• Sirili

Bröstförstoring 10

Polstjärnan2 skrev 2007-09-30 22:36:43 följande:
    Hej tjejer!Var ett jag sedan jag var inne här. Kul att upptatera sig lite. Var på konsultation hos Leif på Eriksbergskliniken för några veckor sedan. Jag förklarade mina önskemål för honom och han rådde mig helt annorlunda mot Charles på VK. Leif vill ta runda geléhallon, hög profil, mjukhetsgrad 2, 350+375 (har lite olikstora bröst)och han tyckte verkligen inte att ett lyft var nödvändigt. Charles sade 310cc, anatomiska samt lyft via vårtgård. Ni som följt mina tidigare inlägg vet att jag velat kring det här med lyftet då jag själv inte anser det nödvändigt. Har lite, lite häng efter amning men det är minimalt så det var skönt att få svar från Leif att det inte behövdes. Har fått en op-tid där i november. Tror jag ska "köra" på det men imorgon ska jag även till Sophiahemmet för att få en tredje åsikt. Tycker att detta är så stort beslut så jag vill vara riktigt säker och känna mig helt trygg i mitt val av kirurg. Prinsessan: håller med dig om att Charles tydligt verkar förespråka anatomiska även om han även ibland opererar in runda. Personligen vill jag få tillbaks utfyllnaden, dvs det lite bulliga upptill som jag hade innan jag fick barn och det resultatet tror jag att jag får bättre genom runda. Det var mycket därför (+ det här med lyftet) som gjorde att jag gick till annan kirurg. I övrigt tycker jag Charles är en mkt skicklig kirurg så det handlade mest om att vi tyckte olika. Får en känsla av att han går mkt på vad han själv tycker, inte lika mycket på kundens/patientens önskemål. Gabbe: Stort lycka till inför din op! Vart ska du göra den?KRAM!
    Hej!!

Jag förstår att du resonerat som du gjort - och tycker det låter som väldigt kloka tankar i sammanhanget.

Spännande att se vilken kirurg det blir att du väljer! Fortsätt gärna hålla oss uppdaterade!

((Kram))
  • Sirili
    gabbe skrev 2007-10-01 15:33:18 följande:
    Ska operera mig hos clas lossing på carlanderska.Känns som jag har en förkylning på g, men det är ju två veckor kvar så jag hoppas det hinner gå över.
    OK. Hur kom du fram till att du ville op dej just hos honom? Nån särskild anledning? *nyfiken bara*

Ang. förkylning vid op så har jag förstått att det inte är nån fara om man bara är lite småkrasslig.

((Kram))
  • Sirili
    gabbe skrev 2007-10-01 22:10:48 följande:
    Har bekanta som gjort sina operationer hos honom.Har beställt en sportbh idag. Det va inget man behövde ha, men det gick bra om man tycker det känns bra.Kan ju vara bra att ha nått, kan ju inte ha bygel på ett tag...Det blev en StayInPlace Supersport Zip Nån som har en sån? Är den bra?
    OK, på det viset. Men jag tänkte på en sak - är det eg. inte bättre att vänta till efter op med att köpa en bh? Hur kan du veta redan nu vilken bh-storlek du kommer att få?...

Som jag t.ex. fick en betydligt större bh-storlek än vad jag nånsin kunde gissa innan - men de är iofs inte så stora som det "låter" - helt lagom till min kropp.

Vartifrån beställde du din bh förresten? Hur mkt ska du lägga in och vad har du för bh-storlek nu?...

((Kram))
  • Sirili
    Polstjärnan2 skrev 2007-10-02 22:15:12 följande:
    Hej!Har nu varit på Sopiahemmet också (tredje kliniken). Fick dock träffa en sköterska först så nästa vecka ska jag träffa kirurgen. Sköterskan verkade dock kompetent och seriös och jag fick bra svar på mina frågor. En sak dök dock upp som jag någonstans i allt mitt "tutt-vetande" som man byggt på med tiden verkar ha missat... Jag trodde att det fanns både runda och anatomiska geléhallon men sköterskan sa att de anatomiska är geléhallon medan de runda är trögflytande silikon, sk "cohesive gel". Jag har trott att just geléhallon är bättre för kroppen OM implantatet skulle gå sönder.. Någon som vet hur stor betydelse detta har? Kroppen bildar ju ett eget hölje runt implantatet (då det är ett främmande föremål i kroppen) som sägs skydda om implantatet skulle läcka men ändå.. Behöver jag fundera på detta tycker ni eller ska jag fokusera mest på form, storlek etc. Vidare tyckte inte sköterskan heller att jag behöver ett lyft så nu har 2 kliniker sagt nej och 1 ja. Hon ställde sig dock lite mer tveksam till storleken och pratade om 325cc istället för de 350cc som jag blev föreslagen på Eriksbergskliniken. Hon pratade om att jag då ev. skulle behöva ta anatomiska (pga fickan bakom bröstet kanske inte skulle vara stort nog och ev. riskera kapselbildning). Trodde inte storleken styr vilket implantat man ska ta och 25cc mer eller mindre är ju inte så stor skillnad. Vi får väl se vad kirurgen säger på måndag. ska ställa alla frågor igen då och sedan blir det till att ta ett beslut!! Då får det vara nog med funderande och velande, ha ha. Kram på er!!
    Låter konstigt att du lättare skulle få kapselbildning om du tar det liiite större implantatet - det skiljer ju så pyttelite - och jag har aldrig hört att storleken på implantatet skulle påverka kapselbildningsrisken.

