• ninjan

Rika flickor...

...ja, en sån skulle jag också vilja vara! :)

kollade slutet på lyxfällan ikväll, och blev väldigt peppad att få ordning på min ekonomi! Har det ganska knapert som det är nu..dyrt at vara egen företagare :(

Så.. Nu vill jag gärna att ni delar med er av alla era spartips! Vad som helst, även om det bara är att spara några kronor!
    Jag är säker på att det finns fler där ute som vill få ordning på sin ekonomi och bli en rik flicka :D

• Svar på tråden Rika flickor...
  • maljor

Har faktiskt redan diskuterat med min m2b om hur vi ska göra sen när vi får barn. Har vi råd så ska vi självklart lägga undan barnbidraget under de första åren. Sedan kommer de få "flyttahemifrån" saker i present och julklapp plus just det där om hyran. Antingen kommer de få pengarna när de flyttar hemifrån eller när de köper hus

Hade i stort sett allt med mig när jag och killen flyttade ihop. Hans mamma såg dock bara att det var han som hade en tv och en gammal dator (värd max 500 spänn) och tyckte inte att hela mitt bohag var värt något. Men när man räknade efter så var det ju faktiskt jag som hade med mig saker av värde (2 uppsättningar av nästan allt i ett kök).

Jo släkten är bra, eller iaf delar av den. Hans familj kan jag gärna vara utan. Fick ett halsband i present av dem nu när jag fyllde som hans mamma egentligen ville ha. Detta enbart för att hon ska kunna låna det när hon vill =(
    Men men, snart är det jul så då hoppas jag att vi får ett litet bidrag till det vi verkligen behöver istället för en massa annat som hans familj tycker att vi behöver *låter väldigt ego och elak nu men fick pappersservetter ett år för att de jag hade köpt hem inte hade tillräckligt fint mönster* hmm... nu spårar tråden ur mer och mer men på ett sätt handlar det ju om att spara pengar

• pickolina

maljor - Ja det är ju ovärderligt att ha ett startkapital (pengar + grejer) när man flyttar hemifrån. Mina föräldrar tänkte aldrig på sådant så jag är oerhört tacksam att min syster gjorde det. Sedan sparade jag ihop och köpte inredningen INNAN jag flyttade så jag skulle slippa bo i en tom lägenhet.. :)

Jag tycker inte att du låter otacksam alls.. Att få en massa saker som man ändå inte vill ha ställer ju egentligen mest bara till med besvär. Det där med halsbandet var ju verkligen otroooligt. Jösses... Är det sååå man ska göra alltså? *asg*

Ja "lite" OT blev det...men vi pratar ju i alla fall fortfarande om ekonomi och hur man spenderar mer eller mindre smart... :D *fniss*

• maljor

Min mamma kunde tyvärr inte ge oss 5 syskon varsitt startkapital men däremot har vi ju fått saker så jag hade inget tomt hem ändå. En extremt full lägenhet har vi. Bor i en trea och hela lägenheten är full plus att förrådet är smockfullt

Ja, det är tydligen så man ska göra, då slipper man ju köpa det själv sen *flinar* nä, jag försöker själv köpa saker som folk kan ha nytta av eller som de önskar sig just för att annars samlar man bara på sig en massa onödigt som samlar damm och sedan slänger man det. Inte för att man är otacksam utan för att det är så. Men att man sedan ger bort papperservetter när man själv kräver saker för tusentals kronor (hans familj har inte lärt sig att vara ödmjuka och ÖNSKA sig saker) förstår inte jag. Visst, jag vill ha en diamantring för 40000 men det är något jag vet att jag inte kommer få, däri ligger ju skillnaden mellan en normal människa och hans familj.

Fick faktiskt 1000kr i present som jag ska shoppa för nästa vecka när vi är till sthlm. Och lagom till dess har man ju fått lönen oxå plus att vi denna månad fick underhållsrabatt på hyran eftersom den inte är renoverad än (ska få allt nytt om vi vill ) och den var på 624kr så då har man lite mer pengar ändå

Vad ska damen *hehe* göra i mellandagarna då?

