• Pirrigt!

Fy F.. va snålt!!! USH!!!

Hade bröllop i helgen och hade sett fram i mot att träffa alla människor då vi bott i Denver i 10 år. Alla släckt och vänner har pratat om detta otroliga bröllop i 2 år nu och så hände det i helgen. Vi va sååå lyckliga och på morgonen effter när vi öppnar paketen eller kuvären skall man kanske säja så blev min make sååååååå besviken. Han började tro att min familj ej är glada att vi gift oss etc.... Per person gavs det ca 250 kronor i gåva och vi spenderade 1000 kronor per person i kyvärsavgift. USH!! Hur KAN FOLK MED. hAR MAN INGET SAMVETE ALLS NÄR MAN GÅR PÅ BRÖLLOP. Hur kan man med att tacka ja för 4 personer och sedan ringa och höra om ens dotter också kan ta med sin pojkvän och sedan inte ens skänka ett endaste öre aller ens ett kort. Vika ett papper och skriva grattis på är väl inte för mycket att att förvänta sig? Ush e såååå himmla ledsen och besviken. Jag vet att många säkert tycker att jag låter hemsk men ush vad ledsen man blir när folk kommer och roar sig och njuter och till och med säger att det är SÅÅÅÅÅ otroligt roligt och man inte ens får en lyckönskning utav dem. Oj vad långt det blev

• Svar på tråden Fy F.. va snålt!!! USH!!!
  • Hanna September

Holt

Presenten ska INTE motsvara kuveravgiften! Det är en missuppfattning, man betalar inte för att gå på fest. Detta enligt Magdalena Ribbing, etikettguru.

• Lindblomman

Strunt samma att det handlar om kulturkrockar eller nåt annat, jag tycker ändå att TS sätt att resonerar är märkligt. Du skriver att ni lagt 1000 kr i kuvertavgift och så får ni "bara 250" kr i present. För det första är det ni som bestämt att ha ett så dyrt bröllop, inte gästerna. För det andra så är 250 kr mycket pengar för vissa människor. Det viktigaste är väl ändå inte hur mycket pengar gästerna tog med sig till er, det viktigaste är att ni har era nära och kära med er på er stora dag. Att förvänta sig att få "minst 500kr" för att det är en bröllopsgåva här helt vansinnigt! Det heter trots allt "gåva", med andra ord är det valfritt att över huvud taget ge en present. Nä, var glad du att du över huvud taget fått presenter och njut av att vara gift istället.

• tryswe

Det är intressant hur otroligt olika man kan se på detta med presenter... TS inställning känns som flera ljusår ifrån vår...

Vi ser presenterna mest som ett nödvändigt ont, eftersom vi verkligen inte vill ha några saker, samtidigt som jag förstår gästernas önskan att ge något (speciellt inom familjen.) Att i stället ta kuvertavgift och avsäga oss presenter är helt uteslutet för oss - vårt bröllop bjuder vi på. Så då återstår att önska sig pengar, vilket inte är speciellt kul att ge bort och inte så kul att få heller. Det känns som att man tar betalt tycker jag. Vi har debatterat detta ämne fram och tillbaka i oändlighet nu, och kommit fram till att vi ska be gästerna att ta valfri summa, dela den på två, ge hälften till oss i form av någon typ av insamling till en upplevelse av något slag, och den andra halvan till Rädda Barnen. På så vis får vi en bra framtid på jorden för många barn samt en minnesvärd upplevelse. Kan man få en bättre present??? Inte enligt oss i alla fall.

• hälsingebrud -06

Miss Em

Att mogna med tiden menar jag att när man har levt ett tag så har man förhoppningsvis lärt sig vad som är viktigt i livet. Jag kommer inte att bli minsta besviken om jag inte får några presenter på mitt bröllop, helt ärligt. Jag är bara så himla glad att få uppleva den här underbara dagen och att de jag älskar och tycker om faktiskt vill vara med oss och fira det. DET är fokus för oss.

• Fröken frågvis

Pirrigt !
    Jag har inte ord för att uttrycka vad jag tycker om din tråd...det är bara för mycket för att man ska tro att det är sant ! Det var faktist bland det sniknaste jag hört talas om ! Varför valde ni ett så dyrt bröllop då ?? Herregud vilka åsikter...och vilken släkt du gift dig in i...

