• Pirrigt!

Fy F.. va snålt!!! USH!!!

Hade bröllop i helgen och hade sett fram i mot att träffa alla människor då vi bott i Denver i 10 år. Alla släckt och vänner har pratat om detta otroliga bröllop i 2 år nu och så hände det i helgen. Vi va sååå lyckliga och på morgonen effter när vi öppnar paketen eller kuvären skall man kanske säja så blev min make sååååååå besviken. Han började tro att min familj ej är glada att vi gift oss etc.... Per person gavs det ca 250 kronor i gåva och vi spenderade 1000 kronor per person i kyvärsavgift. USH!! Hur KAN FOLK MED. hAR MAN INGET SAMVETE ALLS NÄR MAN GÅR PÅ BRÖLLOP. Hur kan man med att tacka ja för 4 personer och sedan ringa och höra om ens dotter också kan ta med sin pojkvän och sedan inte ens skänka ett endaste öre aller ens ett kort. Vika ett papper och skriva grattis på är väl inte för mycket att att förvänta sig? Ush e såååå himmla ledsen och besviken. Jag vet att många säkert tycker att jag låter hemsk men ush vad ledsen man blir när folk kommer och roar sig och njuter och till och med säger att det är SÅÅÅÅÅ otroligt roligt och man inte ens får en lyckönskning utav dem. Oj vad långt det blev

• Svar på tråden Fy F.. va snålt!!! USH!!!
  • meb

Det här har ju som så många skriver med kultur och traditioner att göra. Det var ju dock väldigt märkligt med de som inte gav någonting. Man kan ju nästan undra om presenten kom bort. Endast ett kort är också för lite, tycker jag.
    Angående presentnivå i Sverige så brukar vi lägga 200-250 kronor/person när någon i vårt kompisgäng gifter sig. Det blir alltså 400 - 500 kronor/par. Jag tycker inte att man ska matacha kuvertavgiften. Kompisar till oss hade nyligen ett bröllop där de skurit ner på alla kostnader de kunde och serverade enkel mat. Självklart lägger vi lika mycket till dem i present som till de som slår på stora trumman. Det är ju också så att de "dyraste" bröllopen krväer mer insatser i form av kläder och boende från gästernas sida.
    På ett bröllop jag var på för ett par år sedan önskade sig brudparet pengar. De hade ställt ut en bössa där man kunde lägga pengarna. Alltså vet de inte vem som la vad...

• MysEtt

känns som om en har missuppfattat Pirrigts första inlägg lite beroende på punkter och liknande Tror inte att det är pengagåvan som hon tycker är oförskämd utan att man dels bjuder in andra och sedan inte ens tar med en present men det är bara min tolkning

Och besviken får man visst bli och det är bättre att man blir det så här än visar det för dem man är besviken på Anledningarna till besvikelsen vet vi inte om

• lolabe

Huruvida man blir besviken eller ej handlar ju ytterst om förväntningar. ALLA har vi ju förväntningar på våra medmänniskor i ett eller annat avseende. Hela BT kryllar ju av trådar där folk är besvikna på sin familj/släkt/vänner för saker de har gjort eller inte gjort. I många fall får den besvikne då stöd. Det är tydligen ok att ha förväntningar på sina medmänniskor i vissa avseenden, tex hur de ska bete sig eller om de ska hjälpa till med ditt och datt, men att ha "ekonomiska förväntningar" på folk, nej usch! Det går inte för sig! Då går alla svenskar i taket och tycker att man är girig.... Ärligt talat tycker jag inte att det är någon större skillnad. Men likaväl som man inte han ha skyhöga förväntningar på att en sjuk släkting eller en stressad småbarnsmamma ska göra vissa saker kan man ju heller inte ha höga ekonomiska förväntningar på en student eller en arbetslös tex. Det tror jag dock de flesta begriper och "anpassar" sina förväntningar därefter. Men annars är ju en förväntning en förväntning, oavsett om det gäller tex hur folk beter sig eller om det har med pengar att göra.

• mugglesfan

Jag förstår absolut besvikelsen Pirrigt skriver om och jag tycker inte att man är sniken om man förväntar sig presenter på sitt bröllop. Överhuvudtaget tycker jag det tillhör att man har med sig en present, och egentligen tycker jag att 500 kr är minimum när det gäller en bröllopspresent (men det är väl för att jag har ekonomi för det). Enligt etiketten ska man faktiskt ge en present även om man inte kan komma på bröllopet (vilket jag iofs aldrig skulle göra och aldrig hört talas om att ngn faktistk gör). Jag tycker visst att man får lov att förvänta sig presenter och man är inte alls sniken om man gör det. Iaf enl min åsikt...

