• grabbarna

ny tråd för budget runt 15-20 000:-

jag har förstått att jag inte är ensam om att vilja hålla den budgeten och nu när det börjar närma sig tänkte jag att vi skulle hjälpa varandra framöver...ska kolla genom nån gammal tråd och lägga ut lite av dom tipsen här senare också

• Svar på tråden ny tråd för budget runt 15-20 000:-
  • malous

Japp, det håller jag på med nu. Inte är det roligt men det kommer att bli fint :).

lillamaa skrev 2008-01-08 15:34:34 följande:
    hänger med. vet inte vad våran budget kommer gå på men håller nere kostnaderna så mkt de går. dessutom tror jag de blirroligar när man gör mkt själv. mer personligt!!jag ska nog sy egna servetter och brodera in monorgam. vi har ca 2 år kvar till bröllopet så de finns ju tod till de ;)
  • 2008-08-09
    Joakina skrev 2008-01-08 14:58:32 följande:
    Ang bröllopsnatten.... Vi beslutade igår att vi ska ta den 2 dagar innan istället. Varför spendera pengar för ett par timmar. Bröllopsnatten är smått överreklamerad anser vi. För hur många brudpar blir det en sån där prinsesssaga??? Man dräller in vid 03-snåret. Av med kläder och ut med alla hårnålar, slocknar och vaknar och vill hem. Kanske behöver man tom städa dagen efter....Nä istället så hár vi bestämt följande:Eftersom vi gifter oss den 7 juni så är vi ledig dagen innan - sveriges nationaldag. Dagen innan den det dvs torsdag så kommer vi att hämta klänningen i närliggande stad och då tänker vi ha vår "bröllopsnatt" istället. Käka gott på resturang, bo på hotell, gå på spa och skämma bort oss... sovmorgon och god hotellfrukost i lugn och ro. Visst låter det som en bra laddning inför brölloppet.... Bara ett förslag från mig.....
    Ja det där tänkte vi med på, men vi kommer att ordna så att vi inte behöver checka ut från hotellet förrän på eftermiddagen. Så tar vi en låååååång sovmorgon med champagnefrukost som nyblivna makar!
    Städningen?! Den lämnar vi åt andra...
  • grabbarna

smart att ta b natten innan men vi har barn och det där med barnvakt över natten flera gånger på raken är inte så lätt. vi tänkte be släkt och vänner hjälpa till med städningen och har sett ett bröllopspaket på ett hotell där man får fruktkorg och champagne på kvällen, frukost på rummet dagen efter och man behöver inte checka ut föränn 16:00 det kostar 900:- och vi tar det istället för att sambon ska köpa en morgongåva

• Joakina

Håller med om att barnvakt ska man inte ha för mycket av... det är inte länge som barnen är små.

Vi är jättenöjd med valet....

Jätttebra tips i denna tråd! Vi vill också hålla klostnaderna nere i den mån det går. Alla tips och råd godtages med öppet hjärta.

• tobiasochlinda

Vi tar den dagen efter istället. vi har så långväga gäster och vi vill hellre umgås med dom. så vi åker dagen efter istället.

• 2008-08-09

Hur gör ni allihop med bröllopstårtan??
    Vi hade inte tänkt oss en tårta i 5 våningar utan kommer att göra vanliga, enkla tårtor till gästerna. Sedan kommer vi att vid honörsbordet att ha en 2-våningstårta.

Men nu idag frågade min svärmor mig om jag ville att hon skulle göra en tårta som är jättegod!! av maräng. Och ju mer vi funderade på det så insåg vi att om hon gjorde 3 sådana så skulle de räcka till alla gästerna, istället för att vi skulle göra minst 10 av de andra..
    MEN, gör vi så, så kommer inte gästernas tårta och vår tårta att se likadan ut, gör det något?? Alltså skulle ni som gäst "störa" er på det?

• malous

Jag har ett recept i Martha Stewart's planeringsbok som jag ska testa och om det blir bra så ska vi baka den själva. Kikar in lite då och då på "vad är det under sugarpasten"-tråden också. Men om vårt övningsförsök blir dåligt så tror jag nästan vi skippar det och beställer en tårta istället.

Som gäst kanske jag skulle störa mig lite på det om er tårta verkade godare, haha.

2008-08-09 skrev 2008-01-12 17:44:14 följande:

Hur gör ni allihop med bröllopstårtan??Vi hade inte tänkt oss en tårta i 5 våningar utan kommer att göra vanliga, enkla tårtor till gästerna. Sedan kommer vi att vid honörsbordet att ha en 2-våningstårta.Men nu idag frågade min svärmor mig om jag ville att hon skulle göra en tårta som är jättegod!! av maräng. Och ju mer vi funderade på det så insåg vi att om hon gjorde 3 sådana så skulle de räcka till alla gästerna, istället för att vi skulle göra minst 10 av de andra..MEN, gör vi så, så kommer inte gästernas tårta och vår tårta att se likadan ut, gör det något?? Alltså skulle ni som gäst "störa" er på det?
  • lillamaa

malous: vill du dela med dig av receptet? ;)

• eveluscious

Ska jag vara ärlig så skulle jag nog "irritera" mig lite på det. Kommer er tårta ser mer "store bought" och fancy ut än gästernas? Isf kan man ju som gäst undra varför bara ni vid honnörsbordet får den "goda tårtan".

2008-08-09 skrev 2008-01-12 17:44:14 följande:

Hur gör ni allihop med bröllopstårtan??Vi hade inte tänkt oss en tårta i 5 våningar utan kommer att göra vanliga, enkla tårtor till gästerna. Sedan kommer vi att vid honörsbordet att ha en 2-våningstårta.Men nu idag frågade min svärmor mig om jag ville att hon skulle göra en tårta som är jättegod!! av maräng. Och ju mer vi funderade på det så insåg vi att om hon gjorde 3 sådana så skulle de räcka till alla gästerna, istället för att vi skulle göra minst 10 av de andra..MEN, gör vi så, så kommer inte gästernas tårta och vår tårta att se likadan ut, gör det något?? Alltså skulle ni som gäst "störa" er på det?
  • 2008-08-09
    malous skrev 2008-01-12 18:00:34 följande:
    Som gäst kanske jag skulle störa mig lite på det om er tårta verkade godare, haha. 2008-08-09 skrev 2008-01-12 17:44:14 följande:
    Haha fast det lustiga är att, om jag VERKLIGEN skulle välja en tårta att äta så skulle det vara tårtan som svärmor pratade om, den är super!!
    Jag är ju inte så förtjust i tårta egentligen och absolut inte marsipan osv...så det är mest för utseendets skull + att min blivande man ÄLSKAR det!
Svar på tråden ny tråd för budget runt 15-20 000:-