• Pirrigt!

Fy F.. va snålt!!! USH!!!

Hade bröllop i helgen och hade sett fram i mot att träffa alla människor då vi bott i Denver i 10 år. Alla släckt och vänner har pratat om detta otroliga bröllop i 2 år nu och så hände det i helgen. Vi va sååå lyckliga och på morgonen effter när vi öppnar paketen eller kuvären skall man kanske säja så blev min make sååååååå besviken. Han började tro att min familj ej är glada att vi gift oss etc.... Per person gavs det ca 250 kronor i gåva och vi spenderade 1000 kronor per person i kyvärsavgift. USH!! Hur KAN FOLK MED. hAR MAN INGET SAMVETE ALLS NÄR MAN GÅR PÅ BRÖLLOP. Hur kan man med att tacka ja för 4 personer och sedan ringa och höra om ens dotter också kan ta med sin pojkvän och sedan inte ens skänka ett endaste öre aller ens ett kort. Vika ett papper och skriva grattis på är väl inte för mycket att att förvänta sig? Ush e såååå himmla ledsen och besviken. Jag vet att många säkert tycker att jag låter hemsk men ush vad ledsen man blir när folk kommer och roar sig och njuter och till och med säger att det är SÅÅÅÅÅ otroligt roligt och man inte ens får en lyckönskning utav dem. Oj vad långt det blev

• Svar på tråden Fy F.. va snålt!!! USH!!!
  • Pirrigt!

sinnenas neonljus :
    Vi diskuterade detta innan och min make tog det helt klart bättre än svärmor. Jag och maken tycker inte det spelar roll för vi hade en bröllopsdag som var över alla förväntningar, han tilloch med grät i kyrkan hihi! Sååå gulligt. Vi behöver bara varandra och är glada att alla hade det trevligt

• sinnenas neonljus

Men i så fall förstår jag inte ditt första inlägg. Du skriver att han är besviken eftersom ni inte fått tillräkligt dyra presenter och därför inte tror att din släkt är glada för att ni gifter er. Men om ni diskuterat det hela och han tycker att svenska traditioner är okej då finns det ju inget att vara besviken på!

Som många påpekar förstår jag verkligen att ni båda blev besvikna på att folk inte gratulerade, men det handlar ju om dålig uppfostran snarare än om snålhet.

• sinnenas neonljus

Och stort grattis till ert äktenskap!

Vad du skriver verkar ni ju ha haft en väldigt fin dag och det är ju det viktigaste!

• Engäst

Pirrigt:
    Per person gavs det ca 250 kronor i gåva och vi spenderade 1000 kronor per person i kyvärsavgift. USH!! Hur KAN FOLK MED. hAR MAN INGET SAMVETE ALLS NÄR MAN GÅR PÅ BRÖLLOP

Inte var det jag som skrev de orden....

Men som flera andra skriver, njut av äktenskapet och lägg detta bakom er, gifte ni er av kärlek (vilket jag tar för givet) så spelar väl inget annat roll?

• Ängla

Pirrigt, jag bara måste få norpa din tråd en sekund...

På tal om det där med att man (i sverige) "kanske kan räkna med" 250 kr per person om man ber om en pengagåva, precis så tänkte jag också innan vårt bröllop. Alltså om min man och jag går på ett bröllop, speciellt om det är en bit att resa, man betalar hotell, kläder, möhippa mm så lägger vi kanske inte mer än 500 i present.

Kalla mig ytlig om ni vill, men jag gjorde en snabb överslagsräkning innan bröllopet och trodde, om jag la mig i underkant, att summan som vi kunde använda till Bröllopsresan från gästerna skulle vara i alla fall 200 per person. Så var inte fallet, till min förvåning, det var rätt många som "bara" la 100 eller 150 per person, även såna som varken betalade för resa eller övernattning i samband med vårt bröllop. Trots att jag kan verka sniken så måste jag erkänna att jag blev besviken på de som la lägre än 200 per person.

Fast egentligen har jag ingen rätt att vara det, för det är ju tanken (och allt det där!) som räknas!

