• Gemma

För mycket är aldrig tillräckligt.

Izunia: Jag skulle också vilja skära mig på min nya globalkniv... Vilket beror på att jag inte har någon endaste bra kniv, plus att jag numera är rätt okänslig inför blod och sånt. Hur många knivar köpte ni, lyllosar?

• Gemma

Hallå, en vecka efter due date och jag var på sjukan idag för en andra hinnsvepning (himla bra naturlig metod!). Min kropp är som en öppen port och jag har haft förvärkar i två dagar nu, av och till. Klart att det kan vara falsklarm och sådär, det är ju en seg jordnöt vi har att göra med, men jag tar det säkra för det osäkra så idag har jag laddat med oxfilé, bulghur, haricots verts, mörk choklad, cappuccino och annat som är bra att ha innanför skalet. Tänker att jordnöten också behöver en massa massa energi inför sin odyssé. Jag har sjungit för den också så att den ska känna sig lugn och våga komma ut. Mannen å sin sida är ju ingenjör så han har spånat på lite olika metoder, typ att jag ska ha ett speciellt skärp som jag börjar med att fästa under bröstkorgen och sedan flyttar nedåt dag för dag, tills utrymmet blir så litet att jordnöten tröttnar och pluppar ut. Låter förfärligt obekvämt, dock.

Vad mer - idag är det mulet. Jag gick en liten prommis med min kanadensiska vänininna och hennes bebis. Fick foto igår av alla bebisarna uppradade på mammaträffen i onsdags som jag också var bjuden på (men jag avböjde självklart). I följebrevet stod saker som "Hi mummies and babies, it was so nice to see you all, it's great that we were all due almost the same day". Pah! Så varför har VARENDA EN fått sin bebis minst två veckor för tidigt, när statistiken säger att de flesta kommer under veckan som följer EFTER due date? Svikare. Nåväl, jag lär nog tids nog kunna kompensera med en välvuxen, brådmogen jordnöt.

förhoppningsis, ditt jobb - visst var det på en advokatfirma? Och när börjar du?

Margaux, härligt med dyrt vinköp, vad blev det? Har också drabbats av shoppingsug på sistone, ska absolut unna mig lite nya kläder när jag får tillbaka min vanliga strömlinjeformade storlek 36, jag räknar med att det kommer att ta cirka tre dagar. Vad tror ni?

DVD:er: Här har halva nya säsongen av Desperate Housewives kommit ut. Men jag saknar Big Love, vill gärna se fler säsonger. Såg f.ö. en charmig film igår, Scenes of a sexual nature, som utspelar sig på Hampstead Heath i London. "Egg" från This Life (ni vet den brittiska serien om unga advokater som bor i en stor lägenhet) var med, bland annat. gossip girl är jag nu halvvägs igenom, har liksom ingen spärr utan ser fyra avsnitt på raken i mitt omtöcknade tillstånd. Den är väldigt underhållande och innehåller en hel del Birkin-väskor som jag får hålla till godo med i väntan på min egen. Mannen fick för övrigt sju nytagna bilder från John Lobb's bespokebutik på lästerna (såg jättekul ut med hans lååånga fötter i trä) och halvfärdiga skor. I mars måste han ta sig till London och plocka upp dem, planen är alltså att han ska göra ett besök på hermes i Paris också för att samtidigt hämta min väska. De skulle höra av sig denna vecka med definitiv info om när den är färdiggjord men de är sååå dryga och har såååå dålig service. Yes, den beryktade väntelistan är inget annat än amatörmässigt skött kundservice. (Who said värkarbete couldn't be glamorous ;) )

Vad ska ni göra i helgen? Mina planer omfattar ännu ett lyxigt restaurangbesök på the Bund, träning, massage samt en massa vila. Känner mig rysligt trött efter tre sömnlösa nätter (grannens AC fixades idag - yes!!)

Kram, G.

• Gemma

Hej på er! Inget nytt, molande mensliknande värk sen två dagar och en del oregelbundna värkar, skitsur hela tiden, på mannen, på allt. Den här fasen ska alltså ta i snitt 6-8 timmar men för några enstaka stackare håller det på i åtskilliga dygn... antar att jag än en gång blir den som drar den statistiska skalan åt den mest avlägsna ytterkanten... och samtidigt så betyder det ju att det går framåt. Egentligen är det helt perfekt, allt, ingen panik, ingen cityakuten, lugnt och fint mjukas kroppen upp. Det är bara så jäkla TÅLAMODSPRÖVANDE! Smuttade på en helschysst ST. Emilion från 1993 från igår kväll (Barnmorskan rekommenderar vin om man har utdragen latensfas, för att man typ ska kunna slappna av).

