• Örebroare

14 juli 2007

Idag är det exakt ett år kvar tills jag gifter mej!!! Det känns så himla häftigt!

Det kanske finns fler här som gifter sej det datumet? Eller iaf i juli nästa år?

Isf kan vi väl utbyta erfarenheter om allt, hur långt har ni kommit i planeringen, hur mycket får klänningen kosta, vilken fotograf har ni valt,hur många ska ni bjuda o.s.v.

• Svar på tråden 14 juli 2007
  • Örebroare

Ja, det låter bra, men vi har ju fortf ett år på oss!!!

Jag måste bara fråga, är din sambo lika involverad i planeringen som du? Så här tidigt?

• Duchess

Han är inte min sambo förrän om några månader, men svaret på frågan är nog ändå ett ja :)

Jag har t ex skickat honom till smeden för att titta på och godkänna våra ringar. Han har också inspekterat flera bröllopslokaler, och jag litar på hans goda omdöme när det gäller vårt slutgiltiga val.

Med det sagt: Jag har alltid varit mer planerande och pysslig, så det är jag som surfar runt och kikar på nätet. Men vi fattar besluten tillsammans.

• Duchess

Örebroare: Känner du att du har svårt att få med dig din blivande i planeringen, eller är han lika delaktig som du?

• Örebroare

Han lyssnar när jag pladdrar och han är alltid omtänksam och förstående, han är den bästa mannen på jorden!

MEN, han tycker nog att det är lite tidigt att börja planera, dessutom han har extremt mkt jobb just nu, han har börjat arbeta för ett företag i USA och kommer kanske bli Europa-ansvarig snart (Och han är bara 21 år).

Jag däremot har alltid älskat att planera och har ett stort kontrollbehov, dessutom har jag sett fram emot vårt bröllop lääänge. Jag har massor med tid och tycker att det är så roligt att vi nu har bestämt ett datum, och verkligen ska gifta oss!

• Örebroare

Men gud Dushess, har ni redan bestämt ringarna?...

Det ska jag berätta för M2b, då är ni ju ännu tidigare ute än mej!

• Duchess

Jag älskar också att planera och har ett stort kontrollbehov (ja, jag erkänner :)) - och just därför känner jag att det är viktigt att vår bröllopsdag inte bara blir MIN dröm.

Eftersom mycket av planeringen måste ske på distans för mig så får jag försöka hålla tillbaka mitt kontrollebehov. Vi har ju t ex valt en bröllopslokal och förlovningsringar som jag inte sett IRL, bara på bild. Det är jag jättestolt över! :D

Ett tips: fråga din blivande när HAN tycker att det är rimligt att börja planera och boka vissa saker.

• Duchess

Ringarna = förlovningsringarna. Vi förlovar oss om några veckor! :)

Vigselringen har vi inte sett ut än. Den tänkte jag designa i höst, i samråd med blivande maken.

• Örebroare

Jaha, blev lite orolig där ett tag...
    Då förstår jag!

• Duchess

Det vi har jobbat med hittils är följande:

* vidtala värdpar/toastmasters och kantor
    * boka kyrka och festlokal
    * designa och beställa förlovningsringar
    * göra en preliminär budget! Det rekommenderas verkligen. Fick en budgetmall i excel där vi skrivit in alla poster och vad de kan beräknas kosta. Sedan har vi en spalt bredvid där vi skriver in den verkliga kostnaden efteråt. Ett bra sätt att hålla ordning på pengarna.
    * göra en preliminär gästlista. Vi har listat alla släktingar och vänner vi skulle vilja bjuda (över 200 personer), och jobbat ner den till ca 90. Definitiv gästlista spikar vi inte förrän nån gång efter nyår. Den ger oss iaf en aning om vilka och hur många gäster vi kommer att ha.

• Trollungen

Vi var på bröllopsmässan i kalmar i början på året och då valde vi ut min vigselring. Han ska gravera in datumet i sin förlovningsring. Vi har bokat kyrkan, tärnan och bestman. Vi ska ha festen i byggdegården och det räcker nog med att boka den början på nästa år. Min M2b är oxå lite borta vad det gäller bröllopet än, han lyssar så snällt när jag tjattrar på. Men han tycker att vi kan lugna oss till vintern med att planera.

Svar på tråden 14 juli 2007