• lolabe

Jag tycker för övrigt att det är rätt fånigt i Sverige att man ska kallas girig för att man har blivit besviken över en gåva man har fått. Det är väl klart att man kan bli besviken!! Det verkar vara en förbjuden känsla i detta land... Sedan är det ju en helt annan sak att man kanske inte ska visa sin besvikelse för den som har gett gåvan...

• AsaJason

Pirrigt!
    Jag ar ocksa gift med en amerikan (vi ska fira brollop i sverige igen i sommar). Har bott har i USA i sex ar. Nar jag laser ditt inlagg blir jag mycket forvanad att du inte insag att kulturerna skiljer sig nar det galler brollopsgavor! Jag har forberett min karaste att han inte kan rakna med brollopspresenter a la amerikansk stil. Han har inget problem med det eftersom brollopsgavorna ar mer som en "bonus". Man borde aldrig rakna med att fa sin brollopsbudget tackt av presenterna. Dessutom skulle min kara svarmor aldrig ha mage att kritisera mina slaktingar och vanner. Om jag vore dig skulle jag oroa mig mer for den reaktionen an mina otillrackliga gavor!

Jag finner mig i de amerikanska traditionerna pa en daglig basis (knappt nagon semester, 8 veckors obetald barnledighet etc) sa han far lov att respektera min kultur och seder ocksa.

Sa vi har olika uppfattningar - men jag onskar er all lycka i ert aktenskap och att ni lyckas den svara konsten av att balansera tva kulturer! Allt gott

• Engäst

Jag förstår fortfarande inte hur man kan räkna med si och så mkt i pengagåva från varje person.

Om man bjuder på ett bröllop kan man egentligen inte förvänta sig annat än att de inbjudna kommer.

Personligen har jag aldrig kommit tomhänt till ett bröllop, utan lägger ner rätt stor möda för att hitta de rätta gåvorna. Nu har jag ekonomi att göra det. Men har människor det knapert kan det redan kostat en masas att resa til bröllopet, köpa nya kläder, boende, ledigt från jobbet m.m.

En gåva utöver det kanske gör det omöjligt för en del att komma på bröllopet?

Räcker inte det som ett bevis att "vi hedrar er stora dag med vår närvaro?"

• orkidè_bruden2007

Kulturkrock i all ära men när du skrev inlägget så tycker jag att du gör det ganska tydligt att du också är besviken över att ni inte fick mer pengar i bröllopspresent!

"Per person gavs det ca 250 kronor i gåva och vi spenderade 1000 kronor per person i kyvärsavgift. USH!! Hur KAN FOLK MED. hAR MAN INGET SAMVETE ALLS NÄR MAN GÅR PÅ BRÖLLOP"

Om det nu är så att man vill ha pengar så det täcker upp för mat osv så får man ju ha bröllop med en mindre kuvertavgift då isf, men det ska ju stå klart och tydligt i en inbjudan!

Ursäkta mig nu, men jag tycker att den finaste gåvan man kan få är stöd och kärlek från ens nära och kära den dagen!

Får man gåvor eller pengar så är det ju jättetrevligt och mycket tacksamt men inget man ska stå och förvänta sig.

Jag tycker faktiskt det är oförskämt och girigt att bli irriterad och tycka det är snålt för att en person kanske ger 200 kr och inte 2000 kr

Isf får man väl hålla ett mindre kostsamt bröllop då

Jag förstår att det är kulturkrockar mellan Sverige och USA men du blev ju själv irriterad i ditt inlägg så det är ju inte bara din svärmor som du kan skylla på riktigt

Sen kan jag absolut hålla med om att det är fult av gästerna att ringa och be att få ta med extra folk till bröllopet och att inte ens kunna säga grattis eller ge ett litet grattis-kort.
    Har man inte råd så kan man ju bara ta ett vanligt vykort och skriva grattis på eller ta ett vanligt pappersark och trixa lite med lite bilder i datorn och få till en fin och personlig hälsning

Svar på tråden Fy F.. va snålt!!! USH!!!