däremot vet jag att man minimerar risken för kapselbildning om man:

¤ Väljer en riktigt skicklig kirurg

¤ Lägger implantatet bakom bröstmuskeln

¤ Tar geléhallon istället för släta vanliga
    (geléhallonen är nämligen mer gropiga och skrovliga på ytan, vilket gör att en för trång kapsel inte bildas lika lätt runt implantatet då)

¤ Noggrannt följer instruktioner från kirurgen ang. hur man ska undvika att lyfta och träna efter op

Sen är jag nästan 100% säker på att det finns även runda geléhallon, det är vad min rumskompis fick då jag själv op in anatomiska på VK - men kanske de inte har det på Sopiahemmet just?...

Ang. just geléhallon så är det så att OM implantatets ytterhölje skulle gå sönder och silikonet läcka ut i den kapsel som kroppen alltid bildar runt implantatet - så behåller bröstet ändå sin form pga att geléhallomnen har en sån konsistens - och man brukar inte ens märka att ytterhöljet gått sönder, och man behöver inte byta ut implantatet ens i de flesta fall, och det är ingen fara att ha det kvar iaf.

vilken klinik känner du mest förtroende för i nuläget? Har de även gett dej olika prisuppgifter? Skiljer det mkt?...

((Kram))
  • Sirili
    gabbe skrev 2007-10-03 10:15:04 följande:
    Beställde beh:n från Timarco, stoleken är C-E kupa så jag tycker att den borde passa, annars får jag skicka tillbaka den.Nä, jag kan ju inte vara säker på hur stl kommer att bli C-D kupa trodde kirurgen.Idag har jag 75A ibland 70B. Men det är inte så mycke "bröst" mest hud kvar efter amning.Brösten är lite olika stora så jag ska lägga in 325/350 runda geléhallon.Hur mycket la du in?Kram
    OK, men då borde ju bh:n passa, om den är så töjbar. Är det en sportbh eller?

Jag la in 375 ml anatomiska geléhallon FF soft touch för 3,3 mån sen på VK.

Hur kom du fram till hur mkt du vill lägga in?

((Kram))
  • Sirili
    gabbe skrev 2007-10-03 10:21:43 följande:
    Min kirurg lägger bara in runda, och han kallade dom för geléhallon, han sa att om man skär sönder dom så blir det två delar, att det inte kan läcka ut i kroppen. Är det inte så?
    Jo, det ska tydligen va så.

Här kan ni se en liten filmsnutt om hur det ser ut när man klipper itu en implantat, och även hur de tillverkas - rätt intressant faktiskt! :

((Kram))
  • Sirili
    aircondition skrev 2007-10-03 14:43:11 följande:
    Trögflytande silicon är också i fast form. Det kan inte rinna någonsatans. Något mer "lättflytande" än gelehallon dock. Dessa är precis som just gelehallon.
    Snälla - vill du - eller nån annan - på ett tydligt (nästan övertydligt ) sätt va jättegullig och beskriva vad den eg. skillnaden och likheten är mellan olika implantatstyper, mjukhetsgrader, märken etc.?? Är ju jättesvårt att förstå - tycker jag iaf! Är sååå tacksam om nån orkar förklara!

((Kram))
  • Sirili
    Polstjärnan2 skrev 2007-10-03 16:51:36 följande:
    Tack alla för er feed back ang. konsistensen på implantaten och övriga synpunkter och råd! Antar att jag då kan känna att cohesive gel är lika säkert som de något hårdare implantaten (tex anatomiska). Roligt att höra från dropdeadugly & aircondition som opat er hos Gylbert och att ni är nöjda och inte fått några komplikationer.sirili: Ang. vilken klinik/kirurg jag känner mest förtroende för och prisskillnader.. Lite svårt att svara faktiskt. Det kändes bra på Eriksbergskliniken och har fått bra kontakt med en tjej som precis opat sig där och är jättenöjd. Skulle kosta 42000kr. Har ju inte träffat Leif G på Sophiahemmet på måndag så då får jag känna efter där. Har dock fått ca pris på 40000kr. Hos Charles på VK blev det en dyr nota då han även ville göra lyft + fixa ett litet navelbråck som jag har (dock gått till Ersta sjukhus och fått bekräftat att jag ej behöver operera) och allt skulle gå på 79000kr tror jag. Charles har jag dock fullt förtroende för som kirurg (har opererat mig där tidigare)Jag svarar gärna tydligare efter besöket på måndag då jag ska ta mitt beslut. Har en op-tid i november på E-kliniken men Sophiahemmet har först i januari så kanske det blir lite avgörande också... (Beslut beslut..) Kramis
    Men guuud va Charles på VK va dyr då!! Har hört flera som blivit föreslagna och rådda att lyfta och fixa navelbråck samtidigt - han verkar väldigt sugen på pengar den mannen!

