• Gemma

Summan av allt

Trollsländan, ditt nya jobb låter ju helt enastående. Otroligt mycket grattis. När vågar du öppna champagneflaskan och fira? Och grattis också till tentaframgången. Själv sitter jag här och har pluggångest, känner mig sjuk som sagt och har prov på torsdag, har såklart inte pluggat nåt alls sen väninnan kom hit och idag skippade jag skolan för att sova ut... värst blir nog att lära sig alla tecknen. Ja, ska nog sätta igång nu innan hon kommer tillbaks från sin manikyr (skickade iväg henne med en karta och mobilnumret). Kram, G

• Gemma

Nu har väninnan åkt hem och jag sitter ensam med skoböckerna, ayin och en våldsam, kläggig förkylning. Halsar nipaxon (mot rethosta) och förbannar - inte kompisen, men väl hennes importerade baciller. Just som jag hunnit komma i form efter senaste vändan... sååå irriterande. Borde egentligen stanna hemma idag men kan inte missa ännu en dag av skolan, i synnerhet inte som vi har prov på torsdag.

Lapinette: Din make verkar aningen mer märkesintresserad än du, har jag rätt eller fel..? Våra serviser ligger nerstoppade i lådor, de tillhör det förflutna och framtiden men definitivt inte nuet.

Trollis: Jag har jättesvårt att förstå hur man kan styra ut sina små barn i burberry och ralph lauren... liksom vad vill man uppnå? Hur påverkar barnen varandra? Skumt. Vad tror du själv som ju är mamma? Själv gick jag alltid i brorsornas ärvda plagg från sjuttiotalet när jag var liten, blev ganska mobbad av klasskompisarna och njuter nu extra mycket av att få välja själv. Men så var det att ha föräldrar som vuxit upp med krig och svält. Även om vi hade det väldigt gott ställt, glömde de aldrig var de kom ifrån. En del av attityden har färgat av sig på mig, jag har jättesvårt att slänga mat exempelvis. Äter ofta saker ända tills de börjar krypa omkring i kylskåpet. Ibland frågar jag mig hur man kan vara... både gourmet (ja, relativt sett i alla fall) och så totalt okinkig på samma gång.

Trollis: Jag förstår vad du menar, även om jag personligen tycker att begreppen "fejk" och "kopia" är ganska närbesläktade. Så för att undvika förvirring bland de icke-juridiskt bevandrade fortsätter jag att säga "fel" :)

Vi brukar prata om fejk / kopior, alternativt "tredje skiftet" när det är äkta vara. Fast stålis säger uppenbarligen "nattproduktion".

Vi studerade (såklart) ingående väninnans marknadsfynd igår. Och kom fram till att converse-skorna (som vi fick för 70 kr) är riktiga. Mannen kallar alltså detta "tredje skiftet", dvs att arbetare i fabriken extraknäcker genom att smuggla ut äkta varor som antingen är helt perfekta eller har mindre defekter (köpte t ex en pradaväska i en s.k. "outlet" i Malmö city för några år sedan där loggan hamnat aningen snett. Pris: 900 . Likadant med ett par av pikétröjorna - de var definitivt äkta men antagligen kasserade / smugglade från fabriken.

Mulberry-väskan, Louis-vuitton-väskan samt lacostetröjorna var däremot välgjorda fejk-exemplar. Det brukar vara ganska lätt att se skillnaden, i synnerhet på väskorna. Dessa var dessutom i plast.

I kina vimlar det av fejk i alla färger och former. Här menar man nog att imitation is the greatest form of flattery. Ja, förutom det KINESISKA företag som nyligen stämt min väninnas SVENSKA företag för varumärkesintrång! Jag säger bara: Lycka till ;)

Mlu: min nya lilla svarta väska är väldigt trivsam och jag har skrivit ganska mycket om den redan, bl a har jag lärt mig hur man rullar ihop skolböckerna och lirkar ner dem i den egentligen för lilla väskan. Bilder la jag upp till utvandraren på www.gemligheter.blogg.se

Kram, G

• Gemma

Trollis: Mina ögon äter sig fram genom Lärkstan. Så vackert att det nästan sticker i en. I shanghai finns några sådana gator, vi brukar promenera där. Men känslan är en annan eftersom varje renoverat lyxhus ligger granne med ett annat som delas av tolv kinesfamiljer som hänger tvättlinor mellan skulpturerna.

• Gemma

mlu igen: Så otroligt irriterande med bootspengarna som blev bilräkningspengar... har själv pungat ut med ett antal tusenlappar under mina tio år som bilägare... nu har jag ju sålt bilen (den blev en brudklänning!) och på sätt och vis är man ganska fri UTAN bil.

• Gemma

Mlu, tack, jag är jätteglad för väskan! Sitter f.ö. och slötittar på Breakfast at tiffany's och noterar att handväskmodet tack och lov blivit betydligt mer praktiskt med tiden. Jämfört med audreys små styva alligator-saker alltså. I övrigt är filmen rätt bedrövlig. Har aldrig riktigt hajat grejen med gamla filmer, skådespeleriet har blivit så himla mycket bättre och personporträtten mer komplexa. Någon av er som gillar gamla filmer och kan förklara?

Att sitta mitt i händelsernas centrum... ja, Kina är väl definitivt mittens rike just nu. Gäller inte bara ekonomi utan även konst- och kulturliv, arkitektoniska vansinnesprojekt, konceptklubbar och barer, mat (även om utbudet är minst sagt spretigt). Känns finfint att vara här och inte på nåt annat ställe, just nu. För några år sedan ville jag absolut skapa historia själv, delvis därför valde jag att jobba som korrespondent. Nu nöjer jag mig med att sitta där det händer, men låta andra göra själva jobbet. Läs: Min man bland andra ;)

Mlu: Hur är London år 2006? Jag bodde där för tretton år sedan, då var det jordens centrum när det gällde populärkultur, mode, musik osv. Hur länge har du bott där, och varför hamnade du i Hampstead? Du har säkert berättat men jag har glömt...

• Gemma

Å lyckliga ni som kan planera långresor med era män. vi försöker klämma in alla familjer, länder och städer med skohorn just nu. Lär bli åtta dagar Europa över jul... inklusive ett par jobbdagar för mannen (då jag sover).

• Gemma

Stålis, trollis: Vet ni hur mönsterskyddet funkar? Är t ex burberryrutan globalt skyddad eller omfattas bara de länder som skrivit på nån sorts avtal? Verkar knasigt att det är så vanligt i Kina hurosm helst.

• Gemma

...men halsont är alltid halsont, var man än är. HATAR att vara förkyld :(

• Gemma

mlu: Är så nyfiken på din klänning!!!

• Gemma

mlu: Jag dansade barfota i min klänning hela natten, det funkade finfint ;)

Svar på tråden Summan av allt