Hur får vi det roligaste festhäftet??
Kom igen nu alla! Era bästa idéer för att göra det roligaste festhäftet. Vad ska ni ha i era???
Kom igen nu alla! Era bästa idéer för att göra det roligaste festhäftet. Vad ska ni ha i era???
Vi har 100 gäster och har haft hyfsat lätt för att skriva om gästerna, förutom ett 20-tal. Det är respektive till några av sambons idrottskompisar + lite annat löst folk. Han mailade helt enkelt ut till sina kompisar och bad om 3-4 ord (adjektiv och intressen) som passar in på deras respektive och fick svar av alla direkt. Nu har vi skrivit om alla gäster, men ovanstående förslag är också bra. Kul med bara ett ord om alla, då får man verkligen något att prata om!
Vi var på ett bröllop i helgen, men ca 50 gäster, det var ca 8 talare och man hann knappt kolla i festhäftet, och ännu mindre sjunga sånger och göra pyssel. Toastmastern gjorde ett kanon jobb, han gick igenom årtal från att brudparet föddes och saker som hänt i väröden fram till bröllopsdagen, det var verkligen kanon.
Han hade även en del fejktelegram som han läste upp, som tex brudgummens gamla blockflöjtsfröken, brudens högsta chef Anitra Steen mm. Så himla roligt!!
Så, jag vill bara säga, och även till mig själv, att ge toastmastern mycket utav kvällen och lägg mindre tid på festhäftet.....
Kanske ska tillägga att ett annat bröllop vi var på, med 100 gäster och vi inte kände så många.....då kollade jag igenom hela häftet under middagen som tog ca 6 timmar.....
vi var på bröllop somras med ca 80 gäster och ett ganska tunnt häfte. Jag läste igenom det på en kvart o sen visste jag inte vad ska skulle prata med bordsgrannarna om.. Det är bra om häftet leder till samtal, det ska inte va långa romaner som man sitter tyst o läser...
Men hjälp, jag trodde det var en tråd med en massa bra tips utskrivna i, men minst 15 sidor var bara skicka det hit o dit. Lite jobbigt faktiskt! Men nåt litet tips hittade jag iaf!
jo.. dela gärna med dej om du har fler tips att komma med... Jätte trist att tråden blev så full av mejladresser...
Hej på er. Har klippt och klistrat så nu är alla goda idéer här:
Rim om alla gäster
Bordsbingo
Roliga saker om killar/tjejer
ett festhäfte med lika som bär bilder på alla gäster. det kan vara en idé. Ta i så fall hjälp av www.myheritage.com
jag kikade i ett häfte från min m2bs kusin eller nån annan släktings bröllop... Då hade de skrivit upp vad gästerna hette o sen bara ett samtalsämne efter. Typ "sara - hästar" "tomas - fågelskådning" Det tar inte jätte lång tid att komma på en sak om varje person som de skulle kunna tänka sig att prata om.. Kan ändå bli en kul grej..
Sen är ju bingo som typ "brudgummen petar sig i näsan" "någon tar mat tre gånger" (om man har buffe) "bruden tar av sig skorna" osv.. Sen ska gästerna försöka få 3-4 i rad o ropa bingo om de lyckas... Åtminstone kul att läsa...
Sen är typ pussel, sudoku ordvitsar mm alltid kul..
kolla in puzzlemaker.school.discovery.com/WordSearchSe...
Välkomsttext
Meny
Bra att veta (om fotografier, pratstolar och gästbok)
Bordsplacering
Vem är vem?
Det här visste du inte! (om brudparet)
Dikt från Kristofer (eftersom vi inte vill hålla tal till varandra men ändå säga något personligt)
Dikt från Annelie
Bordsvisor (3 st)
Tacktext
Mingelbingo, fick tipset här på BT, verkar jättekul . Man gör i ordning bingobrickor o skriver ngt i varje ruta... typ
har delat lägenhet m bruden
bor i Italien
är veterinär
O sedan ska folk gå o snacka m varann o hitta personen som påståendet stämmer på o få dennes signatur i rutan... den m full bricka först har fått bingo o vinner ett pris
Saker som är svåra att säga när du är full:
- Oöverträffat
- Innovativt
- Preliminärt
- Kvastskaft
- Diskussion
Saker som är VÄLDIGT svåra att säga när du är full:
- Specificitet
- Cogito ergo sum
- Brittiskt
- Konstitution
- Passiv-aggressiv störning
- Substantiera
- Tillvägagångssätt
Saker som är i stort sett omöjliga att säga när du är full:
- Tack, men jag vill inte ha sex.
- Nix, ingen mer sprit för min del.
- Ledsen, men du är inte riktigt min typ.
- Godkväll konstapeln, är det inte en underbar kväll?
- Åh, jag kan inte, ingen vill höra mig sjunga!
Kom just pa en grej... Vi ska ha internationellt bröllop och undrar om det vore skoj med en liten 'tysk-svensk-ebgelsk ordbok för bröllops gäster' i häftet. Där kan man ju ha lite roliga fraser som kan vara användbara tex. 'skicka vinet, tack', 'Är du gift?' etc. Sen maste man ju givetvis anpassa skojigheterna till gästernas humor sa att ingen blir offended eller tycker brudparet är helt koko.
jag bidrar väl själv då..
Satt o bläddrade i ett häfte jag hittade hemma hos min pappa. Där hade de (kanske är jätte vanligt o trist men jag har itne sett det innan) små annaonser.