Min rumskompis då jag op mej på VK fixade ett navelbråck för 15 000:- samtidigt som hon gjorde en bröstop. Navelbråcksop är ju ett litet ingrepp, och hon tyckte det va bra att hon sen kunde säga till arb.kamrater och andra som hon inte ville berätta om bröstop för - att hon bara hade gjort en navelbråcksop ich därför va sjukskriven ett tag.
  • Sirili
    Polstjärnan2 skrev 2007-10-04 09:18:54 följande:
    Sirili: Kul film du lade in! Där ser man ju att det är trögflytande gelé i det runda implantatet. Skär man i ett anatomiskt tror jag det är ändå mer fast, precis som i ett geléhallon (rätta mig ngn om jag har fel) Ja.. jag vet fler som blivit rådda att operera navelbråck på VK. Många kvinnor som vill operera sina bröst har ju fött barn och fått ettlitet navelbråck till följd av graviditeten så Charles verkar där se sin chans att tjäna lite extra pengar. Förstår tjejens tankesätt att kunna skylla på navelbråck istället för brösten för att vara sjukskriven (så tänkte jag också) men säkert har hennes omgivning inte ens lagt märke till att hon har ett navelbråck och då lägger jag hellre ett plåster över naveln, låtsas att det är där jag opat mig och behåller mina 15000kr! Tycker det är lite synd att Charles är SÅ säljfokuserad. Det är ju det klinikerna lever på självklart men tror inte det är positivt i längden att suga ut så mycket pengar som möjligt av patienten. Jag var faktiskt HELT inställd på att operera mig på VK men blev tveksam då han började prata om navelbråck och lyftet som kändes onödigt (+ att han var så bestämd kring anatomiska trots att de två senare klinikerna säger att runda blir bäst på mig pga jag har så mycket egen bröstvävnad).((KRAM))
    Det är bl.a. det jag gärna skulle vilja få svar på här - om npån vet?? - alltså om trögflytande gelé är lösare i konsistensen än sk "geléhallon" - låter ju så iaf... Skulle varit intressant att se en filmsekvens även på geléhallon, hur de är när man klipper itu dem.

Ang. navelbråck - hur ser ett sånt eg. ut??...

Ja, Charles stora nackdel är tyvärr att han är alldeles för "pengagalen". *suck* Som när jag skulle göra min bröstop och han ritade på mej innan op - då hade jag inte ätit eller druckit på 10 timmar och va såklart spänd och pirrig inför op och va såklart därför också väldigt spänd i ansiktet.

Då såg han "sin chans" att försöka lura på mej en botoxinjektion (!) för den pytte-pyttelilla rynkan jag fick mellan ögonbrynen då jag spände mej. Jag sa att "hallå, det är ju ett nervgift ju! aldrig jag skulle injicera det! Och inte har jag eg. nån rynka mellan ögonbrynen annars - bara nu för att jag är spänd!"

Han sa att "Det är inget nervgift." Hallå, vad skulle det va annars liksom??? Hmmm....

Sen sa han oxå att "Jag menar inte att lägga på dej ett komplex eller så!"

Nej, och det har du inte gjort heller - tänkte jag. Det enda han gjorde mej va irriterad på hans stora pengaintresse!*grrr*

Jag har faktiskt hört flera som varit på konsultation på VK och andra ställen, och inte valt VK just för hans sätt och att han är så dyr.

I kitt fall va det inte så mkt mer än på andra ställen iofs: 47 000:-, för jag tog ju bara in implantat. Och jag är verkligen supernöjd med allt - och kan varmt rekommendera honom - men kanske inte då om man ska göra flera ingrepp eftersom nptan ju tenderar att dra iväg lite för mkt...

((Kram))
  • Sirili
    gabbe skrev 2007-10-04 09:34:16 följande:
    Min kirurg tyckte att en "lagom" bröstvolym skulle vara ca 400-500 och han uppskattade min till 100 i vänster och 125 i höger, så vi bestämmde 325/300. Jag tyckte det kändes jättestort först. Men så gick jag hem och provade med mitt ris, efter bara en liten stund så vänjer man ju sig, dessutom blir ju upplevelsen mindre när man får in det i kroppen har jag hört. Så jag ringde och ökade med 25, inte så mycket att öka men jag vill inte att dom ska bli för stora heller.Ja, det är en sportbh.Hur är dina nu då? Är du nöjd?Intressant filmsnutt!
    OK. Nån som vet hur många ml en bh-kupstorlek eg. är?...

Vad har du för bh-storlek nu då gabbe? Och för kroppsproportioner så att säga?... (Längd, vikt etc...) Vill du berätta?

Låter ju bra att det va en sportbh, de är ju "mildare" mot boobsen - särkilt viktigt att va iaf de första 6 mån efter op.

Ha en bra fredag allihop!

((Kram))
Svar på tråden Bröstförstoring 10