• Fru The

Partnerskap??

Hej!

Är det fler än vi därute som tänker ingå partnerskap? Vill gärna komma i kontakt med några för att kunna bolla idéer och tankar inför den stora dagen. Kan vara roligt att höra hur andra löser saker då man ändå gått från normen.

OBS!
    Tråden är till för vänskaplig chatt, INTE påhopp eller annat otrevligt! Här diskuteras INTE rätten till kyrklig välsignelse eller dyligt. Vill ni diskutera det så får ni starta egen tråd!

• Svar på tråden Partnerskap??
  • mrztigger

miz:
    har faktiskt ingen aning om man kan göra det i andra länder men det ser inte troligt ut. i så fall finns det nog itne så många länder att välja på, inte om du menar giftermål. parterskap får man registrera i flera länder.

the: jo... det lir lite stressigt på morgonen men ni skall göra mer saker innan. vi kör på allt vid 15 och som sagt så fotar vi efter bröllopet. man kanske skall göra en fin morgonplanering! sambon skall klippa sig i helgen hos sin syrra (hon skall göra mitt hår) o kan kolla med henne när hon kan komma, hur lång tid det tar etc.

• Fru The

mizztigger

jo det forstass. Ska se vad vi kan flytta pa for att inte fa allt formycket att gora. Kanske hora om det kostar om man vill gora registreringen pa kyrktrappan. Da hade man kanske fatt lite mer tid innan sa att saga. Just allt resande emellan tar ju tid och sa ska det atas och kissas..

• mrztigger

och drickas (undrar om smileysen funkade)

• mrztigger

det gjorde den!!!!
    vi fick reda på att sambon har fått sparken nu i veckan. det var inte roligt och nu ligger i bråk med cheferna. facket e inblandat men gud va vi kommer bråka! hon skall sjukskriva sig resten av tiden ut och jag skall slåss för att få hennes pass. jag har em och hon har fm. det betyder att hon hämtar min dotter varje dag och jag kommer hem sent och får träffa dottern en timmep å morgonen. jag får inte jobba fm, vet itne varör, dom motarbetar mig men om min sambo är sjukskriven, då måste juh jag kunna få ett jobb där jag kan hämta dottern om det finns en plats ledig? krångligt men... är lite sne nu + att jag e sjuk..

• Fru The

mizztigger

Usch låter illa! Strid allt ni kan och jag hoppas att det ordnar sig! Har själv haft en hel del strul på jobbet och möten tillsammans med facket en gång i månaden i genomsnitt i ett halvår för att få ordning på min arbetssituation. Sista mötet var en vecka innan vi åkte på semester och där började allt vända åt rätt håll. När jag kommer hem igen är det ett nytt möte och förhoppningsvis kan de presentera någon vettig lösning!

• Burning Love

Hej,

kom att tänka på er (och miz framförallt) när jag läste följande:

"Könsneutrala äktenskap införs i Sydafrika

Den 24 augusti antog Sydafrikas regering ett lagförslag som gör det möjligt för personer av samma kön att gifta sig. Det skriver Kom Ut.
    Förra året konstaterade landets författningsdomstol att det strider mot lagen att neka homosexuella att ingå äktenskap. Anledningen är, påpekade domstolen, att artikel 9 i Sydafrikas konstitution förbjuder diskriminering på grund av sexuell läggning.
    I oktober ska Sydafrikas parlament rösta om lagförslaget som om det godkänns kommer att implementeras redan i december.
    Sydafrika blir i så fall det femte landet i världen att införa könsneutrala äktenskap."
    Källa: ETC

Så i Sydafrika kan man i alla fall gifta sig!

• gulsippan

Hej hej!

Enda möjligheten att gifta sig är om du gifter dig med en medborgare av det landet om jag förstår det rätt. Man kan alltså inte fara iväg till ett annat land (i alla fall inte som svensk) och gifta sig, vare sig man är homo eller hetero.

Sverige tillåter registrering av partnerskap utomlands, men enbart på vissa ambasader.

Sen är det ju hur Sverige ser på det när man kommer tillbaks. Även om man gifter sig utomlands så kommer man anses som en registrerad partner när man är i Sverige.

Fjanterier att kalla samma sak olika namn, otroligt att vi fortfarande segregerar!

• Fru The

gulsippan

Att det är olika namn på det beror på att vi hade olika rättigheter som registrerade mot gifta. Men framför allt för att kyrkan inte skulle tvingas eller ens ha rätten till att viga samkönade par.

För regeringens skull så hade det säkert fått heta just vigsel, om det inte fanns en vigselförordning som säger att prästerna får utföra vigseln. Tror lite att det är de olika trosamfunden som inte ville och staten kan inte gå emot helt, utan jämkade..

• mrztigger

vi satt igår och räknade igen på vad saker kommer kosta och vi skall göra upp en mer specifik bugdet i helgen. räkna ut ung hur många tetror vin vi ska köpa mm. vi räknar kallt med att alla kommer oxå *ler* vi skall nämligen börja köpa saker nu för att minska på de stora kostnaderna om vi tar allt de sista månaderna. vi ska börja kolla på ringarna oxå så vi kan enas om något och då vet vi vad dom kommer gå på..

om allt går som planerat kommer sambon ha mage när vi gifter oss och jag hoppas hoppas....

• gulsippan

Attans också! Vad är det som skiljer registrerat partnerskap och giftemål? Jag som var så glad.. =-)

Svar på tråden Partnerskap??