Typ. "Nu säljer jag mina 438 ursköljda dofilus förpackningar till högstbjudande. Svar till "han som inte kan slänga"."
eller "stor brödkavel eller annat bra, hårt föremål t.ex. spade köpes omgående. Svar till "nybliven fru""
De hade jätte många såna lite varstans i häftet och alla pikade lite till antingen brud eller brudgum. Ett lite kul sätt att avslöja små detaljer om paret.
Jag har läst i andra trådar där man kan göra ett bingo, typ att man skriver saker som brudens mamma går på toaletten, eller bruden blir rörd till tårar vid tal. Och då detta händer så får man kryssa i. Den som sen får bingo först får resa sig upp och ropa BINGO, och så vinner den något, ex en drink biljett el så.
tips till bingo:
-någon tar mat tre gånger (vid buffe)
-brudgummen kliar sig i näsan
-bruden tar av sig skorna
-någon börjar talet med "jag är ingen talare men.."
-någon håller för långt tal
-brudens mor blir tårögd
-bruden skrattar så hon gråter
-brudgummen skrattar tillgjort
hmm.. bara ett litet smakprov. Man kan ju ha "omöjliga" saker oxå som "någon använder en hårfön" eller kul som "någon flirtar me tärnan"
hihi.. tack.. jag la till en
"brudgummen kliar sig i skrevet"
"bruden snubblar på klänningen"
Detta lånade jag av någon här på BT, men kommer faktiskt inte ihåg vem. Men det var så bra och jag hoppas upphovskvinnan inte misstycker.
En frågesport där varje fråga kan besvaras med antingen Bruden eller Brudgummen (kan tex vara vem som skall byta efternamn, vem som tog körkort först eller vad som helst som gäller bara den ena i brudparet). I programmet har man sen 2 lappar, en med hans och en med hennes namn. I början av frågesporten står alla gäster upp och man svarar genom att hålla upp lapp med namnet på den man tror frågan gäller. Svarar man fel måste man sätta sig ner. Vinner gör den som står sist kvar.
Vi tyckte det var en jätterolig idé och hade rätt kul när vi satt och skrev ihop frågor.
Vi tänkte också göra så att frågorna redan står i festprogrammet. Och alltså är det tillåtet att "fuska", dvs diskutera frågorna i förväg med sina bordsgrannar. Kan ju vara ett sätt att bryta isen om det blir lite tyst...
Rasberry
Angående att skriva om gästerna tycker jag oxå det är svårt. Har varit med om att man varit på bröllop där det står om en själv "pratglad liten tös". Jaha. Och vad ska man då prata med grannarna om. Man vill helst sitta tyst för att bevisa att man inte alls är pratglad...
Vi funderar på att bara skriva ett samtalsämne efter varje person. T.ex. Berta - hästar, Olle - biodling osv. Bara ett ord som man kan prata med den personen om. En sak om varje person kan man komma på.
Annars tycker jag själv att det kan bli lite mycket med dessa personbeskrivningar men jag måste ju erkänna att jag läst dem på alla bröllop. Åtminstone läst om de personer man känner...
Istället för rim om gästerna ska vi skriva frågor man ska fråga denna personen om. tex Fråga Sara hur väl hon egentligen känner Idol-Agnes. (Sara kommer då från samma stad som Agnes)
Fråga Peter hur fort en kemisal brinner ner? ( Han vickade på en skola och hade kemi d något antändes och brandlarmet gick på skolan)
Alltså frågorna ska vara lite skojiga och lite elaka för de som tål det. Vi tror att det kan bli skoj.
Vi har 100 gäster och har haft hyfsat lätt för att skriva om gästerna, förutom ett 20-tal. Det är respektive till några av sambons idrottskompisar + lite annat löst folk. Han mailade helt enkelt ut till sina kompisar och bad om 3-4 ord (adjektiv och intressen) som passar in på deras respektive och fick svar av alla direkt. Nu har vi skrivit om alla gäster, men ovanstående förslag är också bra. Kul med bara ett ord om alla, då får man verkligen något att prata om!
ohmygodness... Läste igenom det du skrivit men missade det du skrev först att du klippt o klistrat.. Sitter helt plötsligt och tycker mig känna igen texten o inser snart att det är mina egna ord. Blev smått irreterad över detta innan jag insåg att det var mina ord och ett litet ihopklipp.. Haha! TUr man har så mycket bra att säga att folk kan citera! Haha!
vi har tänkt låta själva sånghäftet vara placeringskort och då kan man ju göra häftet mycket mer personligt också.
så vi tänkte istället för den där vanliga presentationen av alla på festen göra ett personligt brev eftersom man vet vem som har vilket häfte, en liten text om varför just den personen betyder så mycket för mig och om speciella saker vi gjort tillsammans och kanske lite bilder från gemensamma upplevelser. mitt mål är att det ska bli som en liten speciell gåva till dem, ett litet tecken på hur mycket jag tycker om dem.
sedan finns det ju givetvis respektive man knappt har någon som helst relation till, men då får de väl få ett ordinärt festhäfte, de vet ju ändå att de "bara" är respektive (äsch, det lät krasst, men ni förstår nog vad jag är ute efter :) )
Kanske ett konstig svar; Har du några kristna i din bekantskpaskrets? Fråga dem om de har några bröllopsjäften du kan få låna. Själv har jag en hel hög från olika bröllop jag varit på, kreativa och roliga.