• Elsie76

Blir också förvånad över TS inlägg. det är väl ni som valt hur dyrt bröllop ni ska ha, inte gästerna!?
    Vi tar kuvertavgift på vårt bröllop, dels för att vi vill bjuda alla vi känner och inte riktigt har råd att bjuda på allt, dels tillhör det inte vår filosofi att folk ska lägga ut pengar på världsliga saker som fysiska ting.
    Vår kuvertavgift blir ett bidrag till en fest, den största delen betalar vi själva. Gästerna betalar 250 kronor var, i själva verket kostar de 700 kronor var. Många av våra gäster är lättade över att slippa köpa dyra presenter som de ändå inte vet om vi gillar.

• Mimsan75

Härligt att ni fick en sån fin dag Pirrigt!

Ett STORT grattis till er båda.

Måste dock säga att jag inte tycker 250 kr per person är en _liten_ gåva eller att man är sniken om man bara ger det. Som många andra påpekat innan är 250 kr mycket för vissa och lite för andra och man kan ju inte bara räkna med att alla känner sammma som du för den summan.

Jag gifter mig definitivt inte för att kunna "finasiera" mitt bröllop. Den absolut jobbigaste biten i planerandet hitills har faktiskt varit att just besvara vad vi önskar oss... Tycker det är ASJOBBIGT att "be" om saker, göra önske lista etc. Sen vet jag att nästan alla upplever det som bra att det finns en önskelista.. men det är iaf jobbigt.

Vi ( min m2b o jag ) har kommit överens om liknande ngn beskrev innan, en "sparbössa" där alla som vill kan skänka en slant till vår bröllopsresa, men inget tvång.

• Nonika

Nu har ju inte jag läst hela tråden, men pratade ni inte om det här innan bröllopet? Din man och du, alltså? Att det inte är kotym i Sverige att ge pengar eller dyra presenter?

• Nonika

Kan berätta hur vi ska göra också:
    Vi har skrivit i inbjudan att vi inte vill ha presenter men gärna mottager ett bidrag till vår bröllopsresa. "Man kan även lägga en slant i kvällens bar, där kontanter gäller", har vi även skrivit.

I kvällens bar kommer vi att sälja vin för 10:-/glas, och öl för 5:-/glas. Det är inte dyrt, men om pengarna tar slut, får de dricka gratis också.

Vi vill bjuda på allt, det är mer en chans att få lägga en slant till resan, och lite för att finansiera festen också förstås, med en väldigt liten summa.

Vi har sparat pengar sen i feb. -05, och vårt bröllop kommer landa på ca 70.000:- tror jag. Uatn resan.

• Miss Em

Ar vi inte lite "svensk-duktiga" nu?

Aven om det kanns aldelles fel for manga att svarmodern, amerikaner eller vad det nu ar har sin installning vad ar det som gor att varat satt ar mer ratt?

Som jag sagt innan, sjalv har jag ocksa patalat till vanner att inte oroa sig over presenter, sa det ar inte att jag sager att jag haller med dom, for det gjor jag inte.
    Men kulturer ar annorlunda och dom tycker ju sakert att dom har lika ratt, eller hur.

Kan det inte vara lite trangsynt att saga att ens egna kulturella "ettiketts-regler" ar mycket battre och mer ratt an nagot annat lands?

Forstaelse kan ocksa vara en viktig egenskap (aven om svarmodern kanske inte visat sa mycket av den vad det verkar)

• Maria

Om man har tänkts sig att presenterna ska motsvara kuvertkostnaden eller t.o.m. nästan kräver det så är det väl ärligare att kalla saker vid dess rätta namn och ha en kuvertavgift ? Men jag har själv bott i USA en tid och jag vet att kuvertavgift på bröllop finns inte i tankarna där - lite dubbelmoral där om man samtidigt kräver stora gåvor.

Man gifter sig ju inte för presenternas skull och din mother-in-law verkar ju helt vara ute och cykla - som om det gällde att driva bröllopet med vinst! De flesta amerikaner som jag träffat är inte alls sådana, men jag vet att det finns en del, det finns de som t.o.m. inrättar sin gästlista efter vilka som förväntas ge bäst presenter...

