Frullan, vad trist att ni är risiga hela bunten
Amanda är piggare idag & febern verkar ha släppt. Snorig & röd + blank i ögonen, men på väg åt rätt håll hoppas jag. Plus att hon stensov hela natten (natten dessförinnan var det inte mkt sömn alls & hon vaknade flera ggr i ett illskrik), så skönt! Ingen aning varifrån hon fått bacillerna, minns inte att vi träffat ngn som varit förkyld. Jaja, ngn gång ska hon ju få sin första förkylning. Men jösses vad handfallen man känner sig & fyyyy vad synd man tycker om de små liven som inte kan tala om vad som är fel, som antagligen inte fattar ngt alls varför de inte kan andas som vanligt osv. Så nu har vi avverkat både förstoppning & förkylning inom loppet av några dgr...
Svärmor, Amanda & jag skulle åkt på liten utflykt igår ("Osterian", dvs Falbygdens Ost i Falköping), men nu får vi göra ett nytt försök nästa vecka istället. Svärmor kom dock hit istället - på vägen hit hade hon shoppat näsdroppar till Amanda & en bukett tulpaner till mig. Hon är för himla rar! Tog även ut Amanda i vagnen på en promenad, så fick jag vila lite i soffan - GULD värt med en liten stunds avlastning!
Tack Cicci & Muggles för mattipsen förresten, stoppande vs inte stoppande Blåbär hade jag koll på eftersom jag alltid druckit blåbärssoppa om jag varit magsjuk. Men en stilla fundering, kan ngt vara både stoppande & lösande? En kompis som var här häromveckan med sin tiomånaders där han hade fått blåbärspuré, gjorde nummer två flera ggr om & kompisen var lika förvånad hon...
Lustigt det där med banan förresten, måste varit helt andra bud på 60- & 70-talet, för BÅDE min mamma & svärmor har hävdat flera ggr på sistone att banan är jättebra att börja med, är bra vid förstoppning etc?! Jaja, forskningen har väl gått framåt lite sen dess förmodar jag...
Mamma läste förresten i en bok för mig häromdagen att förutom katrinplommon så är jordärtskocka lösande. Fast just jordärtskocka är väl kanske inget som man har hemma så superofta. Men kan ju vara bra att veta!
Jaja, nog gaggat om stoppande & lösande... Kan bara konstatera att man lär så länge man lever!