• Abra

Bröstförstoring 9

Iangelin: Jag är inne här på forumet varje dag och hoppas att ni andra skrivit saker jag kan ta del av - ALLTING är av intresse ang. bröstop.! Så skriv, skriv, skriv "gott folk"!!

Har känt som att vi bara är några som "tagit över" här den senaste tiden - och det tycker jag känns lite trist. Vill ju verkligen höra om er andra, era erfarenheter, tips, råd och funderingar!

Va rädd att jag tagit för stor plats liksom med allt träningssnack och träningsfrågor den senaste tiden - att jag tröttat ut er andra!

Så ta plats ni med - vill ju det ju!!

Vart har du op dej Iangelin? Typ av implantat etc.?

Alla kirurger verkar ju säga så olika...

Som min kirurg (Charles), som säger att simning är jättebra träning efteråt, mer skonsam och så för hela kroppen, plus pilates, coreträning, snabba promenader och så småningom spinning.

De har sagt till mej att jag kan börja träna nederdelen av kroppen + lättare konditionsträning när stygnen tagits bort efter 3 v., och då kan jag oxå börja lyfta lite tyngre saker med överkroppen, men inte alls för tungt, och inga snabba, ryckiga rörelser med överkroppen - kan leda till inre blödningar etc.

Sen redan (!) efter 6 v. kan jag börja träna bröstmuskeln lite smått igen, men va väldigt försiktig med vikterna och ta det försiktigt, lyssna på kroppen. (Får inte göra armhävningar på 6 mån.) Men jag tycker 6 v. verkar lite - ska kanske vänta 8 v. ist - får se hur jag känner mej då - vill ju inte skada ärret eller muskeln.

Lyfter du tungt i jobbet eller?

Du kommer väl ihåg att stretcha bröstmuskeln mycket? Har hört att det ska va väldigt bra både före och efter op - men det vet du säkert redan iofs.

Själv joggar jag inte, men jag tycker oxå 3 mån. låter väldigt mkt att vänta.

Och ang. bh så ska jag inte ha någon alls de 3 första veckorna, då stygnen är kvar, och måste ha kvar den tejpen jag får på ärret efter op, och ev. tejpa över med kirurgtejp om den lossnar lite - men inte ta bort den första (bruna) iaf alltså. Sen när stygnen tagits bort ska jag tejpa ärren med kir.tejp i 6 mån.

Efter stygnborttagningen ska jag ha sportbh i 3 mån, och får sen ha en vanlig bh, men helst utan byglar (skaver mot ärret) i 6 mån, sen är även bygelbh OK.

Förresten - anledningen till att jag inte ska ha någon bh eller ens träningsbh de 3 första v. efter op är pga att jag har anatomiska implantat, och att de ska "hänga till sej", så de får sin rätta form - dvs så naturliga som möjligt - och inte som "två bollar" - är min stora skräck att få såna!! Såna regler har de iaf på VK, för att resultatet ska bli så bra som möjligt.

((Kram))

• Abra

Misha**: Ja, jättekul att ni andra oxå börjar höra av er igen - har saknat er röst här!

((Kram))

• Abra

Ett litet förtydligande: Ovanstrående va ju naturligtvis riktat till er alla, och inte bara till Misha**!

• Abra

Misha: NU är det svar till dej iaf! Tänkte på detta med stretching - konstigt att du inte fått några instruktioner om det tycker jag. För som jag förstått det så är det jätteviktigt med stretch efter op, man får t.o.m. lära sej vissa stretchövningar för br.muskeln redan samma dag som man op sej på VK, och man ska sen utföra dem regelbundet och ofta.

((Kram))

• Abra

Förresten, nån annan än jag som har eller ska op sej på Victoriaklininken??...

• Abra

Hej igen mitt i nattá!

Vill bara säga att jag är sååå glad att ni finns här tjejer!!

Själv kan jag inte prata med NÅGON annan person såhär öppet som med er ang. bröstop. - av den enkla anledningen att jag inte talat om det för många, och att jag inte känner nån alls som gjort en sån op. Man tar ju liksom inte upp det över kaffekoppen på jobbet! Känns ju tyvärr lite "tabu" fortfarande, och därför väljer jag noga vilka jag talar om det för. Ogillar fördomar och okunskap - och vill inte behöva "fösvara" mitt beslut att op boobisen större. Det är bara en ego-grej, och bara MIN ensak! Så det så!

Hur tänker och känner ni andra ang. omgivningen?

((Kram))

• Abra

Iangelin: Roligt att höra att du är så nöjd med din op! Hur hade du trott att det skulle vara? Blev brösten så som du förväntade dej? Ang. bröstmuskel-stretchövningar så är en annan bra att man för armarna nedåt och bakåt, med fingrarna bakåt då man sitter på en stol, och sen "brösta upp sej" och stretcha bakåt med armarna, samtidigt som man trycker sej lite uppåt. Man kan ju oxå ställa sej mot t.ex. en dörrkarm och hålla fast handen mot den, samtidigt som man strechar ut muskeln, samt spänna ihop händerna bakom ryggen och "brösta upp sej".

adreatica: Känns lugnande att höra att du redan efter 3 v. känner dej så bra! Vad för typ av implantat har du?

