• zica

inget jobb=inget bröllop

Flyttade till sthlm för cirka 1 månad sen, jag och killen planerar ju att ha bröllopet sommaren 2008 så vi har redan börjat spara men nu har jag ju inget jobb!! =( Jätte svårt att hitta något, är ju bara 20 så har inte så mycket att komma med heller.

Blir bara så ledsen, så tråkigt att bara vara hemma och skicka ansökningar, man känner sig så misslyckad... Vill ju bara börja spara til mitt bröllop. Några ideer till jobb?

//En fattig själ=)

• Svar på tråden inget jobb=inget bröllop
  • Sanasol

Det är gratis att gifta sig?

• ***godis***

zica

Förlåt för upprörda kommentarer tidigare men de riktar sig inte till dig!

När jag flyttade till en annan stad och var arbetslös så gick jag runt till varje Ica och Konsum- butik och sa att jag kunde rycka in och jobba extra....(för de har ofta inte så många de kan ringa in dagtid eftersom de som de har som extra ofta pluggar dagtid.) Det tog inte många dagar innan de ringde och jag fick rycka in. På det viset hade jag snart ett eget schema. DÄREFTER fortsatte jag att söka jobb utefter vad jag ville göra, och nu jobbar jag som säljare. Det är alltid lättare att få jobb om man visar att man inte är rädd för att jobba! Vill man så går det anser jag!

Lycka till TS!

• ***godis***

Oj!!! En glad gubbe...

• picachu

Nä, jag vet att du inte kallat mig lat, men jag vill inte heller ha den där lathetsstämpeln som du skrev om på mig för att jag vägrar att gå tillbaka till den där hell-mouth till arbetsplats. Nu är inte läget så att det är aktuellt för mig att ens behöva fundera på det, men jag tänker hypotetiskt. Det finns helt enkelt bra anledningar till varför folk inte vill gå tillbaks till sina jobb. Det var väl mest det.

• June20

***godis***

Jag är också arbetslös pga jag har en whiplash skada men redan innan dess hade jag max 20tim bara för att det fanns faktiskt inga jobb som jag "hade erfarenhet el utbildning inom eller passade som person" därför fick jag inte heller visa jobb personlighet räklnas också. Och eftersom det finns så extremt lite arbeten överhuvudtaget i Sverige så är det inte konstigt att det är 6e gången jag går "helt arbetslös".
    Jag har också haft arbete där jag inte trivits och speciellt 3 av dem ALLA olika jobben jag haft skulle jag nog hellre vilja dö än att gå tillbaka på för dem tog kol på en nästan helt mentalt. Alla på arbetsplatsen var skit nedriga mot varandra och cheferna var elaka minst 3ggr om dag och skälde ut en för minsta lilla fast det ev inte ens var just ens fel utan någon annan hade gjort något. Som sagt jag hade faktiskt hellre dött än gå tillbaka till en sådan plats...trotyr och mobning mentalt så mycket att man gärna hade hoppat framför ett tåg.
    Allt jag gjort hela mitt liv är att motarbetea allt mina föräldrar gjort fel samt visa andra i min omgivning som jag observerat för jag sett vad som hänt med dem och jag har ej velat bli dömd som äpplet som inte faller för långt från trädet.
    JAG är inte lat...kanske hemma på städa och sådant men inte med att söka jobb och jobba när jag väl har ett arbete.
    Man kan verkligen inte skriva latmaskar om någon (i allmänhet ens) när man ej vet vad som ligger bakom.
    Som sagt jag har en whiplash som inte ens är mit fel jag fick inte ens stöd av den personen som orsakade den att ta reda på vad som gällde ang föräkring och ersättning och i början trodde hon inte ens på att jag hade en skada! DET var min egen mamma tom!
    Jag har nu varit arbetslös i över 1,5år och plågas av att jag ej ens kan jobba med någon av dem yrkena jag är utbildad till och jag har en ganska bred vid av yrken att välja mellan pga jag kan ej lyfta el röra på mina axlar så mycket som andra.
    Det är depremerand att känna sig som en 90årig panssis vid 26års ålder. Om jag ej kan hitta någont nytt passande yrkes val och då ev öka på med någon komp utbildning för den måste jag fortsätta vara arbetslös i minst 2år till tills jag gjort massor av sjukgymnastik och ev blvit starkare men det är inte 100% säkert det heller att det funkar.

Som någon ovan sa...man ska inte spraka på dem som redan ligger! Jag höll på att börja grina när jag såg vem som vann valet! Jag vill inte precis leva av min m2b heller även om jag gör det till viss del redan nu. Det känns degrerande att man är en parasit på någon annan. Jag är INTE en prarsit men jag vet att det finns många som är sådana i samhället. Tycker alla kan kolla läget ordentligt med var ENDA person innan dem dömer ut dem och ska ge dem mindre pengar el kalla dem latmask.

