

Svar på tråden Fy F.. va snålt!!! USH!!!