• Fru The

Partnerskap??

Hej!

Är det fler än vi därute som tänker ingå partnerskap? Vill gärna komma i kontakt med några för att kunna bolla idéer och tankar inför den stora dagen. Kan vara roligt att höra hur andra löser saker då man ändå gått från normen.

OBS!
    Tråden är till för vänskaplig chatt, INTE påhopp eller annat otrevligt! Här diskuteras INTE rätten till kyrklig välsignelse eller dyligt. Vill ni diskutera det så får ni starta egen tråd!

• Svar på tråden Partnerskap??
  • Fru The

gulsippan

Att en präst inte får viga, utan man måste registreras i rådhuset med andra ord borgligt. Allt för att kyrkorna ska vara nöjda..

• Fru The

mizztigger

Bröllop kostar så det är klokt att köpa lite då och då. Men man bör veta vad man köper innan. Inget kul med vin som inte mår bra av att lagrats m.m. Då är det bättre som jag har läst i andra trådar att stoppa pengar antingen på ett konto eller i olika kuvert märkt "personal", "dryck" osv.

• mrztigger

the:

jo... det kan vara så men jag vet hur jag och min sambo är och det är lättare om vigör av med pengarna *ler* vinet och maten tänkte vi vänta ut men de små detaljerna tänkte vi nog ta snart. ringen, silverdekoren mm..

vi har skrivit ut ett papper där vi kryssar ner dagarna, en för en.. rätt kul *ler* fast det är måååånga dagar kvar...

• Fru The

mizztigger

Vänta du bara! Tiden går så fort, så fort och rätt som det är är det dagen D!

Själv har jag ju varit på semester så jag har knappt sett skymten av denna månad. När man nu har kommit hem igen så är det höst. Själv har man ju befunnit sig i tropisk värme..

• gulsippan

Dessa eländiga kyrkor.. *suck*
    För min del spelar inte det personligen så stor roll, men verkligen sorligt för dem som vill gifta sig i kyrka, som är troende..

Men det finns väl inga skillnader mellan de gifta, ang arvsrätt, rätt till gemensamma barn osv?

• Brud 2006 - nu lycklig fru!

Jag måste bara fråga er angående diskussionen att "gifta sig", jag trode att den juridiska skillnaden var att man ingår partnerskap pch inte äktenskap, men att man däremot kan visst kan säga att man ska gifta sig även om man ska ingå äktenskap?

Jag säger alltid att "min syster gifte sig för två år sedan..." om när hon och hennes fru ingick partnerskap, själva cermonin borde ju inte kallas annorlunda bara för att rättsverkningen (dvs. äktenskapet vs. partnerskapet) är olika, eller? Min syster och hennes fru hade för övrigt ett jättefint bröllop med en fin vigselakt i Stockholm stadshus.

Till alla lyckliga blivande brudar och brudgummar i denna tråd vill jag bara säga lycka till!!! Ni kommer att få en underbar dag!

• Fru The

gulsippan och Brud 2006 - nu lycklig fru!

När lagen kom om registrerat partnerskap så VAR det en juridisk skillnad. Som samkönade fick man inte adoptera eller inseminera. För övrigt gällde samma arvsrätt som för alla andra gifta. Men det senaste året så har ju både inseminering och adoption blivit tillåtet och den enda skillanden som finns kvar egentligen är namnet.

Kyrkan har egentligen, vad jag har förstått, rätt att säga nej till vigslar också, fast det är ju inte särskilt vanligt att de gör förståss.

Jag är inte juridisk kunnig av vilken anledning som det blev partnerskap och inte äktenskap. Men det finns det säkert andra som kan förklara.

• mrztigger

nu har min kära moder svarat ja på frågan om hon, tillsammans med sambons mamma, vill vara värdinna på bröllopet. så nu kan jag bocka av den uppgiften. sedan frågade jag även min lillebrors flickvän om hon ville sminka mig, hon är utbildad makeup artist, och det ville hon så gärna göra, gratis oxå!! allt gratis e gott *ler*

• Fru The

mizztigger

Gratis är super! Bättre att få sånna presenter än en massa saker som man inte behöver utan bara står och tar plats!

• Brud 2006 - nu lycklig fru!

The: jag vet att det är en juridisk skillnad mellan rättsverkningarna, dvs. partnerskap ock äktenskap (jag är jurist) men jag har inte förstått det så att termen "att gifta sig" är reserverade för de som ingår äktenskap, det är ju själva rättshandlingen och inte rättsverkningen. Vad jag menade ovan vara bara att jag tror att det är fritt fram även för samkönade par att säga att de ska gifta sig (och därmed ingå partnerskap)!!!

Alltså, grattis alla ni samkönade par som ska gifta er!!! :))

Svar på tråden Partnerskap??