• bambam

Vill bara få skriva av mig, och få höra era reflektioner...

Sitter och känner mig fortfarande ledsen, och oförstådd :( Och även lite upprörd när jag tänker på det.
    Jag är kanske lite överkänslig, men det har tagit mig hårt. Det var ju min dag!!!

Det började med att "vi" gifte oss den 17sep 2005 - en lördag...
    Under våran planering var det ett bekant par till oss som också bestämde sig för att gifta sig.
    Sagt och gjort så började även deras planering, och dom var på vårt bröllop och allt var frid och fröjd.
    Jag erbjöd mig även att hjälpa till, då vi redan hade gjort "det där", och jag hade med facit i handen, massor av tips och råd.

Allt blev fullständigt kaos inom mig när jag fick reda på att: dom valt samma kyrka, med samma pråst, och samma helg 16 sep (eftrsom 17sep var en söndag år 2006)

DETTA VAR JU VÅRAN HELG!! VÅRAN ETTÅRS DAG!! Hur skulle den kunna bli speciell nu??

Detta par är inte ngr som vi är jätte tajta med, så jag kände inte för att "ta upp det" med dom. Men jag gav ngr små "pikar", så att de kanske skulle förstå. men då spelade "hon" bara dum -Va! Är det samma kyrka?! Samma präst?!

Så tänkte jag - Ja!, du var där för mindre än ett år sedan, och varför har du inte sparat alla mina trycksaker som inspiration till ditt eget bröllop? Det skulle jag ha gjort om jag vetat att jag skulle gifta mig snart.

Min mors svar när jag berättade detta för henne var -Det finns väl fler som har detta datum!?
    Jo visst, men inte som var på mitt bröllop för mindre än ett år sedan!!...

Jag och min make gick aldrig på bröllopet.
    Det hade jag aldrig klarat av. Var för ledsen... och upprörd.
    Men det känns ialla fall lite förstört, jag kommer ju alltid att tänka på detta varje årsdag -att "Dom" firar dagen innan oss....

Tack till dig som orkade läsa!! Jag älskar att sitta här och läsa alla era små kommentarer!

• Svar på tråden Vill bara få skriva av mig, och få höra era reflektioner...
  • Afrodite 4/8-07

Släpp det, är helt på din mors spår i detta. det finns ju fler med detta datum, och vad spelar det egentligen för roll? det är ett datum, inte något mer. tror du hängt upp dig på detta bara och av ren fix-idé inte kan släppa det.
    Fokusera istället på er dag och gläds åt den. Bättre o glädjas åt sin egen dag än att vara ledsen över någon annans.
    Tråkigt att du inte heller gick på din väns bröllop, jättesynd, det har säkert satt sina spår gissar jag.

• bambam

Jo, jag vet....
    Ni har väl rätt...;)

Jag vill bara att någon ska håla med mig, vill inte vara duktig och förstående. Vill tjura ett tag.. ;)

Och vad det gäller att vi inte gick på bröllopet, så tänkte jag igenom det beslutet noga....

• Telemarkgrrl

Precis, släpp det där, det spelar ju ingen som helst roll.

Tänk istället på att ni alltid kommer att ha varit gifta ett år längre än dom andra.

• anne på grönkulla

Vad synd att du inte kan glädjas med era vänner, när de nu ger er en såpass fin komplimang som att tycka att ert bröllop var så fint att de ville ha de liknande!!! Jag undrar hur de reagerat på er markering om att inte gå...

Ofta läser man om folk som vill vara ensamma i sin familj eller krets om att gifta sig en viss säsong. Jag är alltid lika undrande över hur man kan monopolisera så. Ert bröllop var ju speciellt för att ni gifte er - det kan ju inte förändras av hur andra väljer att göra?

Gläds över ert äktenskap och fira era högtider utana tt jämföra er med andra, är mitt tips!

Lycka till!
  • Rosenhaga

Men jösses!

Du väljer själv hur du vill ta detta - antingen blir du förgrämd gammal kossa som ältar detta i åratal och förpestar luften för alla runtikring dig

eller så

tar du det som smicker även om det känns surt. Du vet väl att imitation är den bästa formen av uppskattning? Att något var så bra att man själv vill ha likadant?

Allvarligt talat, du vet inte vad som låg bakom deras val av kyrka eller datum. Det troligaste är väl ändå inte att det var för att djävlas med dig? Så ego kan du bara inte vara att du tror det.