•  Miss Cee

Då är vi precis tvärt om. Jag tycker att det är självklart att man gratulerar även om man inte kan komma, precis som jag min mor en födelsedagspresent även om jag inte kan hälsa på på hennes födelsedag. Tycker att det är normalt hyfs.

Att förvänta sig nåogn form av present när man gifter sig är ju okej, men att den skulle kosta ett visst och bli gnällig för att man tycker att gåvan var för billig tycker jag är extrem-sniket. Alla ger väl efter sina ekonomiska möjligheter?

• lolabe

"Alla ger väl efter sina ekonomiska möjligheter?" Ja men då har man ju ekonomiska förväntningar på folk? Påståendet antyder ju att man förväntar sig att den som har mycket pengar ger mer än den som har lite pengar...

• meb

Om jag var bjuden men inte kunde komma skulle jag ge present för samma pris som om jag kom. Presenten är ingen "betalning" för maten. Jag vet flera fall där brudpar fått presenter av inbjudna som inte kunna vara med.

Jag tror inte som MysEtt att tråden är misssuppfattad. Det står klart och tydligt i det första inlägget de när de öppnade paket och kuvert så blev maken så besviken och det var bara 250 kronor mot kuvertavgiften som var 1000 kr. Följt av ett Usch hur kan folk med.

Sedan är det ju en annan sak med de som bjöd in sig själva och inte gav någonting.

• orkidè_bruden2007

mugglesfan:

det är väl en sak att hoppas att få en present och en annan sak att förvänta sig det nästan som ett krav från gästen!

Och har du ekonomi att ge minst 500 kr så är väl det jättekul, men alla har inte den ekonomin!

"egentligen tycker jag att 500 kr är minimum när det gäller en bröllopspresent"
    Tycker det är trist när man resonera så att om inte gästen ger minst 500 kr så ska man se ner på den personen

Jag tycker man ska vara glad att de man bjudit kommer för att fira ens dag med kärlek för det är inget man kan sätta ett pris på!

Jag hymlar inte med att när jag fyller år tex att jag hoppas att få presenter och pengar men det är inget jag tar för givet att få och har heller inga minimisummor för vad jag tycker folk ska ge mig

Alla är vi olika, har olika syn på livet, olika livssituationer, kultur och bakgrund och visst alla får vara som de vill, även TS
    Men jag säger bara min egen åsikt om det hela!

Jag skulle tycka det vore hemskt trist om jag blev bjuden på bröllop men att folk blev sura på mig för jag kanske inte har råd att ge mer än ett kort med en hundralapp i

Jag jag tillhör dem som inte har så fet kassa att röra mig med i månaden och prioriterar faktiskt mat och hyra och kläder till mig själv före att jag massor av pengar i bröllopspresent.
    Då brukar jag istället försöka göra något personligt och ge.

Jag är visserligen uppvuxen i ett hem som hade väldigt lite pengar så jag har lärt mig att uppskatta de små sakerna i livet, men alla är som sagt olika

Tycker inte det är fel att förvänta sig presenter men tycker det är fel att se ner på folk och bli sur och irriterad på folk som inte har bra ekonomi.

•  Miss Cee

lolabe>>

Ja det utgår jag från att de gör, på det sättet att jag utgår ifrån att ingen ger för mer än de känner att de vill/kan avvara.

Därmed inte sagt att jag någonsin kommer att förvänta mig att folk ger till gränsen av sin förmåga! Även om jag tror att de skulle kunna avvara 1000kr så förväntar jag mig ju inte att de ska ge för minst 950kr, bara för att de kan.

Så du missförstod mig nog lite där, eller så var jag oklar i mitt inlägg.

• Nyfso

Jag blir såååå irreterad. Varför är det ett minumum att lägga minst 500:- i kuvertavgift.. Om jag inte har 500:- över till present/kuvertavgift ska jag tacka nej då. Har aldrig hört ngt så löjligt. Ett grattiskort kan alla ge men därefter ger man efter egenförmåga. Jag tror mina vänner hellre ser mig dela och glädjas med dem på deras dag än att jag inte kan komma på grund av sååå dyr present.
    Ursäkta om det låter irreterande men jag blir så trött... Ha ett bröllop utan dina vänner så slipper du bli besviken för att de inte ger tillräckligt i present!!!

Svar på tråden Fy F.. va snålt!!! USH!!!