Inlägg från: mugglesfan |Visa alla inlägg
  • mugglesfan

När märker man av att man är...GRAVID???

Hej Nasse: vilken vecka är du i nu? Har du varit på undersökning?

ljuvlig förresten: glömde svara igår. Min vanliga MVC är Kungshöjd här i Götet men jag ska ju göra NUPP/KUB på Barnmorskegruppen så jag ska dit också. Dessutom såg jag att BMG har olika kurser som är gratis om man är inskriven. Men jag har inte bestämt mig, de är väldigt goa på Kungshöjd också. Jag har undersökningar på båda ställena v4 (på året alltså ) så jag tänkte se var det känns bäst.

• mugglesfan

Mindre: jag tolkar det som att medicinen gör att din chans att bli gravid är mindre(!). Men om du inte behandlar din mage alls så är chansen att bli gravid ännu mindre...?

Men vadå, det kanske finns en annan medicin som kan behandla magen och samtidigt vara snäll mot äggen? Vad har du för magåkomma (kanske inte säger mig ngt ändå iofs)?

• mugglesfan

Lapinette: uppmuntrande läsning!

Jag tänkte särskilt på det under julen när vi berättade för familjen, bla min mans syster. De har ju försökt i ca 1,5 år, gjort undersökning (inget fel hittades) och nu går hon på hormonbehandling (pergotime?). Det kändes lite dubbelt att berätta att vi skulle bli föräldrar, efter bara 5 försök. Men hon visade inget utan verkade jätteglad för vår skull (och hon ska ju bli faster ) - det är starkt tycker jag! Jag var på vippen att fråga om hon använt ÄL-stickor men kunde inte med (jag känner henne inte så på djupet) JAg får lita på att hon försökt "allt"...

• mugglesfan

Jo Lapinette, det kan du! Ha inte dåligt samvete för det! Varför ska du "slösa" bort ytterligare 6 månader??? Visst, du kanske blir gravid nu under våren iaf och då är ju ingen skada skedd, men blir du inte det så får ni hjälp snabbare.

• mugglesfan

Cicci: apropå dina "cravings" på spenat och broccoli (var det väl?) hittade jag det här på netdoktor.se:

Järn: När du är gravid behöver du mer blod än normalt. Blodmängden ökar eftersom blodet även måste cirkulera genom moderkakan för att förse barnet med näringsämnen. Järn finns bland annat i gröna grönsaker, som till exempel broccoli och spenat, samt i jordgubbar och spannmålsprodukter, som till exempel müsli eller bröd. Du tar upp järnet bättre från maten om du samtidigt äter något som innehåller C-vitamin.

Din kropp vill nog ha järn va?

Lapinette: jaha men om det är så du känner så förstår jag dig. Jag trodde mer det var att du inte kunde med att ljuga... Men ok, jag är med!

• mugglesfan

Spännande Moppy! Håll oss uppdaterade...

Start sept: var det du som kände stickningar i sidomagen några sidor bak? Känt ngt mer?

• mugglesfan

start sept: hur länge sedan hade du ÄL? 6-7 dagar sedan? Jag ska inte säga för mkt men det låter onekligen hoppfullt...

cicci: kan det vara kalcium (det finns väl i mjölkprodukter), el grädde Din kropp kanske behöver lite extra energi om du nu tom går ner...

Lapinette: ja just det - det var din man som luktade till sig när du hade ÄL va?!

Hörni, jag fick precis höra av en fd gravid att det är jättevanligt med en blödning i v8 - har ni som passerat v8 haft det? Vad skulle kunna vara förklaringen? Jag går in i v8 nästa vecka så det är ju superbra att veta om detta. Hon som gav mig infon hade inte fått ngn info om detta före det hände men det är tydligen jättevanligt (kan de inte säga sånt på MVC då! grrrr )

• mugglesfan

Mindre: skickar massor av sympatikramar till dig som har röda faran! Hoppas det är sista gången!!!

• mugglesfan

Jag tror iofs inte att omega ökar chanserna att bli gravid, mer att om man blir det så är det bra när hjärnan och nervsystemet ska bildas. Men va fan, kör på! Skada kan det ju inte...

• mugglesfan

Jag drog också ner på kaffet genom att endast dricka halva koppar istället för hela, så nu är det 1-1,5 koppar istf 3-4 som innan. Detta gjorde jag innan jag blev gravid så det kan ha gjort sitt till... Vid de första 4 försöker drack jag fortfarande kaffe som vanligt så...

Svar på tråden När märker man av att man är...GRAVID???