• Svar på tråden Januari 2007, nu gifta.
  • stormvind

Äntligen får jag vara med i vår månad-tråden. Det var ju hemligt så jag vågade inte tidigare...men nu är jag här!!!

Har det gått bra för alla er andra. Vi hade en alldeles...alldeles underbar dag

• K -76

Nu har jag tjuvkikat på Skidbruds bilder. Jättfina!

stormvind:
    Då måste du ju berätta, När, Var, Hur?!?

Hur går det med de nya efternamnen? Har många av er bytt? Mannen har inte riktigt förstått att han inte heter -son längre, iaf inte när han svarar i telefonen på jobbet...

(Och så ryser jag lite till över det där klippet... "Why did you let me cut of my hair??" Ja, vad skulle man ha gjort? På träningen lär vi oss iaf att springa fort från personer med vass föremål i händerna)

• Halvar

Idag hämtade jag ut mitt nya körkort men jag garvar åt namnteckningen. Det ser ut som en tolvåring skrivit! Fattar inte, har ju övat på den där namnteckningen i nästan fem år, men den var helt omöjlig att få ner på den där lilla raden till Vägverket.

Hade också en smärre identitietskris några dar efter bröllopet. Även fast jag älskar mitt nya efternamn, som jag tycker är betydligt finare än mitt förra, så tyckte jag det var så märkligt att inte heta det längre. Jag "smakade" på mitt nya fullständiga namn, men jag kunde inte riktigt förlika mig med det, och förstå att det var jag.
    Det var ju ett väldigt angenämt problem och det gick över väldigt fort, dock hade jag verkligen inte räknat med att känna så.

• Halvar

Stormvind: vilken underbar bröllopsdag ni verkar haft och vilka vackra bilder! Grattis!

• stormvind

Halvar

Vad är det jag måste göra nu efter bröllopet som har med namnändring att göra?

Kommer ändring av körkort automatiskt?
    Jag har skickat in om namnbyte.

Redan efter vigseln så kände jag något liknande ang. mitt efternamn. Vi har båda lite ovanliga och det kändes lite konstigt att "lämna" något man levt så länge med.
    Det stora kruxet är dock namnteckningen, jag har inte ens tränat, inte en enda gång...fniss!

• stormvind

Tack så mycket, jag är så lycklig trots att vi levt ihop i snart 14 år. Men det är ändå en speciell känsla!

• K -76

Stormvind:
    Vilka jättefina bilder, och vilken häftig överraskning. Jag var gäst på ett sådant bröllop en gång, och den där adrenalinkicken man får när man inser att de faktiskt står där och gifter sig är väldigt häftig, så era gäster är bara att gratulera (och ni också, så klart!)

Efter att man skickat in om namnbyte så kommer det ett personbevis från skatteverket med det gamla och nya namnet på, som man får ha med sig och visa upp om det skulle behövas. Det tog mannen 3 dagar att få sitt. Vägverket skickar ut ansökan om nytt körkort pga namnbyte automatiskt. Tog drygt en vecka, tror jag. I samma veva kom också nya bankkort. Vissa instanser uppdaterar ju inte sina register mot skatteverket (tex AmEx, har jag märkt), så då får man skriva dit själv. De brukar vilja se det där personbeviset.

Nu ska jag ringa vår fotograf och fråga vänligt om han inte kan RAPPA PÅ med bilderna lite...

Svar på tråden Januari 2007, nu gifta.