• Nyfiken gul , nu fru

varför är billigt = skräp = ingen idé?

Något jag funderar över är om det anses fult o "billigt" att köpa billigare saker till sitt bröllop?

En kompis till mig är lite av den åsikten att om inget är äkta så får det vara...

O ser också en del här på forumet som är lite så att en klänning för 800 kr i en utländsk affär inte duger att gifta sig i - även om det faktiskt är en äkta brudklänning - hellre dog dom än att ta på sig nåt sånt "billigt"...

Kvalite är väl en sak - men det är ju inte det som det är frågan om här...

Att köpa ett diadem i vit plast på Glitter för 19:90 är rena självmordet att erkänna - istället ska man ha ett diadem för minst 2.000 kr med swarovskikristaller och doubleguld...

Ja ni förstår vart jag vill komma...

varför är billigt = skräp = ingen idé?

varför kan man inte vara lika fin i brudklänning för en tusenlapp o ha sidenrosor i håret från Tradera och äta på papptallrikar från Öb.... ??

Man blir lika gift ändå...

Okej man behöver inte gå till överdrift åt varken ena eller andra hållet men varför är det så svårt att vara smart?? Kan du spara 3.000 kr på nån pryl är väl det bara bra?

är det nåt jag missat eller inte förstår angående detta?...

jag fuskade en hel del vid mitt bröllop o det var det ingen som märkte o min plånbok blev bara glad... o gift blev jag!

• Svar på tråden varför är billigt = skräp = ingen idé?
  • gunsandroses

Ok. efter att ha läst denna tråden är jag lycklig. Jag läste Miss Cee+jagärsåkär´s inlägg om att papp-tallrikar är ok på grill-bröllop på landet. Porslin har varit mitt stora problem (och hål i budgeten).

så snälla Miss Cee berätta lite om bröllopet du varit på!

• lillamillan

Det roliga är att många inte ens SER att det är billiga alternativ.
    De kan tro att den där billiga klänningen kostat 7000 och att tiaran var värd iaf över 500.

Varför "kasta" bort pengar bara en dag för att folk ska se hur mkt man kan lägga ut?
    Visst, allt är inte bortkastat, men nog är det skönt att kunna göra klip ibland o slippa betala hutlöst men endå få det fint?

• lillamillan

Rix

Gillade ditt jordnära inlägg!!
    Det är ju kärleken mellan 2 som är viktigast den dagen och att båda säger "ja" inte om pärlorna i halsbandet är äkta :)
    Och det är ju tur det :P

• Anneleigh

Vad spelar pengarna förr roll egentligen? det är väl kärleken mellan 2 personer och att dom vill fira den som är viktigast eller?
    Min klänning kostar inte ens 500:- för min mamma syr min drömklänning men vi lägger 1200:- på att hyra porslin från lokalen och det enbart för att det porslinet passar vårt tema bättre än deras vanliga vita tallrikar.
    Mina smycken är från glitter kostade inte många kr men min bukett går på 1300:-. Min mamma syr förövrigt min m2b kläder och alla 3 marshalkers kläder oxå.
    Men det är inte summan som är viktigt utan att var och en får det bröllop dom vill ha. jag har köpt en hel del från tradera för att spara in pengar. har valt billiga alternativ på en del saker men lagt ner mer på andra.

• bridesilly

Billigt behöver inte alls vara skräp. Planerar man sitt bröllop långt i förväg som jag gör så springer man ofta på reor som man kan plöja igenom för fynden till dekorationer och kläder mm. Speciellt nu när sommarrean är igång på allt möjligt. Tipset är att alltid ha bröllop nånstans i bakhuvudet när man är å handlar. Man kan ramla över kalaspriser ofta

• Engelbert

Nä jag tycker det ska vara dyrt. Även om det bara är för en dag. Vi har inga problem med pengar och inte våra vänner heller. Vi skulle ALDRIG äta på papptallrikar eller ta ut kuvertavgifter!!! Vi låter en cateringfirma och våra bröllopskordinatorer fixa allt, själva är vi på semester under förberedelserna.

• Nyfiken gul , nu fru

Anneleigh ..

ja det är det som jag också tycker.. kärleken är det som ska spela störst roll..

alla gör som man vill helt klart men jag reagerar på attityden oavsett hur man vljer sitt bröllop.. dom som betalar dyra pengar fnyser åt billiga ideer o dom som vljer det billigare blir hysteriska vid prat om dyra pengar...

det är det jag inte fattar...

varför kan man inte acceptera varandra??

• *Lilla M*

Det är ju skillnad på bröllop och bröllop. Det finns ju inga ramar som säger vad som är rätt och fel. Jag menar, det hade nog blivit konstigt om vi hade haft papptallrikar på vårt bröllop, när allt annat var i en annan stil. Men på ett utomhusbröllop med grillfest kan väl papptallrikar funka utmärkt.
    Det som blir konstigt är ju om man har något som sticker ut för att det är alledles för billigt/dyrt i jämförelse med klassen och kvaliteten på resten av bröllopet.
    Har man bara valt vilken slags bröllop det ska vara, så finns det väl inget som kan vara fel.

