• Örebroare

14 juli 2007

Idag är det exakt ett år kvar tills jag gifter mej!!! Det känns så himla häftigt!

Det kanske finns fler här som gifter sej det datumet? Eller iaf i juli nästa år?

Isf kan vi väl utbyta erfarenheter om allt, hur långt har ni kommit i planeringen, hur mycket får klänningen kosta, vilken fotograf har ni valt,hur många ska ni bjuda o.s.v.

• Svar på tråden 14 juli 2007
  • Örebroare

Duchess:
    Det är ju något alldeles speciellt med att gifta sig, vissa ser det bara som ett stort jippo och anledning till att festa till, men för mig är det mycket större än så. Man lovar ju ändå varandra evig trohet inför släkt och vänner och inför Gud. Jag kommer från en kristen familj och det gör M2b också, även om vi själva inte direkt är troende, så känner jag också att det är viktigt med Guds välsignelse över vårt förhållande. (Många gånger önskar jag att jag vore kristen, men det är inte så lätt)

Sen tycker jag att det finns en anledning till att gifta sig och det är det juridiska. jag vill att vi i lagens ögon ska var gifta, ärva varandra och att M2b automatiskt blir pappa till våra kommande barn (så är det inte om man bara är sambos).

• Duchess

örebroare:

Om jag och m2b hade planerat barn så hade jag absolut räknat upp juridiken som ännu ett skäl till att vi vill gifta oss nästa sommar. Det är mycket som blir enklare, rent juridiskt, när man är gifta.

Nåja, jag tycker att det är lite småkul att vara kärringen mot strömmen på den här sajten. Har märkt att jag verkar vara det i många frågor... :)

• Örebroare

Jag tycker inte du är kärringen mot strömmen, det är däremot väldigt intressant att diskutera med dej!!!

• Elisabet hjärta Christian

Duchess: vi gör allta våra val, bara de är genomtänkta, vilket ert verkar vara så är det okej. vill inte trampa någon på tårna medmina åsikter

Men när vi ändå är inne på samtalsämnet vad tykcer ni om kuvertavgift? ska någon av er ha det?

• Örebroare

Nej, vi ska absolut inte ha det! Vi vill inte att våra gäster ska behöva betala någonting när de kommer till vår fest! (Förutom festkläder och present, men det har de förhoppningsvis köpt innan! )

Jag tycker att det är fel att kräva sina gäster på pengar, man får helt enkelt anpassa bröllopsfesten efter sin budget! Sen kan man be om hjälp från sina föräldrar och så, men det är en annan sak!

• Elisabet hjärta Christian

Örebroare: precis min åsikt . Måste man tvinga gästerna att betala så ska man inte bjuda till bröllop. Då får man antingen dra ner på gästlistan elelr på ambitionerna.

Vi kommer att få pengar av föräldrarna men har varit noga med att påpeka att även om vi får pengar så kommer vi inte att lägga mer på bröllopet iaf.

• Duchess

Jag har ingenting principiellt emot kuvertavgift, om den är rimlig (några hundralappar). Problemet för mig är att våra släktingar och vänner (och säkert också andras) har väldigt skiftande ekonomiska situationer. Vissa har det väldigt bra, medan andra får vända och vrida på varje krona för att få det att gå runt. Om vi tog en kuvertagift på 250 kr/person, så skulle det vara en struntsumma för vissa och en förmögenhet för andra.

Därför kommer vi troligtvis att välja en variant där våra gäster anonymt får sätta in valfri summa på ett bröllopskonto som disponeras av vår toastmadame/värdinna. Och har man risigt med pengar så tycker vi att det är helt okej att inte ge något alls - att de kommer på vår fest är största gåvan av alla.

Vanliga presenter kommer vi att avsäga oss helt. Vi har enormt mycket prylar redan nu, och behöver helt ärligt ingenting.

• Örebroare

Vi har inte enormt mycket prylar och behöver en hel del grejer, så önskelistan blir nog ganska lång till vår bröllopsdag...

• lightfish

Hej brudar ;)

Vi kommer inte ha kuvertavgift, delvis för att vissa helt enkelt inte har råd och dels för att tja...vi behöver inte det.

Tycker det ska bli skoj med bröllopsgåvor, om vi nu får några :D Vi har ganska mycket nu men vore kul att få byta ut till exempel porslin. Men det viktigaste är att våra nära och kära är där, inte deras gåvor.

• Gabbies

vi är inte i behov av något så vi kommer att önska oss bidrag till en bröllopsresa så att vi har råd att åka på en..

Svar på tråden 14 juli 2007