• MiaVinterbrud

Nya Pitetråden

Gör en ny tråd för oss brudar i Piteå. Här kan vi babbla och surra bäst vi vill

• Svar på tråden Nya Pitetråden
  • SagaTova

tveksam att någon har provsmakning här *L*
    Men man kan ju fråga. Jag vet inget om kvartersbagarens tårtor. jag är ingen tårtfantast över huvudtaget. Jag försöker få igenom att skippa det helt och köra med ngn god efterätt istället....

har handlat dekorationer idag trala la la.
    så roligt! men nu börjar det vara dags för oss att få iväg inbjudningar å de
    Shit vad tiden börjar gå fort nu. grunnar på vad som måste vara klart till när inbjudningarna går ut....

• Phidelie

Jag älskar allt som är sött och sliskigt men eftersom jag inte är från trakten har jag inte så stor koll. Men jag tror på Kvartersbageriet, har köpt smörgåstårta där och den var supersmaskig.

• MiaVinterbrud

Kvartersbageriet var iaf billigast...inte för att det gör så stor skillnad med några kronor, men ändå
    Jag kanske är dum som tänker att billig=ful...haha, kan man rå för det när man bara tänker gifta sig en gång

Jag funderar på att skippa efterätten och bara ha tårta...sen dukar vi fram ost som får stå framme under dansen. Jag är rädd att många äldre drar direkt efter maten om vi sitter för länge...Känns det snikigt att hoppa efterätt??

• SagaTova

nej men herregud, varför skulle det vara snikigt?

Vad skulle du tycka själv? Gillar du att äta två efterätter?

Jag fattar inte varför man ska ha både efterätt och tårta. Yauk! Man blir ju proppmätt ändå ju. En chokladbit till kaffet, och efterätt senare eller tårta skulle jag rösta på.

Men jag är stort fan av choklad. Tårta är överskattat tycker jag. I så fall ska det vara en med maräng/sockerkaksbotten och rivna äpplen. Det är smask.

Gjorde en så god efterätt i helgen, och lätt var den också. Panacotta med kaffe och chokladsmak. Mums mums! Går bra att förbereda också.

• Phidelie

Jag ser tårtan som efterätt och som gäst skulle jag bli nöjd med enbart det.

Vi har inte börjat planera maten ännu, ska prata med kocken och komma fram till någon bra meny. Buffé ska det vara iaf. Sen får vi se om det blir tårta eller efterrätt, vad som passar bäst.

• SagaTova

Vilka tar ni in offerter från? (om ni gör det alltså)

Hur gör ni med alkohol? Bjuder ni på allt? Köper ni från utlandet, eller på systembolaget?

• MiaVinterbrud

Vi kommer att bjuda på all alkohol. Min svärfar reser mkt och kommer därför att köpa från Tyskland
    Vi var på några vänners bröllop förra hösten, dom bjöd på spriten men hade en sparbössa vid baren med en bild på sitt drömresemål. De flesta la en slant i den och dom gick +- noll på baren iaf

Jag har inte tagit in några offerter, men jag kollade runt vilka som gjorde billigaste tårtan, det blev Kvartersbageriet. Skillnaden mellan ställena var minimal, så det rör sig nog mest om att välja det konditori som gör snyggast tårtor.

• Phidelie

Jag tror att vi kommer att köpa sprit från Finland, fast jag vet inte om vi kommer att ha fri bar. Ska räkna på vad det kommer att kosta. Jag tror att det kommer att gå åt mest av öl och vin.

Eftersom vi fixar det mesta själva så har vi inte tagt in några offerter.

• SagaTova

Ja det hade ju inte varit illa och kunna beställa från Tyskland, det är ju smart.

Är skillnaden mot Sverige/Finland så stor, tyckte inte det verkade det när jag var på Alco men å andra sidan är jag sämst på att räkna om mellan euro och kronor. Bedrövligt men sant.
    Ölet och vinet är ju billigare i Sverige ialla fall, eftersom finländarna åker över till Happis för att shoppa på apoteket och handla öl/vin.

Vi vet inte hur vi ska göra med alkoholen ännu. Vi får se. Bjuda till maten är då säkert i alla fall så får vi se sedan.

• Floora

Hej hej.En till pitebrud. Ville höra om det är ngn som har erfarenhet av att bygga naglar på vejm make up.Har inte gjort det förut och är lite osäker.Någon som vet hur pass bra de håller? Mitt jobb kräver sin nagel;)

Svar på tråden Nya Pitetråden