• jocelyn

Ärligt talat; är det någon som minns särskilt mycket detaljer från andras bröllop? Jag kan komma på några få saker som fastnat i mitt minne:

1, båda sa ja
    2, de var finklädda, bruden hade klänning
    3, alla åt mat, den var god
    4, det var sommar (tror jag)

Ungefär så långt sträcker sig mitt minne. Nu var den här listan ett sammelsurium av minnen från ca 10 vigslar...men jag hoppas poängen framgick.
    Om nån skulle försöka sig på ett quiz för att kolla om jag minns färgteman etc skulle jag kamma hem noll poäng.
    Det viktiga är ju att brudparet är glada och nöjda med sin fest.

• Snart_FruL

jocelyn jag minns jättemycket från de bröllop jag varit på.

Inbjudningskortet från min väninnas bröllop, som var så enkelt men ändå så fint.

Det ifrån min m2bs kusin som de uppenbarligen hade klippt och klistrat ihop själva, det såg väldigt hemgjort ut.

Den roliga idén med att ge bröllopsgästerna picknickkorgar, i korgen fanns porslin och en tetra med vin. Genom att alla fick korgen som present, så fick de också ta med sig disken hem till sig själva...

Jag kommer ihåg vart och ett av de bröllop jag varit på som om det varit igår.

• Pampe-Marutta

Hmm.. jag tror att man kan spara in på olika saker men tror att viktigaste är att man inte är dumsnål.. Vi köpte bröllopsklänning för 3000kr nesatt från 6000kr pga utgående modell.. Vi älskar den klänningen och den ser inte 3000kr billigare
    Att hyra min frockcoat kostade 2000kr på Steens Herrmode men var tvungen att köpa broderad väst till för 600kr.. Den funkar faktiskt till vanlig kostym också så den är inte helt värdelös efter bröllopet Men som sagt kan man spara in så gör det..
    Vårat bröllop skulle vara ett litet för typ några st och kosta typ 10-15000kr totalt, nu är är vi 55 st och kostar runt 30000 och då har vi ändå försökt jaga fynd så mycket vi kan

• jojo matte

tänk på att det är din och din m2b's dag, ingen annans.. därgör skall ni göra precis som ni vill.. så att dagen blir som ni vill ha den.. dina vänner kan väl skaffa sina märkes prylar till sina bröllop (om d blir något sådant) ..inte leva genom dej och se ner på dej och dina val.. det är ju kärleken som man blir lyckligast av.. inte pengar och prylar!

gör som ni känner.. lyssna inte på andra om dom inte har något vettigt och gott att komma med!

• 071023 2

alla gör som dom vill.

Man får vad man betalar för

• Värmland08

ramlösa..
    utveckla gärna det där "man får vad man betalar för".

Njaa.. vet inte riktigt om jag kan hålla med dig. Minnena, upplevelserna, skratten, tårarna och leendena kan väl inte mäta sitt värde i pengar?

Säg att jag i stället för att hyra en klänning i Karlstad för 3500 kronor köper en till vigseln från Kina och en separat till festen från samma ställe och kommer undan med 1500 för båda, är det "sämre"?

Hur menar du? Att mitt bröllop kommer att bli sämre om jag lägger 30 000 än om jag lägger ut 60 000?

• JO-OL

Jag tycker det beror lite på...

Jag har väl egentligen "råd" att köpa det jag vill till mitt bröllop, men jag älskar att fynda och hitta saker jag vill ha till det bästa priset... :)

MEN, jag vill däremot inte rucka på kvaliteten så att den är helt kass, eller ta något som jag egentligen inte vill ha, bara för att det är billigt!

Men var och en gör ju som de vill, tycker jag! Fuska på, om det är det som man känner för! :)

• liz_s

jag tycker väl ett mellanting vi vill inte äta på papptalrikar men allt kan man fixa å trixa lite så kan man få allt till ett bra pris vi kommer hyra lokal med bord stolar vinglas champange glas bestik mm med städ betalar vi 2500 kr tycker det är ett6 bra pris. i ett fint gammalt hus.... mibn klänning har jag designat själv ritat och sytt upp på en utlandsresa med ekta siden tyg och fler olika tyger i blev det unnder 800kr sen vist vi har en del grejer som kostar mer en del som kostar mindre.

• hannis83

tur att pengar inte spelar någon roll för hur lyckat ett bröllop blir, har varit på sjukt trista bröllop för 100 000 kr och jätteroliga, mysiga bröllop för 10 000 kr (och tvärtom!)

jag och min blivande man kommer lägga ca 10 - 12 000 kr på vårat bröllop, och vi ska inte äta på papperstallrikar!

• majstigen

hej alla !

jag har massor med "råd" och jag skall dra till med allt överdådigt, jag skall på bröllopsresa till afrika, där jag hoppas slippa se några svältande som kunde behövt pengarna bättre, jag vill mest se exotiska djur!

synd bara att man inte kan köpa god smak, det hade varit nr. 1 på lista isf

(förlåt men jag kunde inte låta bli jag kommer få så mycket skit nu... HHAAHAHhahah hihi oups...)

• majstigen

Nejmen allvarligt talat, så är det viktigt att stanna upp och tänka på för VEMS skull man gör ett bröllop stort eller litet och om det är det man verkligen vill, jag är nog en rakt igenom medeltristing, varken det ena eller det andra.

Svar på tråden varför är billigt = skräp = ingen idé?