Inlägg från: Trollsländan |Visa alla inlägg
  • Trollsländan

Summan av allt

Sitter här uppe i tornet med utsikt över skärgården (sjöglimt) och tragglar konventioner och så når den ljuva doften av rådjurstek mig, lilla ropar efter pappa, "får jag hoppa i sängen". Han hostar nått tillbaks. Gulnande löv, tårar hänger utanför i luften ett glas gott rött... kanske Turning Leaf för årstidens skull...dvdn är laddad med senaste Harry Potter...det blir nog en höstglammig helg i alla fall, trots hemtenta.

• Trollsländan

Utvandraren
    Ha ha jag kan se dig stå med rumpan i vädret och jag skulle bra gärna vilja se minen på dom som jobbar med att slita hår från rumpor.... Det är en jättebra knipövning det här... att läsa alla era hemska upplevelser med vaxning... Man kniper per automatisk av alla hemskheter.

Och som du säger Utvandraren är det ett ganska brett fält man kan få jobb inom. Men det är ganska många med den här breda utbildningen, universiteten spottar ut jurister, 300 nya varje halvår i bara Stockholm. Och vem skulle inte föredra en ung nyutbildad 25 åring mot en gammal nyutbildad 35 åring som dessutom är mamma. Jag är verkligen inte kräsen när jag söker jobb, jag har breddat mitt sökområde till caféjobb, butik och kassajobb i matvaruaffär, skrivjobb, assistent och sekreterarejobb. Men det är svårt att få jobb om man är överkvalificerad också, de tror inte man kommer att stanna. Det enda jag verkligen inte klarar är vården, mycket för att så många nära dött där. Man måste beundra dom som arbetar i vården.

• Trollsländan

Utvandraren
    Eget har jag redan haft i form av en teater. Det var oerhört mycket jobb och lite pengar, så jag är lite tveksam till att arbeta på det sättet igen oavsett bransch. Det är ganska ensamt också om man har en liten business och man behöver mest av allt vara bra på att sälja. Mina betyg är bra, jag kan få ting nu men då får jag flytta till Umeå eller nått och det är inte så lockande med tanke på familj. Om jag pluggar nått år till kan jag troligen få ting i Stockholm. Jag är bara så himla skoltrött.
    Ibland får jag sådan där 30 årskris (fast jag passerat 30 för länge sen) skulle vilja gjort nått som spelar roll, nått som fått betydelse på ett större plan. Missförstå mig inte, jag vill inte bli kändis eller vara med i en löjlig dokusåpa. Men tänk om man fick vara del i något större, skriva en bok som påverkade en hel generation (Astrid Lindgren) eller som jag försökt inrikta mina studier, på genteknik för att få va del av den biten av juridiken som kanske löser de stora sjukdomarna som cancer, parkinson etc. Det skulle ge mig en enorm kick. Att få bidra till något större. Kanske skulle passa på och satsa på politik, nu när det är i ropet att satsa på egen företagsamhet istället för bidrag. Jag tror jag slår Reihfeldt en pling på onsdag efter tentan. Anställer han mig får han ner den dolda långtidsarbetslösheten en pinne.

• Trollsländan

Izunia
    Vad har du för ideer för eget? Det är ju lätt att komma på ideer men svårt att få dom att löna sig. Ibland drömmer jag mig bort i en barnbokhandel som den i You got mail med meg ryan. Där skulle jag sitta och läsa sagor, ha små sånggrupper, starta små teatergrupper, julspel med änglakörer för barn. Tänk föräldrarna kommer dit med barnen och lämnar dom på en sångstund och medans barnen sjunger så shoppar föräldrarna järnet i butiken. Och bara bra böcker, det finns så mycket skräpböcker bland barnböckerna idag. Tyvärr blir det nog en massa kvällsjobb och helgjobb, med tanke på att föräldrarna förmodligen jobbar... Och så kunde man ta in enstaka exklusiva barnleksaker inget "fisher price" , eller annat "toys are us" plast.

• Trollsländan

Jag har massvis med starta eget idéer, tyvärr inga som täljer guld. Min man är finansieringsekonom och lite bättre på att knäcka ekonomiska idéer och knäckte faktiskt en bra eget idé precis. Ska undersöka om den är möjlig. Mycket roligare än att göra tenta...