Kan knappast ha berott på de ödmjuka vinskvättarna men jag sov i alla fall djupt (inget oljud från AC:n - heaven!) nio timmar i natt, nästan som i dvala, efter att ha trott att det satte igång i går kväll. alla tecken var där, sen bara efter en stunds matlagning - puts väck. Men jag är ofantligt trött. Vaknade mitt i natten svettig och inrullad i täcket efter en mardröm om svensk byråkrati (jag skulle försöka fixa tandvårdsförsäkring och det kändes som att stå och trampa gyttja i flera timmar). Fick lång skön massage mot min ömma rygg (ett av tecknen på att det är på G) av mannen i morse, sen promenerade vi i en halvtimme mot massagestället för en timmes fotmassage. heaven. Jag satt typ som i koma. Resten av dagen har jag legat i soffan och ätit mörk choklad och tittat på Gossip Girl medan mannen försökt koppla ihop sin handycam med min mac.

Ikväll skulle vi ha gått på lyxrestaurang men jag känner mig sådär glammig så vi avbokade. Om jag orkar går vi bort till något mer närbeläget, finns en väldigt fin liten fransk bistro på lagom gångavstånd.

Får i snitt fem meddelanden per dag där folk frågar om bebisen har kommit. De menar väl men det är minst sagt enerverande! Som om man inte redan ansträngde sig tillräckligt för att tänka på annat.

Izunia, perfekt med tupperware för bröstmjölk. Mamma och pappa skulle köpa något i den stilen till mig och lägga med i lådan med grejer men hittade ingenting!

Lapinette på väg till gnistrande snö i Österrike... just nu skulle jag gärna se något annat än ett regngrått Shanghai.

Amelle, själv tycker jag att hinnsvepning är ett vackert ord, mycket mjukare och mer poetiskt än vårtgård, och hinnbräckning (som eventuellt blir aktuellt för mig om jordnöten inte kommit innan deadline, nästa fredag... förstå vad man måste stå ut med in the name of motherhood).

Vad ska ni själva göra i helgen?

Kram på er, G

• Gemma

Lapinette, italienska alperna inte österrikiska... det var väl det där om Saltzburg som förvirrade mig.

• Gemma

förhoppningsis: Hälsa London! Och låter helt underbart, alltihop. Tate är så fint, synd att man inte har råd att shoppa där också... Kram!

• Gemma

Jaaaaaa, jag har bakat och fött världens finaste tjej! Hon är stor, stark, envis och skitsmart. Blev jättesur på amningsexperten som skulle lägga sig i, sen när vi var själva tog hon ett stort resolut tag i nipplarna och åt och åt.

Hon har mycket mörkt hår och är jättemysig och trygg.

Det var... inte underbart för jag är gul, blå, prickig och ymnigt blödande (I'm not kidding) plus sydd in- och utvändigt med tusen arga små stygn, men jag klarade det! 3900g prakttjej, helt utan smärtlindring. Är så stolt. Och glad. Och mannen likaså.