Den här kulturkrocken som det talats om här kan nog sprida sig till Sverige i viss mån nu när så många andra amerikanska bröllopsseder plötsligt kommer in i Sverige, troligen efter att folk sett på TV eller filmer. Jag tänker på allt från bröllopets storlek till sådant som presenter till gästerna, önskelistor för presenter, stora dyra ringar, kostnadsramar för bröllopet (enligt statistik ligger ett amerikanskt genomsnittsbröllop på runt $ 20,000 - 25,000) o.s.v. I USA finns ju en väldigt aktiv bröllopsindustri som noga talar om för alla blivande brudpar att allt det där är ju "måste".

Nej jag får säga att jag blev nästan chockad när jag läste trådstarten. Det låter väldigt girigt att bli sur för att man inte tycker att presenterna räcker till. Får väl hoppas att ingen gifter sig för presenternas skull !! 250:- per person låter väl helt normalt för svenska förhållanden - t.o.m. över vad många här ger eftersom gåvan oftast är från ett par eller en familj.

• Trollsländan

Vi lägger också minst 1000kr per person och jag har inga höga förväntningar på gåvor. Vi har själva valt att ha ett dyrt bröllop och får stå vårt kast. Sen tycker jag oavsett dyrt bröllop eller ej att 250kr är mycket snålt av gäster att ge om det är helt gratis bröllop. Har man kuvertkostnad eller vet att gästerna måste lägga tusenlappar i resa och uppehälle så kan man väll förstå det. Men det finns säkert gäster som studerar eller annat som kanske inte har så mycket inkomster och det måste man förstå. Vi bjuder inte för att få "pengar" och presenter utan för att få dela en upplevelse med de vänner och släktingar vi har relation till och/eller hoppas på att få relation till. Upplevelsen är vår i första hand och ett minne som vi ska bära med oss hela livet. Om man ser det så kommer presenterna verkligen inte i första hand. Det hade varit roligare om våra gäster hade fixat möhippa eller svensexa istället...dvs ett roligt minne att ta med sig.

• Holt

Att ge motsvarande kuvertavgiften är visst en sed från Sverige om än lite förlegad! Hör med Magdalena Ribbing!!!

• Clobberella

OK låt oss säga att man BÖR ge motsvarande kuvertavgiften, ska jag då ringa brudparet innan vigseln och fråga hur dyr mat de tänker bjuda på, så att jag vet om jag ska köpa en present för 200 kr eller 1000 kr?!

• Smink-freak

Hur mycket ska bröllopspresent kosta?
    Fråga: Många diskussioner uppstår när man frågar hur mycket pengar man ska lägga på en bröllopspresent. Är det okej att lägga det man uppskattar att kuvertavgiften kostar? Ska man då i så fall som par "betala för ett kuvert eller två?

Svar: En vanlig och tråkig missuppfattning är att bröllopsgästerna ska på något sätt räkna ut hur mycket deras mat och dryck kan tänkas kosta och så kvittera den summan med kostnaden för bröllopspresenten. Det är helt fel! Bröllopspresenten är inte ett tack för att man
    får vara med på festen, utan en lyckönskan till brudparet, och den kan ges oavsett man är bjuden på kalaset eller inte.

Alltså: summan för presenten avgör man helt och hållet själv. Den kan vara mycket liten, om man själv tillverkar en bröllopspresent som man tror att brudparet skulle uppskatta, typ skriva-klippa ihop-dekorera en kokbok med favoritrecepten, spela in en cd med bästa musiken, göra en personlig video, snida en träskål. Eller något annat! Men det ska förstås vara något man har anledning tro att brudparet får glädje av.

Eller så kan presenten vara något man köper för en summa som man själv har möjlighet och lust att kosta på, en hundralapp eller två.

Flera vänner kan mycket väl dela på en present av lite finare slag. I så fall delar man på kostnaden per person, inte per hushåll. Ett par ger dubbelt så mycket som en ensam person om det handlar om att dela kostnaderna.

Magdalena Ribbing

• Smink-freak

Här har ni det svart på vitt.

Man ska inte ge present baserat på vad den eventuella kuvertavgiften kostar.

• Clobberella

Smink-freak: Tack! Precis vad jag ville höra
    Ribbing är bra att ha ibland!

Svar på tråden Fy F.. va snålt!!! USH!!!