Ni hade väl valt en fin kyrka (och prästen brukar komma med kyrkan). De ville kanske gifta sig på hösten och den helgen var ledig, september är en underbar månad och det finns mig veterligt bara 4 lördagar i september. Jag vet inte deras urvalskriterier, jag har ingen aning. Vet du?

Avseende detta med att "spara dina inbjudningskort" etc. Hon kanske inte visste för ett år sedan att hon skulle gifta sig 2006? Hon kanske inte är en sådan som hamstrar prylar? Hon kanske hade sparat dem men inte hittade dem?

Vad är mest troligt? Att de valde denna kyrka, präst och dag för att djävlas med dig eller att de valde denna kyrka, präst och dag för att det var deras bästa val?

Avslutningsvis har jag svårt att föreställa mig att någon (frisk människa) skulle välja bröllopsdag, kyrka och präst utifrån något annat än vad man själv vill ha.

• okt2006

Jisses, tagga ner! Du gör en alldeles för stor grej av detta!

• Snart_FruL

Jag förstår dig bambam, jag hade också blivit ledsen och irriterad. Jag tycker det är lite märkligt att man om man varit på ett bröllop, väljer just det datumet på året, just den kyrkan och just den prästen.

Vi har ju valt bort en kyrka bara för att min m2bs syster gifte sig i den, för 13 år sedan.

Visst det finns ju massor av par som gifter sig på ens helg året efter, men det är väl skillnad på om en massa för en själv okända par gifter sig då och om det är några som var gäster på ens eget bröllop.

Tycker du har all rätt att gå och tjura lite. Men när du tjurat lite så är det dags att släppa det ändå och förlåta dem för att de inte förstod bättre. Och förhoppningsvis förstår de varför du kände som du gjorde och har inga problem med att du inte kom på deras bröllop.

• Mitt hjärta är hemma

Hej TS!
    Jag trodde först när du skrev att de under planeringens gång valt SAMMA dag som ni. Det hade kunnat kännas surt. Men detta var ju ett ÅR efteråt.
    Jag har varit på några bröllop men jag har ingen aning om vilka datum de varit. I år gifte jag mig på ett av de allra vanligaste datumen 2006, 12:e augusti. Det gör mig ingenting att fler gifte sig samma helg.

Er bröllopsdag kommer fortfarande alltid vara er bröllopsdag oavsett hur många andra som gifter sig samma helg året efter eller ytterligare ett år efter det. Det kan ingen ta ifrån er. Era minnen bleknar väl inte för att även andra gifter sig?

Om du verkligen tror att det andra paret bestämde bröllopsdatum efter er, så ta det då som en komplimang. Om de ville ha så likt ert bröllop som möjligt tror jag säkert att de skulle sagt det, det är väl ingen hemlis om man tycker något är så fint att man vill ta efter det?

Ring och fråga dem rent ut och säg att du tror att de försökt stjäla ditt datum och hör vad de säger. (Nä, gör inte det. För kan du verkligen på riktigt tro att de medvetet väljer en dag som en i bekantskapskretsen redan tjingat?)

Helt för övrigt gifte sig min farmor och farfar och mormor och morfar på samma dag. Samma år!

Förstår att du kanske bara sökte lite medhåll och tröst men nu fick du inte så mkt medhåll härifrån heller.

Släpp det och fortsätt vara glad för att du har gift dig med din man - oavsett datum.

• TezzAmore

Hej bambam!

Jag förstår precis vad du menar... för mig är mina val som datum och kyrka speciella och det vet mina vänner. Jag hade också reagerat om någon av mina vänner gift sig exakt samma helg och i samma kyrka ett år efterråt. Jag hade blivit ledsen och förvånad att någon skulle vilja välja just "vår" helg. Samtidigt så hade jag ju inte kunnat göra något åt det eftersom man har ju inte monopol på helgerna. Jag hade velat att min vän skulle haft en "egen" helg att glädjas åt. Jag hade nog frågat henne varför de valde just den helgen och varit tvungen att acceptera svaret. Att inte gå på bröllopet var verkligen ett hårt beslut. Fast då kanske ni inte var så nära och bra vänner som du trodde från början. Mina nära vänner skulle aldrig välja "vår" helg från första början...

Sura en dag eller två om det känns bättre för dig och gå vidare sedan!

• Kerin

Men gud... jag tackar alla högre makter som finns för att jag inte har vänner som du. Menar du allvarligt att ni INTE GICK på deras bröllop? Jag blir chockad... Seriöst alltså.

Svar på tråden Vill bara få skriva av mig, och få höra era reflektioner...