Skriver mer när jag blivit någorlunda mera människa. Kram, G

• Gemma

Hej girls, nu sitter jag i mitt bordeauxfargade juicystall ute i biblioteket med en kopp te och ett stort apple, maten kommer snart (varje dag valjer man bland en fyrasidig meny bestaende av otroligt god restaurangmat, typ en soppa + en forratt som sushi, meze, sallaer eller rokt lax med kapris till forratt och lammfile, lax, pasta osv till huvudratt, creme caramel, cheesecake osv till efterratt, levande ljus och vin om man vill). Maxine sover inne hos mannen, jag var nyss och tittade pa henne och grat en skvatt igen, hon ar sa otroligt otroligt otroligt sot med sin plutmun och sina sma ljud, jag kan inte fatta det, jag som inte ville ha en bebis... grat visserligen mig till somns forsta natten for jag kande mig sa ensam utan min lilla van i magen, men nu nar Maxine borjar visa mer och mer karaktar sa visar hon sig faktiskt vara samma person. Samma energi, samma personlighet. Stor aptit, lyhord och verkligen smart. Inga hysteriska utbrott som man inte kan resonera sig igenom och matningen gar som en drom. Jag har varsta pamela anderssonrattarna nu! Men forhoppningsis, suck, du har ratt, sariga onda brostvartor ar dessvarre inte bara en teknikpryl. Speciellt inte nar bebisen ar sa galet glupsk som var. Har redan efter tva dagar sar pa bagge brosten, det skar i mig nar jag ser hennes enorma, glupska jattegap, hur hon vaser hogljutt och spanner ogonen i brostet och liksom tar sats och sen vroooom! varsta hugget. Men tack vare hennes malmedvetenhet och langa, ihardiga matningstider pa narmare en timme sa har vi redan borjat fa fason pa rutinerna. Vi vacker henne om hon vill sova over matpassen och sen trugar vi tills hon verkligen blivit matt. Tack vare det haller hon 4 timmar under natterna. OK jag har verkligen igen aning om hur det blir sen, men hon kanns verkligen robust. Skont! Fast anda ar hon valdigt mycket tjej, tjejansikte, sota sma tjejljud. Man bara dor. Jag ska kopa saaaaaa mycket klader haha!

Min egen halsa ar mycket battre, bloder inte lika mycket och stretchar, men det kanns otroligt att vi ska hem redan i morgon. Har redan vant mig vid att ligga i sangen och kolla DVD och ringa pa klockan sa fort vi undrar nat eller behover fraga nat om Maxine. Skoterskorna och sjukhuset ar heeeeelt fantastiska, ryktet om den galna svenskan som foder utan smartlindring och blir helt rabiat om man inte forklarar allt i detalj har spridit sig! Varje morogon kommer ocksa Maree, den stora, skotska amningsexperten och har ett traningspass for alla patienterna. Hittills har jag bara ammat liggande men i morgon ska vi ova sittande med kudde. Hon ska ocksa komma hem till oss och checka att vi har ordnat det bra for bebisen och oss sjalva (hon och de flesta andra ar overens om att de flesta har pa tok for varmt). Vi har typ sex grader kallare pa rummet an i resten av sjukhuset... Nu ska jag ga och kaka treratterslunch, ater och ater som en hast, kan dessvarre inte sova for jag bara aterupplever forlossningen och tanker pa Maxine och hur konstigt och underbart allt ar, men tids nog lar det funka det ocksa.

Forhoppningsis, laste om din londonresa, later helt underbart men gud vad laskigt med planet, tur att det slutade lyckligt. Piloten ar en hjalte.

Och tack for alla lyckonskningar, ni har i sanning varit en oupploslig del av den har graviditeten. Kramar, G

• Gemma

forhoppningsis, kollade saklart SCB innan vi bestamde oss, namntoppen ar ju en av de listor man INTE vill hamna pa ;)

Det finns 165 kvinnor som har förnamnet Maxine . Av dessa har 91 namnet Maxine som tilltalsnamn/förstanamn.

Och det kanns som lagom manga tycker jag.

• Gemma

Och jag blir tokig, jag KAN inte sova. Alltsa verkligen inte alls. Har sedan natten mellan fredag och lordag sovit kanske sammanlagt fem timmar, sjukt! Jag ligger i sangen och vilar och vilar och vilar men ingen somn. Hjarnan ar for aktiv.

Tack for att du skriver sa snallt om sariga nipplar trots att jag var sa envis, barnlakaren sa att hon hittills inte sett en enda mamma som inte haft omma brostvartor och vi har ju som sagt att gora med ett litet monster. Men de flesta sager som du att nar den riktiga mjolken kommer sa suger de mindre frenetiskt och det blir battre. Har anvant skydden men det ar sa omysigt och det blir pa ett satt varre for hon suger bara pa tippen da, annars tar hon hela - varning for ackligt ord amelle!!! - vartgarden, som de ska.

• Gemma

Forhoppningsis, STORT lycka till och njut av din forsta dag pa jobbet, de ar omgivna av ett magiskt skimmer. Vill hora allt sen! Nu ska jag mata det lilla monstret.

Svar på tråden För mycket är aldrig tillräckligt.