• Gemma

Summan av allt

Stålis: Jag kan posta en bild på underverket när det landat i shanghai (med vidhängade make! Inte make på fotot alltså, utan i verkligheten). Tror att det är pomelo som jag äter, den ser i alla fall ut så som du beskriver. Mycket skal, lite frukt. Mannen kallar det lurendrejeri, men "mycket skal, lite frukt" har väl aldrig stoppat ostron-odlarna? Alltså de som skördar pärlor?

xi lanhua betyder broccoli. Hua betyder blomma. Xi betyder väst, vad lan betyder har jag ingen aning om.

Min fröken var här och underivsade mig i 1,5 timme, supertrevligt. Sen bjöd hon mig på middag, i morgon kväll. Jag fick gärna ta med än väninna så det ska jag göra, en av mina svenska väninnor som pratar suuuuperbra kinesiska.

• Gemma

Lapinette: Har förstått att det blivit lite småkallt i Stockholm . Min kinesiskafröken ska dit om två veckor och frågade mig vad hon skulle ta för kläder. Och med tanke på att kineserna pälsar på sig så fort temperaturen kryper under tjugo grader rådde jag henne att packa vinterkläder... var det rätt?

Semester... tänkte börja bryta min "isolering" i Shanghai med att bege mig till landsbygden runtomkring, förhållandevs snart. En av chixen som var här på middag lyckades också utan problem övertala mig att följa med på en ridresa till Mongoliet!

• Gemma

Lapinette: Vilken del av familjen bor i norra frankrike, och var? Din man är väl sydfransos - italienare, eller? Min man har rötterna i Normandie.

• Gemma

zea, jag är superglad över mina tjejer! I början kändes det som om jag skaffade mig substitut för tjejerna hemma, men nu är jag med dem för att de är så himla sköna, coola individer som kan lära mig en miljon saker och ge mig en miljon perspektiv. Får, av dina bilder, känslan av att du har riktigt roliga tjejkompisar i Sverige?

Lapinette: Ska ni till den lilla byn? Jag har varit i mannens släkts hemtrakter en gång, väldigt vackert och en smula deppigt, sorgligt eftersatt och fattigt jämfört med Loiredalen där föräldrarna bor sedan sextiotalet.

Igår kväll var han f.ö. hos inflyttningsfest hos sin Best man, den enda i kompisgänget som inte flyttat till Paris, eller utomlands. Det hela var en lycklig slump: Mannen är på affärsresa och insåg att samtliga vänner skulle ses just denna lördag kväll! Vad mycket kul han kommer få vara med om... fast kronan på verket måste såklart ha varit pradabutiken igår ;) Eller hur?

• Gemma

Lapinette: Både jag och mannen tycker att din man är superdupersnygg! Han har ett väldigt speciellt, sympatiskt utseende.

• Gemma

Roligt att ni båda är lite snedögda... av skilda anledningar får man förmoda?

• Gemma

izunia, har du utländskt tangentbord, alltså pricklöst?

• Gemma

Utvandraren: jag laddade upp en bild till dig på min blogg, föreställande ett styck rysligt stiligt pronoviasplagg ;)

gemligheter.blogg.se

• Gemma

Hej girls! Har just haft ett maratonsamtal först med mannen, sedan med mamma. Försökte förklara vad den kommande veckans högtider har för ursprung, nationaldagen var idag och sen är det fullmånefestival, som är de älskandes traditionella högtid!

Utvandraren: Jag störde mig framför allt på trådstartarens ton, typ "kom igen nu, erkänn att ni ljuger för er själva", så jag svarade på ett inlägg som jag aldrig borde ha befattat mig med. Plus att jag blir beklämd när jag tänker på att det faktiskt finns en massa människor som sitter hemma och nätshoppar dag och natt.

När det gäller prylar, nya som gamla, är jag kluven. Ena dan kan jag baaaara tänka på en viss väska, nästa dag förbannar jag berget av kartonger hemma i sverige (som inkluderar en hel del "antika" möbler från sextiotalet!).

Prylar kan möjliggöra att jag visar dig en spansk klänning fast jag är i kina och du i Asien, vilket rä coolt. Men man bygger lätt in sig i ett prylfängelse, dels blir man bunden till en plats (pga prylarna), dels påverkas ekonomin. Och sen begränsas ju livsrummet också.

Trivs nog bäst när jag har rätt lite grejer, som nu. Men det lär förändras om några dagar när sex kartonger + en garderob anländer från moderlandet.

Hoppas det var nån sorts svar.

Lapinette: Vi gillade att gå på antikmarknaden i Degeberga och samla oxblodsrött höganäsporslin från femtiotalet. Tyvärr, eller kanske tack och lov, var det så himla ovanligt att man på sin höjd hittade två små tillbringare per sommar.

• Gemma

Utvandraren igen: Du är i skandinavien såklart!

Svar på tråden Summan av allt