• June20

Ursäkta mit inlägg blev långt men jag blev så extremt förbannad!!!

zica
    Du är inte ensam ang att vilja spara till bröllopet och vara arbetslös. Vi ska också gifta oss 2008 (det finns en hög brudar här på BT som hänger i en 2008 tråd tom!) :D
    Jag har lyckats räkna ut att tex han ska inte köpa ny kostym el ens hyra en froccoat för bröllopet då han har en jättefin svart i garderoben som han bara anvd 2ggr förrut så den är jätefräsh fortf.
    Vi ska laga maten själva och valt att inte ha ett så stort bröllop heller max 25pers.
    Då jag set priserna på tex slott o gårdar kommer vi inte hyra pga att vi hinner och vill INTE ens betala sådana överdrivna priser i lokalhyra för en enda dag!
    Fråga runt, el kolla runt lite i smyg om du inte har redan avslöjat eran roliga överraskning för alla, om det är någon som kan sjunga el ta foton bra så slipper ni antagligen sådana kostnader.
    Det går att göra bra bröllop fast man inte har mycket pengar. Vi har också börjat spara redan nu med sparkonto samt jag har köpt tex hans väst på 2nd hand för endast 35kr! Skorna köpte jag för 6mån sen på DinSko för bara 280kr och bröllopsksor säljer många på nätet.
    Vi ska ifs spara ihop 55000kr men vi måste ev ta ut lån på minst 10 000 av dem om vi inte hinner. Han råka ha fast anställning på ett ställe men just nu är han student så vi har ialf inte speciellt mycket pengar o lever från månad till månad. Nästan allt överflöd( som endast e någon hundring) går till bröllopet. Jag vet det är trist med lite pengar hela tiden o så men någon gång ska det hela ta slut med detta "lidande".
    Våran lyx är liksom om vi vill köpa McD el bio...och då enbart 1gång per månad o sådant ska inte kallas lyxvara. Vet att det finns folk som har tom värre än oss men jag har ialf lovat att när jag väl har ett arbete då ska jag ge vidare. Redan som liten 10åring kom jag på att jag ville ge till någon HIV välgörenhet när jag blev stor....men så gick det inte så bra så jag fick fighta med mina egna pengar. Men o andra sidan har jag mera sympati för andra också, ännu mera än jag redan hade.

Men kom över till våran 208 tråd och häng på! :) ett glatt gäng o det finns några andr där med som int ehar arbete heller ;) Ingen dömer i den tråden på något!
    www.brollopstorget.se/Forum-1-21/m1774171.html

• blue83

Jag vet, av egen erfarenhet, att det inte är så lätt att hitta ett arbete. Jag har dock tagit alla jobb som jag blivit erbjuden. Jag har jobbat obekväma arbetstider som terminalarbetare, jobbat som städare (vilket jag forfarande gör några timmar/vecka trots att jag jobbar heltid numera).

Efter målmedvetet arbetssökande (jag sökte jobb även när jag hade ett tillfälligt) fick jag plötsligt ett bra jobb trots att jag "bara" har gymnasieutbildning. När de anställde mig sa de att det var ovanligt med en ung tjej som hade så mycket erfarenhet!

Jag tror att man måste ta de jobb som erbjuds och därefter söka sig vidare till "rätt" yrke.

Jag har inte gjort "skitjobb" för att betala att andra människor ska gå hemma när de egentligen kunde jobbat!

Jag är fullt medveten om att en del människor kanske inte har fått något jobb alls eller att man inte har kunnat ta det pga sjukdom eller dylikt. Dessa människor respekterar jag och har förståelse för. Det är människor med ovilja och som utnyttjar systemet som kan störa mig ibland.

• blue83

zica

Ett tips är att söka sig till bemanningsföretagen. Många jobb går genom dem idag.

Lycke till och hoppas att du får ett jobb snart!

• BlackRoses

Stockholmståg söker tågvärdar.
    Ingångslönen är på runt 16.000, man får betald utbildning.

Kan ju vara något att pyssla med innan du hittar vad du eg. vill ha kanske.

• zica

TomKat:

Tyvär inte, det är därför det kan vara lite svårt att ordna ett jobb. Har haft praktik på en damklädes butik och en inredningsbutik men som sagt var det bara praktik men jag lärde mig väldigt mycket utav det. Vart är du försäljningschef TomKat?

Det värsta är att jag vet att jag skulle klara det galant och säkert andra jobb också men när man inte har haft jobb tidigare blir det så mycket svårare.=( Har bara vart anställd som städare och det är verkligen det sista jag vill göra nu, städat enda sen 15 års ålder, lite less på det...

Svar på tråden inget jobb=inget bröllop