Inlägg från: Trollsländan |Visa alla inlägg
  • Trollsländan

Summan av allt

Lapinette
    Jag är ganska luttrad i fastighetsbranchen efter massa egna affärer och styrelseuppdrag. Stirra dig inte blind bara på ekonomin. Ofta beror en bra ekonomi på att mycket är eftersatt. Stammbyte är oerhört kostsamt och det görs ofta i bostadsrätter efter hand, dvs lite i taget. En fördelar med det är att man sprider ut kostnaderna men att man dessvärre inte har full koll på vad som är bytt. Gör man det överallt på en gång (oftast i hyreshus) så får man en stor kostnad som oftast visar sig på hyran. Säljs lägenheten med bygglov om balkong har priset redan inkluderat själva prisuppgången med balkong. Det som man ska tänka på då är att man får en lägenhet där det kommer vara byggverkstad i ca 1/2 år-1 år. Och om man inte gillar byggarbetsplatser skall man akta sig för lägenheter där man redan har tagit ut beslut om att sälja ut vindar, bygga hissar. Vår gamla lägenhet har gjort alla dessa saker sen vi flyttade, och de har hållt på i två år är inte klara än. Allra bäst är att hitta en lägenhet med alla dessa potentialer kvar, så man kan vara med om att sparka igenom beslut på vind, balkong och hiss och sen flytta innan h-lv-t-t bryter lös. Då har man riktigt kunnat spekulera på sitt boende. Takkostnaderna kan också kosta hel endel, och kolla fasaden om putsen sitter överallt det är också oerhörda kostnader att fixa om det är eftersatt, räkna minst ca 100 000per fasad.
    Kolla också elen i lägenheten, är den gammal kan den behövas byta ut och det springer loss på kanske 50 papp. Läs alltid stadgarna jättenoga och allt som stadgarna hänvisar till!!! Tex kan dom ha beslutat om att ha speciella regler kring kakelugnarna så att dom måste provtryckas av sotare...vilket aldrig går vägen och vips 30 000 för att fixa kakelugnen. (oj vad insöad jag är bäst att sluta)

• Trollsländan

Tallen
    Tack! Det blev ingen av dom...då hade jag ju inte visat den innan. Men jag håller med, just den klänningen var en favorit. Jag vart helt galen i att prova brudklänningar, tror jag provade över hundra i tre olika länder. Den du fastnade för fanns i Köpenhamn i en liten brudbutik Nicolai där min syster hittade sin brudklänning en gång i tiden. Dom har superservice, klär upp dig i slöja, halsband och blommor.
    www.nicolai-brudekjoler.dk/
    Jag tror den gick loss på 12000 danska. Dom har också helt otroliga pärlbroderade slöjor som jag blev inspirerad av och sydde en egen... tog ett halvår. Bilder på min klänning kommer troligen i helgen till sidan.

• Trollsländan

Grattis Lapinette.
    Kommer gärna på inflyttningsfest:)

Mina bilder har kommit och det är helt fantastiskt, som om att uppleva dagen en gång till. Och fotografen har fångat regnbågen, det är sagolikt. Han har tagit över 1500 bilder som vi alla får och utöver det skall man välja ut 30 bilder till ett album, som man kan utöka till 50 bilder. Men fotografen tycker att det finns så mycket bra kort att han tagit fram ett annat alternativ till oss. En hel bok på 100 sidor där man kan få plats med 200 bilder (minst) Och då trycker man den som en bok och inget album. (ska jag ta det i stället extra kostnad på facila 1000kr) Han är supernöjd med bilderna och ska försöka sälja in dem till en bröllopstidning. Ja, försöka går ju, men oavsett så är bilderna så otroligt bra tagna, vi ser så vackra ut, att jag är aldeles spagetti i hela kroppen. Min man är så snygg, jag vill gifta mig med honom igen... och igen och igen. Det enda tråkiga är att det här kan vi aldrig toppa. Det här var vår absolut bästa dag och det kommer aldrig att göra något liknande för det går inte att få mer än bäst... eller hur? Och sen har han gjort ett bildspel både i färg och svartvitt och det går inte att sluta gråta när man ser det... Han lägger ut det på sin hemsida snart. Och jag ska försöka lägga ut några bilder på vår hemsida i helgen. Måste bara ha koll på alla tillstånd och sånt först... samt välja vilka bilder vilket inte blir lätt för det är så många som är bra.

• Trollsländan

Stålis, hoppas för din skull att det blir ett romantiskt frieri. Min man friade aldrig. Han hotade istället... vi har pratat om att gifta oss så länge, ända sen vi träffaded men det har alltid kommit något ivägen. Till slut sa han helt enkelt, antingen gifter vi oss i sommar eller så går vi till borgmästaren nästa helg. Ja det var bara att välja.
    Har haft en ganska jobbig vecka, tillbringat en natt på Astrid Lindgrens sjukhus med magknip (potentiell blindtarm) på dottra, hon spydde ner hela rummet, mig och ja allt innan vi efter 7 timmar och lavemang kunde åka hem. Sen vart vi helt slut och mannen blev sjuk och går hemma och gnyr som en liten gnu. Jag får axla rollen som omhändetagande hustru och mamma...vilket inte alls går så bra till högklackat och champagne. Och bilderna från fotografen är så fina att jag ligger vaken om nätterna och bara ler. Jag har snart ett bildspel klart.
    Fantastisk lägenhet Gemma, blir sugen på att flytta dit, till kina. Jag får väl söka jobb där. Nu är det vällingdax...