• pickolina

Haha.. Ja det kan ju bli lite knepigt det där, att sammanföra två släkter... *ler*

Vi har faktiskt skippat allt som har med julklappar att göra, sedan några år tillbaka. Jularna har nog aldrig varit så trevliga som nu! Det är så skönt att slippa allt det där.. Slippa hålet i plånboken, slippa klura ut vad man ska köpa, slippa den stressiga julhandeln, slippa få en massa onödigt osv... Jag tycker att julklappar förstör lite faktiskt. Numera så lägger vi pengarna på att hitta på saker tillsammans under julen istället och det är så mysigt..det är vad julen handlar om för mig... :)

Mellandagarna.. Hehe.. Då ska vi i min familj utnyttja varandra.. Utnyttja att alla är lediga samtidigt dvs. Vi har alla olika projekt på gång och behöver hjälp av varandra för att fixa dem. Det inkluderar MYCKET shopping!!! :) Nya möbler, ny spis osv. Sånt som man behöver bärhjälp till osv... Annars brukar jag faktiskt göra allt för att undvika julhandeln. Jag shoppar aldrig på helger, när det är rea osv... FÖR mycket folk!..

• maljor

Jag skulle aldrig kunna sluta med att ge folk julklappar. Behöver inga själv men jag älskar att slå in fina paket och ge bort

hehe... man ska utnyttja sina släktingar. Nä, men det är bra att man kan hjälpa till. Kommer nog hjälpa mamma en del med huset när vi är ner. Som tur är fick ju m2b ledigt alla mellandagar så först slutar han 2 på fredag och sen börjar han inte jobba förrän 2:a januari igen

• pickolina

Vad härligt, då har ni massor av tid för varandra och för att mysa... :) Hittade du förresten några fina "julunderkläder"???

Jag älskar oxå att ge presenter, men jag gör det hellre utan anledning... Jag tycker att det är jobbigt när det finns krav på presenterna. Tex vid jul, födelsedagar, bröllop, dop osv.. Avskyr det!.. I min familj så förväntar vi oss däremot aldrig födelsedagspresenter och då känner jag heller ingen press och då är det jätte skoj... Jag har svårt för krav och förväntningar helt enkelt men om allt är på ett avslappnat och naturligt sätt så känner jag helt annorlunda.

• maljor

Köpte ett par string med knytband i sidorna och längst ut hänger vita fluffbollar. Tänkte ha bara dem som överraskning men sedan har jag köpt vanliga underkläder till julafton oxå som går att ha under kläderna ;)

Har faktiskt krav inför julen och det är 1: familj, 2: julgran, 3: julmat och 4: kalle anka. Visst har jag enorma krav på min tillvaro?

Japp, ska mysa som bara den. Ska även passa på att dricka julcider eftersom jag hoppas att jag inte kan det nästa år

• pickolina

Låter som riktigt bra inköp av underkläderna.. Det är ju jätte skoj med både sådant som man faktiskt kan använda under och sådant som mest bara har vid speciella tillfällen.. Love it!!!

Jo men sådana krav är OK tycker jag... :) De kraven har nog jag oxå faktiskt. Basgrejerna liksom... Fast jag överlever utan julgran och kalle anka dock. Även om jag uppskattar dem...

Hihi... Ack så...det är sådana planer på G... :)

• maljor

Ja det är såna planer på g. Ska bara äta piller 5 månader till har vi bestämt så ska vi sätta igång med bebisverkstad sen vi övar så länge

Har massor med olika som jag bara kan använda vid speciella tillfällen. Har iofs en massa snyggt som passar under kläder oxå Har precis lagt bud på en "korsett"

• Skog

Nu tycker jag att Pickolina och Maljor har gaggat på här ostörda alldeles för länge.

Jag tycker ursprungsämnet var intressant så jag puffar upp det.

Jag har själv för första gången PÅ RIKTIGT insett att JAG måste ta tag i min ekonomi och börja spara ordentligt. Det är inte vettigt att man som jag har en fast månadslön som är hyfsad och ändå bara sparar ca 500 kr i månaden. + att jag sedan men ett par års mellanrum tömmer kontot för en resa eller så. Jag har helt enkelt insett att det bara är MITT ansvar att jag har en buffert och innan jag har det ska jag inte ägna mig åt resor och onödig inköp. Om jag köper färre småsaker har jag större möjlighet att spara till roliga större köp.

HUR gör man nu detta? För mig är det den klassiska metoden: skriv upp alla utgifter ett par månader och lägg sedan upp en budget. Och vet ni vad? Just nu är det kul, det blir en sport av det hela. Och så har jag ökat överföringarna till sparande.

Tjipp på er!

Svar på tråden Rika flickor...