Inlägg från: mugglesfan |Visa alla inlägg
  • mugglesfan

När märker man av att man är...GRAVID???

Hmmm, varken Brudsommar el Cicci har haft blödningar. Undrar om Snartis var i v8 när det började? Fast hennes kanske beror på myomet. El så stämmer det inte utan är ännu en myt...?

Jag har iaf slutat oroa mig för MF (peppar peppar). Nu 3v efter plusset börjar jag vänja mig vid tanken på att jag verkligen är gravid och att händer det så händer det. Orkar inte oroa mig hela tiden. Jag har satt upp små milstolpar:
    v7 (är jag i nu): fram tills dess är det jättevanligt med tidigt MF
    v10: då har nästan allt bildats och då borde det gå bra, om man har tur
    v12: from då är MF-risken bara 3% (eller?)

Mitt sätt att hantera det
    Ni andra verkar vara hur coola som helst med det där med MF... Avis.

• mugglesfan

Moppy: nej jag har inte fått ngn blödning ännu men hörde att det var jättevanligt v8 (nästa vecka för mig). Så det var mest en ovetenskaplig undersökning om det har hänt ngn i tråden. Men det verkar inte så... Och det var ju bra! Blödning är ju aldrig trevligt även om det i vissa fall är normalt.

• mugglesfan

Jag fick förresten inskrivning redan i v5 men bara ett samtal om livsstil, kost, rökning, alkohol mm. "Riktig" inskrivning i v10 (23/1)... Då blir det UL för att se att det lever, sedan KUB/NUPP.

• mugglesfan

BrudSommar: vad får du halsbränna av? Nyfiken...

En annan fråga: min BM sa att motion är ok och bra men hopp ska undvikas (typ som på friskis&svettis-gympa) eftersom livmodern hänger i elastiska "band" och om man hoppar kan det liksom åka upp och ner som en jojo vilket inte är bra. Men hallå, det är väl ändå inget tomrum därinne? Det ligger ju tarmar och muskler och allt möjligt runt väl?

Nu sist på gympan så fick jag iofs lite ont i sidan av att hoppa som en tok men då tog jag det lite lugnare bara. Det skulle iofs kunna bekräfta hennes teori men jag tycker ändå det låter lite suspekt.

Vad tror ni?

• mugglesfan

Jag tycker det är mkt jobbigare att träna men det går och jag har tänkt fortsätta sålänge det funkar. Men som ni så klokt påpekade så har jag tänkt minska intensiteten och hoppen. Men jag är ju i så tidig graviditet att jag inte tror att just hopp ska vara ngn fara (ingen mage, el tyngd att tala om). Men jag kör mkt på att känna efter i kroppen och om det gör ont så slutar jag. Jag vill så himla gärna fortsätta träna och det ska ju vara bra att vara i form inför förlossningen. Dessutom så tror jag att ryggbesvär mm kan bli mindre om man har muskler mm som håller ihop det hela. Men egen hemsnickrade teori - kanske inte alls stämmer...
    Men eftersom jag har hård mage också så ska ju motion vara bra för det med... Så jag kör på sålänge det går. Sedan får jag väl gå långpromenader i vår när maken börjar jogga (vi brukar jogga ihop annars)

• mugglesfan

HA! Torkade aprikoser! Precis vad jag tog med till jobbet idag (mot akuta hungerkänslor eg)! Kan det vara därför jag oavsiktligt har handlat 2 påsar på kort tid (hade glömt att jag redan hade en påse hemma sist jag handlade en till). Imorse tänkte jag att jag får väl börja äta upp det jag handlar och dessutom är det bra att ha ngt att knapra på när hungern kommer. Det var jättegott att stoppa i sig några innan lunch idag

Jag vet ju att torkade katrinplommon ska vara bra så jag funderade faktiskt på om det kunde vara fiber i aprikoser med och det står ju på paketet att det faktiskt är det. Men gud vad bra!!!

• mugglesfan

Nähä, den länken gick bra? Ok...

• mugglesfan

fruLlan: jag red förut, höll på i 7 år ung men tröttnade på dressyr (ville eg hålla på med hoppning men där jag red var man tvungen att rida dressyr varje vecka för att få hoppa och det blev så satans dyrt. Iofs förstår jag iden att dressyr är nödvändigt även för hoppning men ja...). Jag tror du kan rida de första 3 mån iaf, tills magen blir besvärande. Det vet jag andra som gjort. Sedan får du väl hålla upp några mån efter förlossning för då är ju bäcken mm "uppmjukat".

• mugglesfan

Det har jag hört om de som tränar mkt också - har man mycket magmuskler så håller de liksom emot när barnet ska födas och då tar det längre tid. Men då kanske man slipper spricka så förbannat iiiiiiiiiiihhhhhh
    Fast som förstföderska verkar man inte spricka lika mkt ändå...

Jäklar vad påläst man har blivit...

Fast Omsan kan säkert korrigera mina ev felaktiga uppgifter. Har ju ingen praktisk erfarenhet än

Svar på tråden När märker man av att man är...GRAVID???