• Örebroare

14 juli 2007

Idag är det exakt ett år kvar tills jag gifter mej!!! Det känns så himla häftigt!

Det kanske finns fler här som gifter sej det datumet? Eller iaf i juli nästa år?

Isf kan vi väl utbyta erfarenheter om allt, hur långt har ni kommit i planeringen, hur mycket får klänningen kosta, vilken fotograf har ni valt,hur många ska ni bjuda o.s.v.

• Svar på tråden 14 juli 2007
  • Duchess

Vi är 31 och 35, kommer att vara ett år äldre nästa år. Och det är jag som är fyra år äldre :)

Vi har titta och räknat lite mera på vår budget idag. Kuvertpriset (inklusive lokalkostnader, dukning, personal, buffé, vin till maten och brudskål) kommer att landa på ca 500 kr/kuvertet. Några kommer att kosta lite mer (mer vin) medan andra blir billigare (syskonbarn som dricker läsk). Visst är det mycket pengar, men vi får valuta för det vi lägger ut.

• Gabbies

våra kuvert kommer att kosta ca 200 kr

• Duchess

Visst hade det varit trevligt med billigare kuvertkostnad, men eftersom vi gifter oss på ett ställe där ingen av oss bor så måste vi fixa nån form av catering. Det finns en massa skäl till att vi valt just det ställe vi valt, och jag tror att det blir bra för oss. Vi sparar in på andra ställen.

Min pappa, farbror + en av mina styvbröder brukar filma bröllop. Om vi vill, så får vi alltså gratis dokumentation av dagen. Jag har en god vän som är kantor, och många som sjunger och spelar. Musiken i kyrkan blir gratis. Jag får en billig klänning - pappas fru är duktig på att sy. 1500 kr kanske jag lägger ut på den. Och så vidare...

• Gabbies

Duchess- jag sa ingenting om er kuvertkostnad, jag tycker att den låter ganska normal.. jag är bara så glad över att vi har hittat något så billigt så jag ville bara skriva det.. vi har också catering.. Vi sparar också in på en massa saker, har typ ett budget bröllop fast ändå det bröllop vi vill ha.. därför är jag väldigt glad att jag hittat detta pris..

• Örebroare

Hur bär ni er åt? Jag har ju som sagt inte bestämt lokal än, men de kuvertpriser jag har fått fram är mellan 700 och 900 per person, det är ju jättestor skillnad!

Gabbies:
    vad har du hittat för festlokal? Vart ligger den, hur ser den ut och vad ingår i priset?

• Gabbies

vi gifter oss i finska förenings lokal på Lövudden här i västerås.. en lokal som ligger precis vid vattnet.. Om man tar buffé genom dom så betalar man ingen lokalhyra, buffén kostar 120 kr/pers (utan alkohol och tårta).. Och för personal som fixar fram maten, plockar bort, diskar osv betalar man 500 kr fram till kl. 24 och efter det tror jag inte att vi kommer att behöva dem..

• Duchess

Gabbies: Ingen fara, jag vet att det finns både dyrare och billigare kuvertpriser än våra :)

Som jag ser det så gäller det att få så mycket som möjligt för de pengar man lägger ut. Det ska vara prisvärt! En kuvertkostnad på 1300 kr kanske är ett kap, beroende på vad som ingår och hur man vill ha bröllopet.

• Örebroare

Gabbies:
    Det är ju verkligen hur billigt som helst! Låter riktigt bra, men hur många ska ni bjuda då?

Duchess:
    Jag tycker ert kuvertpris är helt ok också, jag vet ju hur din festlokal ser ut och det är ju mysiga omgivningar och så!

Låter ju som om du får en hel del andra saker billigt, klänningen t.ex., vilken tur du har!!! Har du bestämt hur du vill att din klänning ska se ut?

• Snö brud

Vad tycker ni, är detta ett bra pris?

Brudskål 1glas + påfyllning
    Chokladdoppade Jordgubbar
    Bröllopsmiddag 3 rätters
    Vinpaket (1glas förrätt 2glas varmrätt 6cl avec?)
    Bröllopstårta med kaffe
    Förfriskningsbuffé (läsk, mineralvatten, juice, godis, snacks och fruktfat, obegränsad åtgång)
    Vickning (korvbuffé, med röror mm)
    Lokalhyra
    Blommor (Fina blomsterarrangemang ingår och ni får tala om vilka färger ni vill ha)

Detta kostar 1000:- per person

• Örebroare

Jag vet inte riktigt, har ju lite dålig koll eftersom jag inte har hunnit kolla upp så mycket själv än.

Men det beror väl mycket på hur lokalen ser ut, om den har bra läge, fina omgivningar, om den är lyxig eller ganska enkel?

1000 kr låter ju mkt, men det är ju mkt som ingår...hrm...

Svar på tråden 14 juli 2007