• Pirrigt!

Fy F.. va snålt!!! USH!!!

Hade bröllop i helgen och hade sett fram i mot att träffa alla människor då vi bott i Denver i 10 år. Alla släckt och vänner har pratat om detta otroliga bröllop i 2 år nu och så hände det i helgen. Vi va sååå lyckliga och på morgonen effter när vi öppnar paketen eller kuvären skall man kanske säja så blev min make sååååååå besviken. Han började tro att min familj ej är glada att vi gift oss etc.... Per person gavs det ca 250 kronor i gåva och vi spenderade 1000 kronor per person i kyvärsavgift. USH!! Hur KAN FOLK MED. hAR MAN INGET SAMVETE ALLS NÄR MAN GÅR PÅ BRÖLLOP. Hur kan man med att tacka ja för 4 personer och sedan ringa och höra om ens dotter också kan ta med sin pojkvän och sedan inte ens skänka ett endaste öre aller ens ett kort. Vika ett papper och skriva grattis på är väl inte för mycket att att förvänta sig? Ush e såååå himmla ledsen och besviken. Jag vet att många säkert tycker att jag låter hemsk men ush vad ledsen man blir när folk kommer och roar sig och njuter och till och med säger att det är SÅÅÅÅÅ otroligt roligt och man inte ens får en lyckönskning utav dem. Oj vad långt det blev

• Svar på tråden Fy F.. va snålt!!! USH!!!
  • Miss Em

Jag har val egentligen ingen standpunkt i det har. Kulturer ar olika sa man far ta det lite for hur det ar.

Men nagot som ar lite kul med Sverige ar att det kan av vissa ses som snalt av brudparet om de inte bjuder alla gasterna pa fri bar hela kvallen, fast inte snalt av gasterna om de inte ens har med sig ett kort eller nagot litet.
    Det ar ju lite dubbelmoral det ocksa.....

I manga lander ar det ju lite tvart om: altsa en ara att vara bjuden pa nagons brollop och man raknar med att lagga mycket sjalv som gast, istallet for att det ar brudparet som far vara arade att gasterna dyker upp.

Det ar kanske dar skillnaderna ligger.

• hälsingebrud -06

Käre tid, tur att jag inte är gäst på era bröllop säger jag bara.
    För min del är det nästan pinsamt att behöva göra den önskelistan som alla tjatat om. Tycker det är som ett tiggeri. Och bröllopet och tillhörande fest är något vi bjuder på, ingen ska behöva känna någon tacksamhetsskuld för det och ge en massa dyra gåvor. För vår del är vi glada att de vill dela vår stora dag med oss och att vi får en härligt rolig fest!!! DET är det viktigaste för oss i alla fall. Man mognar nog med åren.....förhoppningsvis!

• Miss Em

hälsingebrud -06,

Haller helt med om presenterna. vi kanner likadant och har forsokt avsaga oss nar vi kan. Ett kort tycker jag forfarande man kan bemoda sig med.

Fast jag kan tycka att brollop ska vara "kravlost" fran bade gasterna och brudparets sida. Alla ar val dar for att dela en trevlig dag.

Forstar inte riktigt vad du menar med "Man mognar nog med åren.....förhoppningsvis!"

• mar1lyn

Materialistiskt? Är det inte tanken som räknas? Själv förstår jag inte varför man har önskelistor längre, det är ju liksom att be om saker som man tycker är för dyrt att köpa själv... Vi bad folk lägga pengar på valfri välgörenhet istället för att ge oss något. Vi ville hellre låta vår kärlek bidra till andras glädje...

Men alla är vi olika.

• Sillal

Oj oj tur man inte har sådan familj eller vänner som blir sura o arga om man inte ger MYCKET pengar...

• Utpala

Har bara läst original inlägget och inte i tråden, men...

Börja klaga över att ngn ger present värd 250kr då man själv lagt ut 1000kr?! Det var det värsta jag hört (för att låta som en gnällig käring.) Idén med bröllop är väl att ha en kärleksfest för dom som står en nära och inte presenter?!

Funderar på att ha önskelista, men det betyder inte att vi kräver ngt... (Fast är ännu lite tveksam, dock så vet jag att mina släktingar vill skaffa ngn present och ändå frågor vad man önskar sig.)

• Utpala

Läste vidare nu, vilken knasig mother in law!

• helena_h

vi har valt att ha önskelista, och jag tycker inte alls det känns girigt. det är klart att vi kunde ha bett dom skänka den summan till välgörenhet, men, om man nu får födelsedagspresenter, studentpresenter och annat, varför skulle det då vara skillnad med bröllopspresenter? men just att ha önskelista underlättar ju för gästerna. de som vill kan följa denna och veta att brudparet blir nöjda och att det dom köpt kommer till användning, och de som har en egen ide kan ju gå på den linjen.

men att förvänta sig att presenterna ska motsvara bröllopskostnader brudparet har haft förstår jag inte. hur ska gästerna veta hur dyra kuverten är?

däremot faller det sig väl naturligt att ju närmare brudparet man står, desto "mera" present, så länge ekonomin tillåter detta.

• Brud 2006

Jag håller med de sista inläggen här, vi har efter lite tjat skrivit en önskelista men betonat att vi inte förväntar oss några gåvor alls utan bara vill att de är med och hedrar oss på vår stora dag! Dessutom är många av mina kompisar fortfarande studenter och jag skulle inte alls vilja att de la en förmögenhet på present till oss när de knappt har råd att själva unna sig något! Så på vår önskelista finns många saker som kostar ca 100 kr. Jag är ju bara glad att folk vill dela denna dag med oss!

Svar på tråden Fy F.. va snålt!!! USH!!!