3barnsmamma: Kul att höra från dej igen! Som svar på dina frågor (fast jag inte op mej än, ska göra det om 1,5 v): På Victoriakliniken i Saltsjöbaden, 375 ml anatomiska geléhallon FF, 50 500:- (inkl. 5 års kapselbildningsförsäkring och konsultation). VK har en jättebra hemsida du kan läsa mycket om op på, samt många bra och tydliga bilder! VK är ett otroligt vackert och mysigt ställe, och Charles har rykte om sej att göra väldigt snygga bröst! Rekommenderas varmt!

((Kram))

• Abra

Iangelin: Ja, jättespännande - skräckblandad förtjusning!! Jag har 3,5 h tåg/bilfärd till kliniken, och min sambo tar ledigt från jobbet och skutsar mej dit och hämtar mej sen dagen efter (man ska helst va ute innen 9:00). Det är värt besväret om resultatet blir bra*hoppas!* Roligt att du mått så bra efter op! Jag är oxå aktiv och tränar ju mkt, vill inte heller ha för stora, men ändå att det märks skillnad såklart! Och jag ska ha i 375 ml., så det märks nog en del iaf. Jag har ni i ca 2 mån gått med 225 ml bulgur i en nylonstrumpa i sportbh till vardags, både på jobbet och träningen, för att andra inte ska märka så stor skillnad efter op. Särskilt vil´ktigt känns det på jobbet, så jag kan skylla på att jag sträckt ryggen eller nåt, om jag efter 3 v. sem. fortf. har ont då jag lyfter etc - eftersom jag har ett rätt fysiskt anträngande jobb. Känns småkomiskt att ha bulgur i bh:n liksom, men det är ju (nästan) bara jag som vet det!

Normalliten: Kul att du oxå är nöjd!! Hur mkt la du in, och vad hade du för strl innan op?... Låter tryggt och bra detta med din träning oxå - bra att ta det lugnt med bröstträning efter op. Har du höga vikter då du tränar Body Pump? Konstigt att min kirurg sa som han gjorde då, om att jag inte ska träna br.muskeln mer 1 mån innan op (men det har jag ju gjort ändå ).

3barnsmamma: Konsultationen gick snabbt (25 min), men jag litade på Charles (kirurgen) och vi kom överens snabbt. Efteråt fick jag prata med en sk "patientkoordinator" i ca 45 min - om allmänna frågor, info etc. - bra. Man kan ringa henne alltid dygnet runt t.o.m. oxå, om man har frågor ("jourtelefon") - jättebra service tycker jag! Ja, jag blev behandlad som "en prinsessa" på VK - och det kan man ju iofs förvänta sej då man betalar 50 500:- (+ tågresa och bensin 1400:- )!! Jag ska ha bakom br.muskeln, är vanligast och passar mej bäst, enligt Charles. Sportbh får jag ha efter 3 v. då jag tagit stygnen om jag vill, innan det ingen (!) bh alls. (Detta för att de anatomiska implantaten ska "hänga till sej" och bli så naturliga som möjligt i formen.)

((Kram))

• Abra

Squirrel och Norrlandsstinta: Kul att ni oxå hittat hit - varmt välkomna! Håller med om att detta är en superbra tråd ang. bröstop!! Hoppas ni fortsätter skriva mkt!

((Kram))

• Abra

Norrlandsstinta och KalasAnnah: Då är vi iaf 3 st som ska op oss på VK snart då!! Kul att vi kan dela våra erfarenheter och funderingar tillsammans här! (Jag ska op mej om 1 v.!! Alltså mån 25/6.)

Fr.o.m. idag får jag alltså inte dricka någon alkohol på 3 v. *stackars mej!* , och efter op inte äta nån vitlök på ca 2-3 v. (är blodförtunnande). Och det allra allra sorgligaste...*snyft*... det här är den s-i-s-t-a veckan jag får träna på ca 2 mån.!! Kommer verkligen att sakna det... Men ska börja "mjukträna" redan efter 3-6 v. Börja med cykling ute , promenader, sit-ups, spinning, core-träning, pilates (DVD hemma, ska köpa), simning och gymträning. Kommer dock att sakna Body Pump, Body Balance och Powerstrike nåt grymt... Älskar de passen, men då det är mkt bröstträning i dem, så måste jag iaf vänta tills 2 mån efter op, då även de inre stygnen läkt.

Ang. vilka jag berättat om op för så är det: sambo (såklart), mamma, 2 tjejkompisar + den enes sambo, brorsan + hans sambo, och 2 arbetskamrater. Känner att det inte angår fler, det är min kropp, och jag gör vad jag vill med den. Avskyr fördomar, och väljer därför att berätta om det för människor jag litar på och har förtroende för. sen om nån frågar i framtiden så kanske jag säger att jag gjort en op om de märker det och frågar, men annars inte. Får se hur jag känner det efter jag gjort op.

Just nu känns det såååå spännande, pirrigt, roligt, "hemskt" - ja ALLT på en och samma gång!!!! Och ang. bh/top efteråt, så väntar jag till efter op att köpa en sån, för jag vet ju inte nu vilken storlek jag kommer att ha och så. Vi har ju fått många bra tips på bra bh:ar/sport-topar, så jag ska kolla runt efter dem och prova mej fram vilken jag trivs bäst med. (Är eg. ingen bråska för mej - ska inte ha nån bh alls i 3 v. efter op. p.g.a. anatomiska implantat.)

((Kram))

((Kram))

Svar på tråden Bröstförstoring 9