• alexaa

styrketräning upp i vikt??

Hej hopp!!

Nu är det så att jag har börjat träna på gym. Jag tränar kanske 3-4 ggr i veckan på gymmet samt aerobic och promenader ut över detta.
    Jag är ute efter att gå ner ett par kg och att bli fastare i kroppen.

Hur funkar det eg med styrketräning?? Hur mkt kan man tänka sig att jag går upp i vikt av att fett omvandlas till muskler?? Är 3-4 ggr i veckan lagom får ngn som jag?? Är en 22 årig tjej som väger 57 kg och är 164 cm lång..

tack på förhand för alla kloka inlägg=)

• Svar på tråden styrketräning upp i vikt??
  • Pomodoro

Fett omvandlas ju inte till muskler direkt, musklerna blir storre och fettet kan brannas bort. Men man kan bygga muskler utan att bli smal och man kan bli smal utan att bygga muskler. Men eftersom muskler vager mer an fett kanske du inte gar ned i vikt trots att du forlorar fett. Basta sattet ar att mata sig.

• Snowsee

Varför ska du gå ner i vikt när du har ett BMI på drygt 21?

• demilo

Håller med Snowsee, du är ju helt normalviktig. Satsa då hellre på att tighta till kroppen med träningen än att stirra dig blind på vågen. Känn istället hur då mår och känner dig, använd istället måttband och mät kroppen. Det säger mycket mer än vågen :)

• alexaa

tack för era inlägg..

snowsee: nu va de ju inte sånna åsikter jag var ute efter. Jag vet att jag inte är överviktig på ngt sätt men fett sätter sig på olia ställen på olika människor och jag har lite runt magen som jag vill ha bort. Blir ju inte utmärglad om ja går ner några kg heller..

några som har tips om hur jag ska äta när jag tränar så som jag gör?? Har svårt att hitta bra maträtter, mellanmål m.m. sm ger mig tillräckligt av allt jag behöver..

tack hörrni=)

• SuperLisa

Hej hopp!

Tips på hur du ska äta? :) Fem mål om dagen:

Frukost: havregrynsgröt, frukt, smörgås.
    Mellanmål: Nötter (solrosfrön m.m.)
    Lunch: Proteiner, kolhydrater, fett och fibrer.
    Mellanmål: Knäckebröd med keso.
    Kvällsmat: Samma som lunch
    (Mellanmål: om du känner dig hungrig kan du exempelvis äta nötter, ta en macka)

Det är viktigt att du äter kolhydrater även om ditt mål är att gå ner i vikt! Om du snålar med dem så blir effekten den motsatta. Även proteiner är väldigt viktiga när man tränar/styrketränar. För att man ska kunna bygga muskler behöver kroppen ett tillskott av proteiner. Du ska även tänka på att äta varierat.

Tänk även på att enbart styrketräning inte är särskilt fettförbrännande, det som behövs är isf 1-2 högintensiva pass i veckan som till exempel intervaller.

Lycka till! :)
    Lisa

• Kiwin

Jag väger typ 82 kg och är 165 lång. Dvs jag har ganska högt BMI, men jag har väldigt låg fettprocent! Så för mig går det inte att lita på vågen och BMI. Det är mina muskler som gör att jag väger mkt. Så det är fullt möjligt att du kanske går upp i vikt eller stannar kvar i den vikt du har.

Jag löptränar, simmar och styrketränar flere ggr i veckan. Jag går inte ner i vikt, men hullet blir fastare och man blir pigg och fräsch. Så räkna inte med att gå ner i vikt, men du kommer att bli mer vältränad och fast i hullet :)

-lycka till-

• Kiwin

va skrev jag 82 för... jag med 80 kg...sorry :P

• alexaa

okej... ja vet att ja antagligen kommer gå upp ngt kg men de får ja väl leva emd då=) bara jag blir fast o fin till sommaren..

har ni några tips på hur jag förbränner fett bäst?? När på dygnet?? hur ska ja äta?? vilken sorts tränin??

• Lena+Mattias=sant

"Jag vet att jag inte är överviktig på ngt sätt men fett sätter sig på olia ställen på olika människor och jag har lite runt magen som jag vill ha bort. Blir ju inte utmärglad om ja går ner några kg heller.."

Det är just därför du itne ska titta på vågen utan istället mäta midjemått med måttbandet för magen kommer troligtvis att minska medan vikten står still. Och du uppnår det du egentligen vill, en smalare mage.

• Thezz

Hej!
    Simmning ska ju vara en utav de bästa allsidiga träningsformerna. Spinning ger en enorm förbränning men du tränar inte hela kroppen. Själv tränar jag precis som du, och vet att jag inte kommer att gå ned i vikt av styrketräningen. Det gäller att köra en hel del konditionsträning om det är viktminskningen du vill åt. Annars är det att träna magen mer för att minska midjemåttet, vilket jag också gör.
    Sedan äter jag aldrig efter klockan sex på kvällen. Ofta går jag och tränar på morgonen eller förmiddagen, vilket gör att på kvällen föbrukar jag inte så mycket energi. Så jag passar mig för att äta för sent. Ha en bra lördag!

• alexaa

hej alla!! tack för era svar... ja simmining ska ju vara bra. Ja har lite problem em de dock, opererade brösten för ett tag sen och tycker nu att simning är otroligt obekvämt. Tänkte börja springa.. de e väl oxå bra träning??

har bestämt mig för att april e min månad..nu ska dom där 3 kg väck=)haha

Svar på tråden styrketräning upp i vikt??