• Trollsländan

Ha ha jag såg också det där hundra höjdare programmet med det udda paret som såg ut som tvillingar, samma frisyr, samma kläder. Det var ganska sjukt måste jag säga. Jag gillar komikerkillarna i vanliga fall men den här omgången har de lite väl lyteskomik över sig för min smak.
    Jag och mannen klär oss ganska olika men ändå matchande. Sen har han den vanan att springa om kring i kostym för jämnan, (läs bankman) som en svensk fransman, ja han är den enda svensk jag träffat som faktiskt trivs, klär och kan röra och föra sig i en kostym, frack eller name it. Nu är han dock som en säck potatis, sjuk, orakad och i morgonrock/tofflor. Ja man kan inte ligga på topp jämt. Längtar till en riktig tigerkostym, men så länge jag pluggar så sitter jag mest i miss sixtyjeans... Tentan är svår utav bara .... Fick den i fredags och ska lämna in den imorgon kl 22. Det är bara att bita ihop. Längtar in til style.com istället, jag var inne en kort stund och insåg att här skulle jag fastna. Superbra för en student, se men inte shoppa.

• Trollsländan

Sista dagen med hemtenta idag... jätteskönt ikväll kl 22 är jag fri!!! Ska fira ordentligt tror jag. Förhoppningsvis är detta sista tentan någonsin om jag nu får jobb dvs... Annars ska jag försöka fortsätta plugga till våren. CSN är slut men man får väl hanka sig fram på nått (läs maken). Har redan idag på morgonen fått två "Tack för ansökan men tyvärr tjänsten är tillsatt av en anan mycket bättre än du så ta dina trista ansökningshandlingar och stoppa uppnån stan" Ja, det känns i alla fall som om dom skriver så. Men det är ju så skönt att vara arbetslös, man kan gå på höstprommenader, sova ut varje dag, hämta barn på dagis tidigt. Ja friheten är total och skrämmande. Vi människor mår inte bra av för mycket frihet, vi vill vara kontrollerade av vägkameror, arbetsgivare, buggade telefoner och registrerade mobiltelefoner. Det är inte nyttigt att gå omkring och bara leva. Aj vad jag svamlar idag, återgår till att utreda patentintrångsansvar istället.

• Trollsländan

Åh, tatuerade pojkar...jag bara dör, måste övertala mannen hemma. Den enda tatuerade man i min omgivning är pappa och på den tiden tatuerade man sig lite åt sjömanshållet... hjärtan, tre prickar mellan tummen och pekfingret. Nu när jag tänker efter har jag inte riktigt koll på pappas tatueringar...kanske tur det. Jag drömde härom natten att jag tog hål i naveln och satte in en diamant samt tatuerade nått runt naveln och nått längs ryggslutet också.... Jag är lite rädd att om man får hängmage efter ett antal bebisar så ser det inte så fräckt ut med ring i magen.... Jag får vänta till produktionen är klar, dvs efter 40. Är det inte en lysande ålder att göra sånt där man skulle gjort när man var ung, det är nog därför man ser så många 40-åringar med sportbil, ring i örat etc.

• Trollsländan

Tentan är över!!! Det gick säkert bra, bäst att invagga sig i sådana tankar innan resultatet bedrövar en. Som vanligt gick jag omkring i ett lyckorus, som hög, vilket är det normala tillståndet efter att man äntligen lämnat helvetet ifrån sig. Jag duschade en timme, la ansiktsmask och inpackning samt svävade på moln hela onsdagen. Igår var jag på advokatbyrån som jag jobbat på de senaste åren för att lämna över mitt arbete till en kille som inte fattar ett skvatt. Han har noll koll på vad jag försöker lära honom och dessutom har han mage att sitta och klaga över hur tråkig arbetsuppgiften är och då gör han mig helt arbetslös när han tar över den. Men jag var på intervju igår på ett förlag och det ser faktiskt ut som om jag har fått jobb!!! Inget riktigt 8-5 jobb med fikaraster o personalfester, men ändå. Betalning per presterad bok, ca en bok i månaden och dessutom kan jag ju faktiskt titulera mig författare. Första boken ska handla om intellegenta hus och jag ska på en mässa mm för inspiration. Superkul...tralala jag är gla.

Svar på tråden Summan av allt