• Trollsländan

Hej på ett långt tag. Jag har verkligen varit off line i snart 2?? 3?? veckor. Min man fick lunginflammation, en smittsam och segdragen sådan så jag har varit en riktig servicefru från morgon till kväll de senaste veckorna. Snacka om trött och utarbetad. Drömmer om att han masar sig till jobbet så jag kan få lite lugn och ro här hemma. Och äntligen fredag, sitter och sippar lite överblivet bröllopsvin till cambonzola, salta kex och vindruvor. Det blir väl ännu en lugn helg eftersom maken fortfarande hostar. Bygglovet har äntligen blivit godkänt, jag satt med linjalen i högsta hugg i tre dygn efter att det inte godkänts första omgången och nu har de första spadtagen tagits i sommarparadiset. Det mesta har löst sig utom jobb än så länge. Men jag håller på att söka ett spännande jobb som författare... det låter glammigare än vad det är. Man ska bara skriva facklitteratur. Men arbetstiden är fri, hemma och ganska bra betald så får jag det hoppar jag på tåget.

• Trollsländan

Hej så här mitt i natten. Vi är fortfarande under isen här hemma. Mannen har inte tillfrisknat utan är på andra kuren antibiotika. Jag börjar bli orolig för honom. Tänk om han inte blir frisk. Otäckt det där med lunginflammation. Och dottern har dragit på sig öroninflammation. Själv är jag frisk och kry men ska plågas med hemtenta till helgen. Vi har fått det fantastiska bildspelet nu och så snart jag har skickat ut tackkorten lägger jag ut den på hemsidan. Men eftersom jag vet att ni längtat så efter att se den så har jag fixat en lite mindre officiellt sätt att se den innan. www.walerholt.se och sen klickar man på video. Det tar en liten stund att ladda ner men jag lovar att det är värt det. Kolla in regnbågen på våra händer när ringen välsignas, den är bäst.
    Voila glamour....Mariage...infini... heur... eller nått. Ska på en fotoaudition imorgon så håll tummarna, snabba pengar om det går bra = ny väska och det hade varit kul att vara reklampelare på stan ett tag. Såg att ålder var diskussionsämnet för ett tag sen, jag vände vid 30 och är numera endast 25. Tänkte vända igen vid 20 för det är ganska fördelaktigt att vara mellan 20 och 30. Det satsas mer på ungdomen liksom, även om livet faktiskt bara ökar i kvalité ju äldre man blir. Inget fel på att vara ung, det är vi alla nån gång så det kan man inte rå för men oundvikligt slår tidens vindslag en med häpnad. Som om man vänder ett blad i en bok, sist det hände mig var för nån månad sedan då jag var på cirkus. Min morfar tog cirkus till Sverige och var mycket involverad som direktör med Cirkus Maximus. Av gammal vana brukade vi i familjen alltid få vipkort och gå gratis men nu har den gamle cirkusdirektören gått vidare till livet efter och den nye viste inte vem morfar var och sket ett stort stycke i både mig min syster och våra barn. Jag kände mig som en stor clown. Så kan det va, tiden är det enda man kan lita på.

• Trollsländan

Ska försöka ta mig samman och återkomma i helgen när jag sitter med hemtentan och sliter mina röda hårstrån. det är under all kritik och lämna er ensamma så här länge. Synd ni inte är lite mer verkliga, jag har aldeles för mycket champagne över efter bröllopet och jag hade gärna delat med mig.

• Trollsländan

Utvandraren Lourdes och Strålhandske
    Tack, vad glad jag blir och så roligt att äntligen få höra någon annan tycka. Det var faktiskt den bästa dagen i mitt liv och minnena håller sig sagolika tack vare fotografen. Det enda man absolut inte skall kompromissa med är just fotografen och jag hade tur som fick just den här killen. Han har en särskild känsla för just känsloögonblick. Regnbågen såg jag inte själv under bröllopet och tur var nog det för då hade det nog brustit helt för mig. Och vilken tur att vi valde en fotograf hela dagen, med tanke på att sportbilen gick sönder och fotografen skjutsade oss. Tänk om man hade haft en utsatt tid på 2 timmar, då hade det gått helt åt skogen. Och bilderna är i jämförelse med gästernas, helt outstanding.
    Gemma va tråkigt att det inte fungerar för dig att se bilderna. Jag ska höra mig för med min sjuka dataexpert här hemma om vad det är för filformat och om man behöver något installerat för att se den.

Nu sitter jag vackert och väntar på att hemtentan ska trilla ner i mailboxen och plåga mig resten av helgen. Management IP Portfolio, någon som kan något om det?
    Jag fick min Jur Kand i veckan, ännu ett tjusigt papper, (läs ironiskt) det känns ju lite bortkastat när man aldrig få jobb, jag menar, synd på så fint papper.
    Hoppas Reinfeldt håller vad han lovat.

• Trollsländan

Tack Izunia
    Ughre jag skulle inte våga någon annan ens peta på ett enda hårstrå någonstans på min kropp. Har tom skräck inför frisörsaxar. En gång i tonåren vaxade jag ena benet i en bastu, jag grät flodor, skrek och fick bara bort en remsa, resterande försökte jag duscha bort. Min smärtgräns är tyvärr lägre än lägst, kommer inte heller föda fler barn, opereras eller göra något annat som gör ont igen i hela mitt liv. Hellre dör jag än vaxar. Bilar ska man vaxa, inte något annat. Har hört om permanent hårbortagning, låter mer som min grej, och det har gått ner i pris ganska kraftigt.

• Trollsländan

Jag ska utreda knowhow verses patent licenser och avgöra vilket land man ska stämma in i samt vilket lands lag man ska använda samt utreda tvprogramskydd. Jätteglammigt, jag får totalspader. Längtar till nästa helg då jag ska på barnteater med lilla och fika på kondis med skärgårdsutsikt.

Svar på tråden Summan av allt